جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۴۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 4263
  • شهر تاریخی سیروان همچنان زیر خاک/ کاوش ها آغاز شد
    شهر تاریخی سیروان همچنان زیر خاک/ کاوش ها آغاز شد

    شهر تاریخی سیروان همچنان زیر خاک/ کاوش ها آغاز شد

    روستای هدف گردشگری سرابکلان سالهاست روی  شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و به تازگی علاوه بر ایجاد یک سایت برای جابجایی مردم روستای سرابکلان، کاوش ها در این شهر تاریخی آغاز شده و کاوشگران میراث فرهنگی در اولین مرحله از عملیات پاکسازی این منطقه موفق به کشف آثار تاریخی شدند.

    عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام  اظهار داشت:  از حدود ۲ ماه پیش فعالیت های مختلف پژوهشی و عمرانی در شهر تاریخی سیروان آغاز شده شده و به تازگی اشیایی هم در این منطقه کشف شده است.

    وی افزود: در حین پاکسازی و تمیز کردن محوطه های تاریخی و برخی اتاق های تاریخی مقداری اشیا فرهنگی از جمله مقدار ۹۳ سکه مربوط به دوره اسلامی کشف شده است.

    شنبه زاده بیان کرد: این نشان می دهد این محوطه قطعا یکی از محوطه ها و شهرهای مهم دوران ساسانی و اوایل اسلام است و ما از این پس برنامه های پژوهشی و فعالیت های مختلف عمران را با تیم ها و هیئت های مختلف متخصص به طور مداوم و مستمر ادامه و پیگیری می کنیم.

    آخرین وضعیت جابجایی روستا

    جواد رحیمی مقدم فرماندار سیروان نیز با اشاره به جانمایی جدید این روستا اظهار داشت: موضوع انتقال روستای تاریخی سرابکلان با مشوق های مناسبی که در آن دیده شده در دستور کار قرار گرفته تا کارهای کاوش در این منطقه به سرعت پیش رود.

    وی گفت: تسریع در جابجایی روستا، ارائه تسهیلات به روستائیان می تواند علاوه بر سرعت گرفتن کاوش در این منطقه آینده روشنی برای صنعت توریسم در این منطقه داشته باشد.

    رحیمی مقدم در خصوص آغاز عملیات کاوش آثار تاریخی اظهار داشت: بسیار خوشحال و خرسند از کشف آثار تاریخی در روستای سرابکلان با قدمت یک هزارو ۲۰۰ ساله  هستیم.

    وی افزود: کشف و نگهداری از این آثار تاریخی در راستای توسعه گردشگری و رونق ناشی از آن کمک بزرگی به پایداری زندگی مردم منطقه خواهد کرد و مسئله اصلی در اینجا بالا رفتن آگاهی مردم از آثار مثبت میراث فرهنگی و توسعه گردشگری است.

    وی عنوان کرد: متاسفانه در روستای سرابکلان به دلیل استقرار منازل مسکونی مردم  بر روی بافت ارزشمند تاریخی امکان کاوش و کشف عملا غیر ممکن است به همین منظور سایت جدیدی  برای روستا مکان یابی شده و کلنگ زنی آن انجام گرفته که در آینده و به مرور زمان بخش های مهم بافت تاریخی ارزشمند روستا مورد کاوش قرار می گیرد.

    روستای سرابکلان در استان ایلام سالهاست روی یک شهر تاریخی بزرگ به نام سیروان قرار گرفته و به رغم تلاشهای صورت گفته هنوز این روستا برای کاوشهای تاریخی جابجا نشده، در این بین فعالیتهای مردم نیز در روستا محدود شده است.

    بر اساس گزارشها و آثار مکتوب از جغرافیایی نویسان اسلامی و خاورشناسان، سیروان شهری مهم و معتبر بود و در عصر ساسانیان رونق بیشتری داشت و موقعیت خود را تقریباً تا قرن چهارم هجری حفظ کرده است



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *