جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۰۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 6647
  • ثبت‌نام کنندگان نهضت ملی مسکن بخوانند
    ثبت‌نام کنندگان نهضت ملی مسکن بخوانند

    شهر جدید هشتگرد با انبوهی از خانه بدون سکنه

    شهر هشتگرد که با هدف تکمیل سرریز سکونت کلانشهرهای تهران و کرج بنا و از سال ۸۷ با شروع ساخت مسکن مهر وارد مرحله جدیدی از انبوه سازی مسکن شد.
    شهری که قرار بود در دهه ۹۰ پذیرای بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت باشد؛ اکنون طبق بررسی آماری، جمعیتی کمتر از ۶۰ هزار نفر دارد و با وجود واگذاری بخشی از مسکن مهر به مردم هنوز بیشتر واحدهای تکمیلی خالی از سکنه هستند.
    مسکن مهری که با ساخت حدود ۵۰ هزار واحد کلید خورد و هنوز تعدادی از واحدها بدلیل نبود زیرساخت‌های لازم به متقاضیان تحویل داده نشده‌اند و عده ای نیز فاقد متقاضی هستند.
    شهری با آب و هوای خوب و ویژگی‌های خاص، که بیشتر واحدهای آن نیز از لحاظ فنی، مهندسی و زیباسازی منحصر به فرد هستند، اما با نگاه به بخشهای عمده‌ی آن، کمتر رفت و آمدی را می‌توان دید.
    با کمی تامل می‌توان فهمید که نبود زیرساخت کافی، بیمارستان، درمانگاه و دوری از کلانشهر تهران و کرج و مشکلات حمل و نقل و تردد و پروسه طولانی افتتاح مترو همه و همه باعث شده مردم تهران و کرج رغبتی برای حضور در این شهر را نداشته باشند.
    حسین رویایی از مالکان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد می‌گوید: چند سالی است مستأجر هستم و برای مسکن مهر هم ثبت نام کرده بودم اما تاکنون به خاطر نبود زیر ساخت تمایلی به حضور در این شهر را نداشتم.
    او می گوید: با وجود هزینه‌های سنگین اجاره نشینی در تهران، آنجا را ترجیح می‌دادم ولی امروز با تدبیر وزارت مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد انگیزه ام برای سکونت بیشتر شده و تمایل دارم از تهران به هشتگرد مهاجرت کنم.
    وی گفت: اخبار شهر جدید به خصوص راه اندازی مترو را به جد پیگیرم چرا که می‌تواند انگیزه ما را برای سکونت بیشتر کند.
    فرهاد حسینی دبیر بازنشسته است و اوضاع اقتصادی فعلی را مرتبط به ساختمان می‌داند و می‌گوید اگر رشد مسکن در جامعه متعادل باشد به طور حتم شاهد افسار گسیختگی در این بخش و قیمت‌های نجومی نخواهیم بود.
    وی می‌گوید: راه‌اندازی مترو می‌تواند انگیزه حضور مردم کلانشهرهای تهران و کرج را به شهر جدید هشتگرد افزایش دهد چرا که حمل و نقل از اساسی ترین مشکلات این شهر می باشد.
    مریم بهمنی از دیگر ساکنین شهر معتقد است: همان‌طور که تلاش می‌گردد مسکن ساخته شود و متروی شهر راه‌اندازی گردد باید به همان اندازه به فکر دیگر زیرساخت‌ها بود چرا که همه چیز جذب جمعیت نیست و باید خدمات هم ارائه گردد.
    وی ضمن گلایه از نبود بیمارستان مجهز در شهر جدید هشتگرد گفت: متاسفانه امکانات درمانی این شهر با جمعیت ساکن در شهر تناسبی ندارد و در صورت افتتاح مترو و سرریز جمعیت کلانشهرها، کمبود بیمارستان مشهود خواهد شد و باید مسئولین فکری به حال این مساله داشته باشند.
    اکنون با این وجود مسئولان شهر جدید هشتگرد بعنوان متولی به دنبال راهکاری برای این موضوع هستند و طبق گفته مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تفاهم‌نامه‌هایی در قالب پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی صورت گرفته تا با واگذاری عرصه به سرمایه‌گذار و ارائه خدمات توسط بخش خصوصی برای ارتقا سطح زندگی شهروندان، در راستای توسعه شهر گامی برداشته شود.
    بهبود شرایط اقتصادی با رونق مسکن
    داود صفدری با بیان اینکه پروژه‌های مشارکتی اهرمی برای رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه شهر است، گفت: در پروژه‌های مشارکتی دریافت پروژه‌های عام المنفعه شامل ساخت مدرسه، فضای سبز، مسجد، درمانگاه و دیگر خدمات عمومی تعیین شده است.صفدری همچنین اظهار داشت: رونق صنعت مسکن شاید یک درمان دائمی برای اقتصاد کشور محسوب نشود، ولی بهترین مسکّن است که به مراتب می‌تواند بهتر از بقیه صنایع به تقویت تولید در کشور و رونق اقتصادی کمک کند.
    صفدری افزود: مفهوم مسکن تنها به معنای سرپناه نبوده و اشتغال، آموزش، بهداشت، حمل و نقل و دیگر ارکان را در برخواهد گرفت که در نهایت منجر به رونق در صنایع وابسته می‌گردد.
    رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهرجدید هشتگرد اظهار داشت: در این راستا در صدد هستیم برای تحقق طرح وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که به شهرهای جدید کشور واگذار شده، چیزی در حدود ۱۰ و نیم درصد از کل طرح تولید و عرضه مسکن در کشور به میزان ۲۱ هزار واحد مسکونی را که سهم شهر جدید هشتگرد است، تا سال ۹۹ به اتمام برسانیم.
    صفدری گفت: در زمان حاضر مقدمات اجرایی ۱۶ هزار و ۶۹۳ واحد مسکونی، از تعداد سهم تعیین شده در شهر جدید هشتگرد صورت گرفته است و مابقی تا پایان سال ۹۹ طبق تعهد شرکت عمران شهر جدید هشتگرد انجام و به اتمام خواهد رسید.
    رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: علاوه بر مشارکت سرمایه گذاران، بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از واحدهای مسکن شهر جدید هشتگرد از طریق فروش زمین تأمین می‌شود تا روند توسعه زیرساخت‌ها با سرعت بیشتری صورت بگیرد.
    مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: امسال برای آماده سازی زیرساخت‌های مسکن مهر شهر جدید هشتگرد حدود ۳۰۰ میلیارد ریال در بخش توسعه آب و برق و گاز هزینه شده و ۹۰۰ میلیارد ریال برای راهسازی و آماده سازی اختصاص یافته تا با تزریق آن واحدهای مسکن باقیمانده آماده سکونت شوند.
    صفدری در ارتباط با پروژه مترو گفت: با تزریق نقدینگی برای تأمین تجهیزات و برق بالاسری، این پروژه ملی تا پایان تابستان سال جاری بهره‌برداری خواهد رسید.
    رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد از راه اندازی فاز اول ایستگاه پمپاژ فاضلاب شهر جدید هشتگرد در نیمه اول مرداد ماه سال جاری خبر داد.
    صفدری افزود: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال برای آبیاری جنگل ۹۶ هکتاری حاشیه اتوبان شهر جدید هشتگرد راه اندازی خواهد شد که در فاز نخست ۳۰ درصد جنگل آبیاری و مابقی پروژه تا پایان شهریور ماه وارد مدار خواهد شد.
    سکونت در گروه راه اندازی مترو هشتگرد
    فرماندار ساوجبلاغ نیز با اشاره به اینکه بسیاری از خانه‌های مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد به لحاظ تأخیر در اجرای پروژه‌ی مترو فاقد سکونت است، گفت: تأخیر در راه‌اندازی مترو شهرجدید هشتگرد، موجب خالی ماندن واحدهای مسکونی مهر در این شهر شده، چرا که مردم انتظار دارند امکان تردد و دسترسی سریع به مرکز استان البرز و پایتخت برایشان فراهم شود، بدین ترتیب با راه اندازی مترو، شهر جدید هشتگرد پویاتر می‌شود و به منزله شهر خوابگاهی تلقی نخواهد شد.
    ابوالقاسم پالیزگیر با بیان اینکه مترو از مهمترین زیر ساخت‌های این شهر محسوب می‌شود افزود: با افتتاح مترو بار ترافیکی بزرگراه کرج_ قزوین کاهش می‌یابد و تردد بیش از ۷۰ هزار نفر با قطار برقی، هزینه‌های مردم را نیز در حمل و نقل کاهش می‌دهد.
    فرماندار ساوجبلاغ قطار شهری هشتگرد را بعنوان یکی از طرح‌هایی که می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای شهر ایجاد کند بیان کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات اعتباری پیشرفت خوبی در اجرای مترو بوجود آمده و دیگر چیزی به زمان بهره برداری این طرح مهم نمانده است.
    شهردار شهر جدید هشتگرد نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در شهر گفت: در راستای بهبود و زیبا سازی شهر ۲۳۹ هزار متر مربع عملیات آسفالت و ۱۵۳ هزار مترمربع عملیات روکش مکانیزه و ۸۶ هزار متر مربع عملیات لکه گیری آسفالت در سطح شهر صورت گرفته است.
    اصغر آقائی همچنین به جانمایی پارک بانوان اشاهر کرد و گفت: جاده تندرستی به مساحت ۷ هزار مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد ریال و ساخت ۵ پارک محله‌ای در ۵ نقطه مختلف شهر در مجموع با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال که در شهریور سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، از دیگر اقدامات در دستور کار مجموعه مدیریت شهری شهرجدید هشتگرد می‌باشد.
    آقایی با اشاره به اولویت مجموعه مدیریت شهری شهرجدید هشتگرد مبنی بر برون سپاری و جذب سرمایه‌گذار گفت: شهرداری به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی تنها پیست دوچرخه سواری استان البرز که در این شهر واقع شده است، می‌باشد.
    شهردار شهر جدید هشتگرد همچنین از اجرای فراخوان و مناقصه برای خرید نردبان هیدرولیکی ۵۵ متری به مبلغ ۲۲۰ میلیارد ریال خبر داد.
    وی با بیان اینکه تا سال آینده شهرجدید هشتگرد شهر سبز خواهد بود اظهار داشت: از سال آینده صد درصد آبیاری فضای سبز شهر توسط پساب خروجی فاضلاب شهر جدید هشتگرد انجام خواهد شد.
    آقائی در ارتباط با بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی این شهر گفت: متاسفانه دلیل توقف این پروژه مشکل موافقت اصولی و سند انتقال آن بوده که با پیگیریها انجام شده و منتظر تایید نقشه تجهیزاتی از دانشگاه علوم پزشکی استان البرز می‌باشیم.
    وی افزود: در زمان حاضر این پروژه بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با توجه به نیاز منطقه به این بیمارستان تلاش می‌گردد هر چه سریعتر تعیین تکلیف گردد.
    شهردار شهر جدید هشتگرد در ادامه از راه اندازی پروژه تفریحی، سینمایی با مساحت ۳۵ هزار مترمربع در فاز ۷ و دهکده ورزشی در فاز ۱ خبر داد.
    آقائی با بیان اینکه مترو فرصتی برای توسعه شهر خواهد بود گفت: تا زمان راه اندازی مترو ناوگان حمل و نقل شهری را نیز بهبود خواهیم بخشید.
    شهر جدید هشتگرد واقع در ۴۰ کیلومتری شمال غربی کلانشهر کرج مرکز استان البرز از دهه ۷۰ شکل گرفته و تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر در این شهر سکونت یافته اند.
    اکنون تکمیل و واگذاری ۵۱ هزار واحد مسکن مهر در این شهر مراحل پایانی را می گذراند و در صورت تامین زیر ساخت هایی مانند آب، برق، گاز، مراکز درمانی، فضاهای آموزشی و ورزشی و فرهنگی طبق پیش بینی‌ها جمعیت این شهر از ۵۰۰ هزار نفر فراتر می رود.
    با این تفاسیر در صورت ارائه خدمات به این شهر می‌توان شاهد رونق و توسعه شهر جدید هشتگرد و امیدوار به پر شدن خانه‌های خالی از سکنه این شهر بود.
    گزارش از رقیه پروینی

    فصل اقتصاد



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *