جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 10343
  • طراحی شهر با مشارکت شهروندان
    طراحی شهر با مشارکت شهروندان

    طراحی مجدد مراکز شهری در دوران پساکرونا

    طراحی جدید خیابان Clematis در مرکز شهر پالم‌بیچ غربی، واقع در ایالت فلوریدای آمریکا که با هدف ترویج رعایت فاصله اجتماعی برای دوران پساکرونا و مناسب‌سازی آن برای قرار دادن میز و صندلی در فضا باز انجام گرفته است، نمونه منحصربه‌فردی از خیابان‌های احیاشده در طول پاندمی کووید -۱۹ محسوب می‌شود. مقامات رسمی این کلانشهر، هم‌چون دیگر نقاط جهان، پس از پایان دوران قرنطینه تعیین‌شده به‌منظور مهار بیماری، به مشاغل گوناگون اجازه دادند که فعالیت‌های تجاری متوقف‌شده خود را از سر بگیرند، البته با در نظر گرفتن امنیت مردم و اعمال بعضی از تغییرات لازم برای حفظ سلامت عمومی که باعث شده است این خیابان شاهد تحولاتی متفاوت از دیگر مناطق شهری باشد. در وهله کنونی بسیاری از صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها در این خیابان برای رعایت فاصله اجتماعی بین مشتریان، میز و صندلی‌های مغازه خود را در فضای روباز بیرون از آن قرار داده‌اند و با نظارت بر مشتریان از رعایت کامل اصول بهداشتی تعیین شده توسط آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند.

    Clematis خیابان اصلی و تاریخی شهر پالم‌بیچ غربی به شمار می‌رود که در دهه ۱۹۹۰ و مطابق با نیازهای مردم آن زمان از نو طراحی شد. این خیابان یکی از محبوب‌ترین مناطق شهری در میان مردم این کلانشهر محسوب می‌شود زیرا در مرکز اغلب امکانات و مراکز مهم شهری هم‌چون شهرداری، کتابخانه عمومی ماندل و پارک Flagler یعنی در ساحل اصلی شهر واقع شده است. بااین‌وجود پیاده‌روهای باریک، نبود سایه در مقابل فروشگاه‌ها و تردد بیش از اندازه خودرو در آن پاسخ‌گوی نیاز شهروندان امروزی نبود. به همین دلیل، مقامات رسمی شهر تصمیم گرفتند آن را به مکانی دوستدار عابر پیاده تبدیل کنند تا تردد از آن به سایر مکان‌های مهم شهر تسهیل شود. در این راستا، سال گذشته شهردار پالم‌بیچ تصمیم گرفت Clematis را از نو طراحی و آن را به میدانی عمومی تبدیل کند. بدین‌ترتیب در همان ابتدای کار، تردد خودروها و سایر وسایل حمل و نقل از آن ممنوع شد. حدود ۶۰ درصد از احیای این خیابان تا پایان سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیر شدن ویروس کرونا تکمیل شد و ۴۰ درصد نهایی نیز قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام رسد.

    این روزها نمای خیابان Clematis بسیار متفاوت با چشم‌انداز آن در سال گذشته است و اثری از صدای بوق و ترافیک ماشین‌ها در آن دیده نمی‌شود، صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها، میز و صندلی‌ها را در مقابل مغازه‌های خود چیده‌اند و برای راحتی مشتریان سایبان ایجاد کرده‌اند، مردم آزادانه و بدون ترس از رفت و آمد خودروها در خیابان قدم می‌زنند و از فروشگاه‌های مختلف دیدن می‌کنند و در نهایت جدول‌های دو طرف خیابان برداشته شده و سطحی کاملاً هموار و یک‌دست ایجاد کرده است. این ویژگی‌ها خیابان‌های اطراف را نیز در بر گرفته و باعث کاهش سرعت وسایل حمل و نقل در آن‌ها شده است. طراحی دوباره خیابان اصلی شهر پالم‌بیچ غربی، یک فضای عمومی با کیفیت بالا برای مردم شهر به ارمغان آورده و آن‌ها را به سمت یک سبک زندگی جدید همراه با شادی، نشاط و رفاه بیشتر سوق داده است. علاوه بر این، ایجاد خیابانی دوستدار عابر پیاده افراد بیشتری را به سمت بازدید از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر مراکز تجاری جذب کرده و در نتیجه باعث رونق اقتصادی کاسبان محلی آن شده است.‌

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *