جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 7670
  • ضرورتهای تحدید جمعیتی تهران و کلانشهرها
    ضرورتهای تحدید جمعیتی تهران و کلانشهرها

    ضرورتهای تحدید جمعیتی تهران و کلانشهرها

    برزن نیوز : در گزارش اقتصادی بسیار سودمند ارسالی باعنوان “جهانی از اعداد ” حدودصفحه ۲۶۰ تهران در ردیف آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است سوال اینجاست براستی مهمترین محور برنامه ها یعنی آینده نگری طرحها چرا در جامعه ما بفراموشی سپرده شده است ؟ آیا فکر کرده ایم ده ۲۰و۳۰سال اتی تنفس مردم ، مسکن ، ترافیک چند ده میلیونی خودروها در خیابانهای باریک برجهای بلند ، تخریب روستاها باغات و اندک رودخانه های قدیمی (مجاری تنفسی) و … پایتخت ، کشور را به چه سرنوشتی دچار می کند ؟ آیا قادریم با پول نفت هوا را هم از خارج خریداری و در تهران به مصرف برسانیم؟ آیا بهتر نیست بجای شعارهای فریبنده مردم گول زن و اقدامات پوپولیستی انتقال بحران به مدیران بعد از ما ، چاره اندیشی اساسی برای مقابله با
    غارت باقیمانده منابع انرژی و انتقال مصایب به ایندگان بظاهر با هدف حل معضل تردد و ارزان سازی ناپایدار کلان شهر نشینی در تهران و… داشته باشیم ؟ بهتر نیست بفکر تمرکز زدایی از مرکز و تفویض اختیار به استانها بویژه مناطق مستعد پیرامونی مطابق با برنامه کارشناسی آمایش سرزمین باشیم ؟
    آیا هندی ها عقل ندارند که برای آجر گذاشتن روی اجر در دهلی نو جریمه سنگین وضع کرده اند ؟درمقابل در کلان شهرهای ما هر روز شاهد غارت و نابودی اخرین باغات حتی رودخانه های تهران (اوین ، فرحزاد ، کن و…)به بهانه تامین هزینه های ناروای شهرداری هاو…هستیم شور بختانه اینکه اگر مدیران و شهردارانی پاکدست خارج از این اهداف غیر سازنده وارد عرصه شوند و موفق به مشارکت موثر در این روند نگردند بجای حمایت از انها اتهام بی کفایتی غیر اجرایی و…به پیشانی آنان می چسبد و پیشاپیش انان محکوم به حذف و فنا هستند. پرسش از سازمان مدیریت( برنامه سابق)و سازمان شهرداری های کشور و… اینست اساسا ایا برنامه امایش سرزمین( عدالت منطقه ای) و…در کشور به تصویب رسید یا نه، اگر داریم کدام ضمانت اجرایی برای ان در نظر گرفته شده است ؟ و هزاران اما و اگر دیگر اگر گروهی در ذهن خود گسترش فساد اور محدوه شهری و توسعه مترو را راهکار مقابله با گرانی مسکن یا معضل آلودگی هوا می دانند اگاه باشید که گسترش شتابان مترو یا مرز پایتخت در تهران همانند ظروف مرتبطه و تجارب دهه های گذشته به نابودی و تخلیه بیشتر مناطق پیرامون و تمرکز سنگین ترجمعیت در تهران و تخریب مناطق منجر شده است. تصور نمی کنم در هیچ کشور مترقی دنیا مرز شهری قانون (تراکم) فروشی و توسعه مترو با پول نفت همانند محدوده شهری و مترو تهران چنین بی رویه شبانه و شتابان گسترش یافته باشد.با افزایش عوارض و فروش تراکم ایا مشکل حل شد یا بحرانهای سنگین تری برپایتخت نشینی حاکم شده است؟
    و اینک وزارتخانه های تخصصی جهادکشاورزی کشور دفتر مطالعات شهرداری ، شورای شهر ، شهردار ، بساز و بفروش ها مردم رسانه ها دولت مجلس مقامات ارشد نظام و…بایدمشخص کنند برای ده ۲۰و۳۰سال اتی مقابله با تخلیه مناطق و جلوگیری از تمرکز بحران ساز جمعیت در تهران بی قواره و دیگر کلانشهرها چه برنامه ای دارید ؟ اگر دارای طرح و برنامه هستید چرا با مردم صادقانه صحبت نمی کنید و از اجرای آن وحشت دارید؟ تنها راهکار شفابخش محاکمه عوامل شهر فروشی ، توسعه محدوده شهری خصوصا تخریب رودخانه ها انتقال قدرت از تهران به دولت شهری مستقل با ممنوعیت خریدوفروش ملک در آن محدوده تفویض اختیار و درخواست پاسخگویی از استانها ، تمرکز زدایی از بافت شدیدا متمرکز تهران و…با استفاده از تجارب موفق جهان است .
    اگر امروز تصمیم نگیریم همانندکوتاهی در مقابله با معضلاتی نظیر مصرف نفت در بنیانهای مصرفی رانت خواری فساد و… قطعا فردا دیر است در آن زمان حتی انقلابات دیگر هم نمی تواند اندکی در کاهش الام پیش روی آیندگان ساکن تهران و…موثر باشد …؟؟!!



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *