جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۲۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 7158
  • بررسی ۲۶ طرح پیشنهادی برای طرح تفصیلی شهرستان شهرضا در جلسه کمیسیون ماده ۵
    بررسی ۲۶ طرح پیشنهادی برای طرح تفصیلی شهرستان شهرضا در جلسه کمیسیون ماده ۵

    طرح جامع و طرح تفصیلی در یک راستا قرار ندارد

    امیر شفیعی اظهار کرد: تجربه تهیه طرح‌های شهری برای شهرهای ایران در چندین دهه حاکی از آن است که طرح‌های شهری باید چند بعدی باشد در حالی که این برنامه‌ها تا کنون تک بعدی بوده و بیشتر به جنبه‌های کالبدی شهر پرداخته است.

    وی افزود: در این راستا تعریض خیابان، جانمایی فضاها، مکان‌ها و زیرساخت‌های شهری بیشتر از سایر ابعاد شهر از جمله ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.

    این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: در این برنامه‌ها به ابعاد مختلف مسائل شهری به صورت صریح، شفاف و قانونی اشاره نشده و منافع گروه‌های مختلف از جمله مردم در تهیه طرح‎های شهری در نظر گرفته نشده است.

    وی تصریح کرد: تهیه کنندگان برنامه‌های شهری بدون توجه به منافع افراد اقدام به تغییرات کالبدی از جمله تعریض خیابان می‌کنند در حالی که چنانچه منابع درآمدی مورد نیاز مدیریت شهری تامین شود، ضرری که در فرآیند اجرای طرح‌های شهر متوجه گروه‌های مختلف مردم و اقشار جامعه شهری می‌شود، پرداخت خواهد شد.

    وی تاکید کرد: بخش عمومی شهر باید در قبال منافعی که برای مردم و گروه‌های مختلف ایجاد می‌کند مالیات دریافت کرده در حالی که برای تحقق این مهم موانع سیاسی و قانونی وجود دارد.

    این دکترای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای با بیان اینکه بخشی از مسائل شهری با تغییر قانون اصلاح می‌شود، افزود: تاکنون تقریبا مشارکت همه گروه‌های ذی نفع و ذی نفوذ در روند تهیه طرح‌های شهری نادیده گرفته شده است که باید مدنظر قرار بگیرد.

    شفیعی با بیان اینکه طرح جامع و طرح تفصیلی به دلیل موانع قانونی و سیاسی در راستای یکدیگر نیست، عنوان کرد: به طور مثال طرح جامع کلانشهر تهران چهارچوب و ویژگی‌های خاص دارد در حالی که طرح تفصیلی از آن چهارچوب و ویژگی‌ها تخطی کرده است.

    وی ادامه داد: طرح تفصیلی شهر تهران در مواردی با طرح جامع دچار تعارض شده است  در حالی که به صورت قانونی طرح تفصیلی باید در چهارچوب طرح جامع باشد، اما دلایل سیاسی و موانع قانونی موجب شده تا تناقض‌هایی میان طرح جامع و تفصیلی به وجود بیاید.

    این دکترای شهرسازی تاکید کرد: طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع همراه با جزئیات بیشتر و به صورت دقیق‌تری تهیه می‌شود، مقیاس تهیه نقشه‌های طرح تفصیلی برخلاف طرح جامع یک به دو هزارم است در حالی که مقیاس نقشه‌های طرح جامع یک ۱۰ هزارم است، اما دقت تهیه نقشه‌های طرح تفصیلی موجب اجرای‌تر شدن آن نمی‌شود زیرا این طرح توجه کافی به ابعاد مختلف فضای شهر ندارد.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *