سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۱۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 7200
  • شهر زیست پذیر، شهری انسان گرا
    شهر زیست پذیر، شهری انسان گرا

    شهر زیست پذیر، شهری انسان گرا

    سید احمد حسینی‌نیا در نخستین جلسه کمیته پیرایش شهری اظهار کرد: یکی از معضلات کلیدی امروز در شهرهای کشور بحران موجود در سیمای شهری است که از منظر خرد و کلان حادث شده است.

    وی با بیان اینکه از منظر کلان بی‌توجهی به سیمای شهری در نظام کلی هدایت تحولات کالبدی شهرها، سیمای شهری را مخدوش و بی هویت کرده است، افزود: از منظر خرد سه معضل اضافات و الحاقات، فرسودگی نماها و تابلوهای بی‌ضابطه باعث اغتشاش بصری و افت کیفی سیمای شهری شده است.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: برای رفع این معضل در مقیاس خرد، سه اقدام پیرایش، مرمت و ساماندهی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

    وی افزود: در خصوص مباحث کلان مرتبط با سیما و منظر شهری اقدامات زیادی شده است و در حال حاضر تهیه سند سیما و منظر شهر اصفهان در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفته، اما توجه به معضلاتی که در مقیاس خرد بر سیمای شهری حادث شده چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

    حسینی‌نیا تصریح کرد: از منظر خرد سه عارضه کلان بر سیمای شهری کشور عارض شده که عارضه اول اضافات ناشی از پوشش بالکن‌ها و بام‌ها برای تامین اضافه بنا، عناصر و کانال‌های تاسیساتی نظیر کولر و بخاری و حتی تاسیسات زیربنایی مثل کابل‌های برق و تلفن و لوله های گاز است.

    وی عارضه دوم سیمای شهرها را فرسودگی نماها به دلایل اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: ساکنان اصولا نسبت به حفظ و مرمت نما احساس مسئولیت نمی‌کنند و این امر باعث شده بعضی از نماهای ارزشمند شهری فرسوده شده و از نظر بصری نازیبا جلوه کنند.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه عارضه سوم سیمای شهری مسئله تابلوها در خیابان‌ها و راسته‌های تجاری و فعالیتی است، افزود: تابلوها بدون هیج ضابطه و قانونی به فراخور تشخیص و نیاز صاحبان کسب و کار روی نمای ساختمان‌ها، نصب و هیچ نظارت و کنترلی از بعد زیبایی‌شناسی و تاثیر مخربی که بر جلوه بصری شهر دارند، روی آنها صورت نمی‌گیرد.

    وی تاکید کرد: برای رفع این معضلات در مقیاس خرد باید سه اقدام اساسی از جمله پیرایش برای رفع معضل الحاقات و اضافات، مرمت برای رفع معضل فرسودگی و ساماندهی برای رفع عارضه تابلوهای بی ضابطه در دستور کار قرار گرفته است.

    حسینی‌نیا با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های پیرایش، مرمت و ساماندهی سیمای شهری به طور کلی رویکرد تسهیلگری و تعاملات سازنده و کنترل شده با تمامی ذی‌نفعان پروژه در دستور کار مدیریت شهری است، گفت: تمام اقدامات در تعامل و همراهی با تمامی ذی‌نفعان پروژه پیش خواهد رفت، لذا به این منظور نخستین کمیته پیرایش شهری با حضور مشاور ارشد معاونت شهرسازی و معماری در زمینه پیرایش و جمعی از نمایندگان ثابت و تام الاختیار مناطق ۱۵ گانه و گروهی از مهندسان مشاور به منظور تحقق‌پذیری طرح در معاونت شهرسازی و معماری تشکیل و با مروری از تجربه‌ها و اقدامات مشابه در شهر تهران، محورهای منتخب مناطق تدقیق و ۱۵ محور انتخابی در دستور کار پیرایش، مرمت و ساماندهی قرار گرفت.

    وی تصریح کرد: در جهت اجرایی شدن موضوع، مشاوران با لحاظ کردن ملاحظات مختلف کالبدی، اجتماعی و حقوقی در تهیه طرح پیشنهادی، در اجرا هم خدمات تسهیلگری، مدیریت پروژه و نظارت کارگاهی و عالیه را ارائه خواهند داد و پیمانکاران نیز به صورت مناقصه بر اساس اسناد ارائه شده از طرف مشاوران در چارچوب ضوابط قانونی اتخاذ شده کار را اجرا می‌کنند.

    وی افزود: تعامل با ذی‌نفعان در یک رویکرد مشارکتی، توجه ویژه به جنبه‌های حقوقی و رعایت نکات ایمنی در اجرا هم از نکات بسیار مهمی است که با حضور دفاتر تحقق‌پذیری طرح امکانپذیر خواهد بود.



    مطلب پیشنهادی

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به مشاوران املاک هشدار داد در صورت خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی منتظر عواقب و اقدامات قضایی باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *