سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۳۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 1172
  • معضلات سفرهای بین شهری شهرهای جدید

    حمل و نقل برون شهری شهرهای جدید؛ معضل روزمره شهروندان

    به گزارش خبرنگار برزن نیوز: از ابتدای شکل گیری شهرهای جدید، نحوه ی ارتباط آنها با مادرشهر و تردد ساکنین با اهداف مختلف به شهر مادر، یکی از چالش های اساسی این شهرها بود. بخش عظیمی از جمعیت شاغلین شهرهای جدید با توجه به ماهیت خوابگاهی این شهرها و کمبود فرصت های اشتغال، ناگزیر به کار در شهرهای اصلی هستند. از این رو هر روزه در ساعات پیک ترافیکی یعنی صبح ها و عصرها، خود را مواجه با فاصله ی طولانی تا محل کار می بینند و بار ترافیکی ناشی از این فاصله را نیز تولید می کنند.

    شهر جدید اندیشه یکی از این شهرهای جدید است که بخش قابل توجهی از جمعیت شاغل آن در بیرون از شهر و عمدتا در شهر تهران اشتغال دارند. در این شهر جدید، ارتباط با تهران از طریق خطوط اتوبوس رانی و تاکسی رانی انجام می شود و هنوز وعده های مختلف مسوولین در زمان های گوناگون در مورد متروی غرب استان تهران (شهرستان های حوزه ی مشق: ملارد و شهریار و قدس) محقق نشده است. از این رو بار اصلی تردد میان شهرهای جدید و مادرشهرها بر دوش حمل و نقل جاده ای است.

    این شرایط معضلاتی را برای شهروندان شهرهای جدید و به خصوص شهر جدید اندیشه ایجاد کرده است. ساکنین این شهر هر روز با صف طویلی برای سوار شدن به اتوبوس مواجه هستند و بی نظمی در برنامه ی حرکت اتوبوس های مسیر اندیشه – آزادی و اصرار رانندگان بر حرکت پس از تکمیل تمام ظرفیت اتوبوس، وقت زیادی را از شهروندان تلف می نماید. از طرف دیگر فقدان برنامه ی مشخص جهت تعیین محل توقف اتوبوس ها در طول مسیر و عملکرد سلیقه ای رانندگان در این مورد، بر بار مشکلات افزوده است. کیفیت ناوگان حمل و نقل و فرسودگی وسایل آن و همچنین برخورداری از کولر در فصل تابستان و بخاری در فصل زمستان از دیگر معضلات گریبان گیر شهروندان می باشد.

    این در حالی است که پیگیری ها و شکایات مردم و نهادهای اجتماعی و رسانه ها در این زمینه از مسئولین شهری و اعضای شورای شهر جدید اندیشه، همواره با پاسخ های تکراری و بی حاصل با محوریت نوسازی ناوگان در اسرع وقت مواجه شده است. همچنین مسائل مربوط به برنامه ی تردد و توقف اتوبوس ها نیز به کوتاهی و کم کاری شرکت بهره بردار اتوبوس رانی و پیمانکار مربوطه نسبت داده می شود. در حالی که نهادهای مدیریت شهری به عنوان کارفرما، قطعا از اختیارات کافی جهت الزام شرکت بهره بردار جهت بهبود کیفیت خدمات رسانی برخوردارند.

    انتظار می رود در آستانه ی تغییر و تحول در مدیریت شهری کشور و شهر جدید اندیشه، به زودی شاهد تغییر اوضاع نابسامان موجود بوده و وعده های داده شده سرانجام شکل واقعیت به خود بگیرند.و تسهل در حمل و نقل برای شهروندان شهرهای جدید صورت بگیرد.

     



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *