پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 14626
  • شهر زنجان، هشت سکونتگاه غیررسمی دارد
    شهر زنجان، هشت سکونتگاه غیررسمی دارد

    شهر زنجان، هشت سکونتگاه غیررسمی دارد

    مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عصر یکشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در محل استانداری زنجان، با بیان اینکه ستاد بازآفرینی شهری در سال ۹۳ و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق ناکارآمد شهری با مصوبه هیئت وزیران برای ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، تعریف پروژه و هدف گذاری برای پروژه‌های بازآفرینی شهری، تشکیل شده است، گفت: این ستاد در کشور به ریاست رئیس جمهور و در استان‌ها هم با ریاست استانداران به عنوان روسای بازآفرینی استان‌ها، تشکیل می‌شود.

    مسعود بیات منش به مصوبه انتقال کوی فلسطین شهر زنجان در جلسه ماه گذشته ستاد بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: ۱۱۳ خانوار ساکن این منطقه باید جابه‌جا شوند که ۲۰ درصد معادل (۲۲ واحد) در پروژه M۲ کوی زنگان و ۸۰ درصد واحدها (۹۱ واحد) نیز در کوی زیتون پیش‌بینی شده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه جلب رضایت ساکنان کوی فلسطین برای ما مهم است، افزود: در این خصوص نگرانی‌هایی وجود دارد که امیدواریم امام جماعت منطقه کوی فلسطین در این خصوص ساکنین را به خوبی توجیه کند.

    بیات منش افزود: واحدهای مسکونی جایگزین برای اهالی محله فلسطین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته و واحدهای مسکونی به تعداد لازم در پروژه‌های مسکن ملی در منطقه کوی فرهنگ (پروژه زیتون) و قسمت شرقی زنجان (کوی زنگان) در دست ساخت داریم.

    وی بیان کرد: در شهرک شهدا هم دو قطعه زمین برای ۱۰ تا ۱۵ خانوار از ساکنین منطقه می‌توانیم مسکن احداث کنیم و نمی‌گذاریم حق مردم مورد اجحاف قرار گیرد و افرادی که سالخورده هستند و نمی‌توانند در مناطقی دور زندگی می‌کنند را می‌توان در این منطقه اسکان داد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان‌ در ادامه با بیان اینکه ۴ شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد و سکونت گاه‌های غیر رسمی هستند، گفت: این محلات در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار قرار دارند که سیاست‌های بازآفرینی شهری در آن‌ها باید پیگیری شود.

    بیات منش گفت: ستادهای شهرستانی هم در شهرهای هدف به ریاست فرمانداران شهرستانها و دبیری شهرداران و اعضای اداره کل اوقاف، شرکت‌های خدمات رسان و ثبت اسناد که در حوزه مدیریت شهری متولی هستند باید تشکیل شود.

    وی ابراز داشت: فرمانداران شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده باید جلسات بازآفرینی شهری را به طور منظم برگزار کنند.

    بیات منش ادامه داد: منابع مختلفی برای بازآفرینی شهری در قانون پیش‌بینی شده و بخشی از این منابع، ردیف‌های اعتباری ملی است که سهم استان‌ها ابلاغ می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه تسهیلات به ۲ صورت تسهیلات بافت ناکارآمد شهری با ضوابط شهرسازی و تسهیلات بانکی برای نوسازی واحدهای مسکونی با ۹ درصد کارمزد در این مناطق در اختیار مالکان قرار می‌گیرد، گفت: بخش دیگری از منابع، اعتبارات دستگاه‌های متولی است که طبق مصوبات ستاد بازآفرینی شهری باید ۳۰ درصد از منابع پروژه‌های خود را به این بافت‌ها اختصاص دهند.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان بیان داشت: شهرداری‌ها نیز ۳۰ درصد از ارزش افزوده‌ای را که دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد را باید برای تعریف پروژه در مناطق ناکارآمد اختصاص دهند.

    بیات منش با بیان اینکه بخش دیگری از اعتبارات از محل منابع داخلی شرکت بازآفرینی شهری بوده و بخشی هم از منابع نیز مربوط به اعتبارات قیر رایگان جهت آسفالت مناطق بافت فرسوده و سکونت گاه‌های غیر رسمی است، افزود: طبق قانون بودجه، سالانه ۷ درصد از کل قیر کشور برای محلات ناکارآمد تخصیص می‌یابد و در این میان برای آسفالت معابر و کوچه‌های محلات بافت فرسوده و سکونت گاه‌های غیر رسمی استفاده می‌شود.

    وی افزود: پروژه‌هایی در ۴ شهرستان استان زنجان که بافت فرسوده و ناکارآمد شهری دارند تعریف شده و پیگیر هستیم تا با اعتبارات دولتی و با نظارت شهرداری اجرا شوند./ شبستان



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *