جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۴۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 764
  • عدم اجرای طرح تفصیلی،دلایل ورود فاضلاب به خور گورسوزان است

    مدیرعامل آبفای هرمزگان عدم اجرای طرح تفصیلی را دلایل ورود فاضلاب به خور گورسوزان دانست و گفت: علی رغم عدم تخصیص اعتبارات کافی جهت تکمیل و اصلاح تاسیسات، جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس، در حال حاضر۷۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر بندرعباس اجرا شده و ۸۴ درصد از جمعیت این شهر از شبکه فاضلاب بهره مندند.

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایسنا، منطقه خلیج فارس، امین قصمی امروز در جمع خبرنگاران افزود: این شرکت به منظور تکمیل اجرای طرح فاضلاب و ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس ، از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و انعقاد قرارداد بیع متقابل به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال نسبت به واگذاری پساب اقدام کرده است.

    وی در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار این شرکت در حفظ محیط زیست شهری از گنداب ها ، مانداب ها و قطع جریان فاضلاب خام خانگی به دریا در سواحل شرق وکاهش عمده آن درسواحل غربی و در نتیجه کاهش آلودگی محیط دریایی خلیج فارس، گفت: نگاهی منصفانه به وضعیت زیست محیطی سواحل شهر بندرعباس درسالهای قبل از ایجاد شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس و مقایسه آن با وضعیت فعلی، خود گواهی بر این ادعاست.

    قصمی افزود: فاضلاب جمع آوری شده از قسمت های تحت پوشش شبکه شهری فاضلاب پس از انجام عملیات فیزیکی و بیولوژیکی و گندزدایی به روش لجن فعال تصفیه شده و پساب حاصل با داشتن کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای زیست محیطی از تصفیه خانه خارج و از طریق خط لوله به موازات خور گور سوزان به دریا به عنوان منبع پذیرنده آب وارد می شود.

    وی تصریح کرد: فاضلاب محلات فاقد معابر مناسب که اجرای شبکه فاضلاب در آنجا ممکن نیست، در مسیر حرکت به سمت دریا در بستر خور گور سوزان توسط آلاینده های مختلف از جمله زباله های انباشته شده شهری و رواناب های سطحی، دستخوش تغییرات نامطلوب در ورودی به دریا می شود. به گفته وی؛ کنترل تخلیه غیرمجاز فاضلاب های خام بهداشتی و صنعتی تاسیسات و مراکز مستقر در حاشیه ساحل در حیطه اختیارات این شرکت نیست.

    مدیرعامل آبفای استان در خصوص دلایل ورود فاضلاب های خام شهری به خور گور سوزان گفت: از بسیاری از کانالهای منتهی به دریا، روان آبهایی با آلودگی بالا و بدون تصفیه وارد دریا می شود که عمدتا مربوط به روان آب ها و فاضلاب های سطحی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی شهر است.

    قصمی در این رابطه افزود: عمده روان آب های سطحی و فاضلاب های خام خانگی از محلاتی نظیر؛ چاهستانی ها، آیت ا.. غفاری، شمال درخت سبز و… وارد خور گورسوزان و دریا می شود که در این محلات اجرای طرح تفصیلی و اصلاح بافت های فرسوده جهت اجرای طرح فاضلاب بسیار ضروریست.

    مهندس قصمی تاکید کرد: همچنین اجرای طرح فاضلاب در این محلات مستلزم همکاری و مساعدت دستگاه های ذیربط؛ شهرداری ، راه و شهر سازی و همچنین نیازمند حضور موثر و اِعمال نقش نظارتی شورای اسلامی شهر بندرعباس بر تمامی دستگاه های ذیربط است.

    این مقام مسئول همچنین در پایان اظهار کرد: سیستم شبکه جمع آوری فاضلاب شهر بندر عباس همانند اکثر شهرهای کشور به منظور جمع اوری فاضلاب خانگی طراحی و اجرا شده است و ظرفیت جمع اوری آبهای سطحی را ندارد، ا ما متاسفانه در مواقع بارندگی به دلیل عدم وجود شبکه جمع آوری آبهای سطحی ، با بی توجهی روان آب ها به منهول های فاضلاب هدایت می شود و هر ساله سبب تحمیل هزینه های گزاف و اخلال جدی در روند جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندر عباس می شود.



    مطلب پیشنهادی

    ماموریت شهرهای هوشمند هند

    ماموریت شهرهای هوشمند هند

    ماموریت شهرهای هوشمند دولت، پروژه دولتی با هدف تغییر شهرهای هند و تبدیل آن‌ها به شهرهای هوشمند با هوای پاک، پایدار و مشاغل کافی برای همه شهروندان است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *