جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 10208
  • شهرهای هوشمند و تاب‌آور
    هوشمندسازی نیاز شهرهای پرجمعیت امروزی

    شهر هوشمند ضرورتی برای ارتقای کیفیت زندگی است

     رحمان میرزاییان، کارشناس شهر هوشمند در یادداشتی به ابعاد مختلف هوشمندسازی شهرها و تاثیر آن بر کیفیت زندگی شهروندان پرداخته است.

    در این یادداشت آمده است:

    شهر هوشمند ایده‌ای خوب برای این رزوهای شهرهاست، ایده‌ای که می‌تواند گره گشای مشکلات و کاستی‌های شهرها باشد و نقطه عطفی برای رهایی از مشکلات به شمار آید.

    در یک تعریف کاربردی شهر هوشمند باید گفت که مدیران شهری با رصد مشکلات و نارسایی‌های شهر و بر پایه اطلاع و آگاهی از آنچه درحوزه فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های روز می‌گذرد راه حل‌های هوشمندانه برای ارتفای سطح کیفیت زندگی مردم انجام می‌دهند.

    آنچه از تعریف فوق می‌توان برداشت کرد علاوه بر مساله یابی و به کارگیری فناوری‌های نوین، موضوع مهم شهروندان ومردم شهرها هستند، موضوعی که ریشه در فرهنگ باورپذیری مردم و اعتماد آنها به این تکنولوژی و دریک کلام فرهنگ شهروندی دارد و بالطبع می‌تواند آغاز یک تحول اساسی در شهرها شود .

    ارتقای فرهنگ شهروندی شهروندان با رویکرد آگاهی بخشی و آموزش آنچه در شهر برای راحتی و سهولت فراهم شده است، می‌تواند بیش از پیش شهرها را به سر منزل مقصود برساند.

    مدیران شهرها در کنار توجه ویژه به مسائل و بهره گیری از تکنولوژی همواره باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند که آگاه سازی شهروندان در گروه‌های سنی می‌تواند منشا تحول باشد نه صرفا ساخت و بکارگیری ابزارهای شهری ولی متاسفانه توجه آخر به موضوعات شهروندی درحوزه شهر هوشمند همیشه به حاشیه کشیده می شود و آموزش‌ها و آگاهی بخشی‌ها درکنار بسیاری مسائل دیگر در حوزه شهروندان قرار گرفته و نهایتا با حداقل قدرت انجام می‌شود.

    مدیران شهرهایی که مسیر حرکت به شهر هوشمند را طی می‌کنند باید به این نکته واقف باشند که درگیر کردن شهروندان حتی در احصای نیازها و مسائل شهری می‌تواند روند بهره برداری از خدمات هوشمند سازی شده را نیز تسهیل بخشد زیرا مردم خود آنچه را که به عنوان نیاز خواسته‌اند و مطالبه کرده‌اند سریع‌تر و بهتر حل شده می‌یابند و این موضوع کمک شایانی به همه گیر شدن زودتر محصولات شهر هوشمند خواهد کرد.

    هرچند که رفع مشکلات با استفاده از ابزارهای فناورانه و آگاهی بخشی و آموزش از وظایف مدیریت شهری است اما شهروندان باید به این مسائل واقف شوند که عصر حاضر عصر فناوری و ارتباطات دیجیتالی است و این عصر نیازمند شهروندی است که  ویژه این عصر و دوران باشد و خود را برای زندگی در این عصر آماده سازد تا بتواند بهترین کیفیت از زندگی را تجربه کند.

    شهروند باید بداند که اگر از این فرآیندها و فناوری‌ها استفاده کند اولین کسی که از آن منتفع می‌شود خود اوست و درکنار آن نیز دریک مشارکت اجتماعی در ساخت شهری بهتر شرکت می‌کند.

    شهروند باید بداند که بهره گیری از تکنولوژی خود باعث افزایش سرعت و همچنین دقت در کارها می شود و باید مطمئن باشد که هیچ تبعیضی دراین زمینه صورت نمی‌گیرد و  می‌تواند با خیالی آسوده امور خود را پیگیری و اجرا کند.

    شهروند باید به این موضوع آگاه باشد که با استفاده از فناوری‌های روز می تواند به زندگی و خانواده خود نیز کمک شایانی کند و این موضوع از طریق صرفه‌های اقتصادی که ماحصل بهره گیری از تکنولوژی است فراهم می‌آید. به عنوان یک نمونه کوچک از این موضوع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شهروند می‌تواند با استفاده از خدمات دولت الکترونیک بسیاری از امور خود را از این طریق در منزل انجام دهد و بالطبع هزینه‌های حمل و نقل وی از سرانه خانوار کاسته می‌شود، این یک نمونه کوچک است و در کنار آن ده‌ها مورد دیگر نیز می‌توان دراین خصوص برشمرد که شهروندان می‌توانند از ان استفاده کرده و به اقتصاد خانوار کمک کنند.

    فارس



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *