جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۴۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 15395
  • هشدار وزیر راه درباره سفر به قطر
    جهانگیری: راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم: اسحاق جهانگیری در مطلبی با عنوان «قدرت مردم، صدای مردم» گفته است: کشور امروز در شرایط دشواری است. مردم مهم‌ترین سرمایه ایران هستند و انسجام و وحدت ملی اصلی‌ترین مولفه قدرت و بازدارندگی ملی ایران بوده و هست. با اجرای دقیق و کامل قانون اساسی راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم. نه قدرت و نه صدای مردم را هیچ‌وقت نمی‌شود نادیده گرفت. به‌خاطر دارم چهار ماه پس از تشکیل دولت دوم روحانی که در سال ۱۳۹۶ با حدود ۲۴ میلیون رای روی کار آمد، اعتراضاتی نسبت به گرانی شکل گرفت، باب این بحث در دولت باز شد. البته تورم در آن سال هنوز تک رقمی بود (۹درصد)، ولی به دلیل اعتراضات، خرداد ۹۷، دولت تصویب کرد که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی و به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم، نحوه برگزاری اعتراضات و محل آن تعیین شود. «متاسفانه» دیوان عدالت اداری با شکایت افرادی این مصوبه را ابطال کرد. اگر این مصوبه اجرایی می‌شد شاید حداقل بخشی از حقوق ملت در قانون اساسی برجسته شده و طرح اعتراضات مردم در عرصه عمومی و ضرورت توجه به موقع مسوولان به آنها را ممکن‌تر می‌ساخت. در این شرایط بود که فرصت سوءاستفاده بیگانگان گرفته می‌شد. قانون اساسی در مبحث حقوق ملت از جمله اصل ۵۹ راه همه‌پرسی در برابر خواسته‌های مردم را باز گذاشته است. در قانون اساسی حرف آخر در همه امور را مردم می‌زنند و مسوولان اصلی کشور باید با رأی مستقیم یا غیر‌مستقیم مردم انتخاب شوند. اگر قدرت مردم را عملا نبینیم، صدای آنان به ویژه زنان و جوانان را به موقع نشنویم، و قدرت انتخاب مردم را محدود کنیم، آنان قدرت خود را به نحو دیگری اعمال می‌کنند که در این صورت ممکن است همه ضرر کنند. با اجرای دقیق و کامل قانون اساسی راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم. در این بین دولت و مجلس در عین یکدستی، بدانند باید با تدبیر و عقلانیت و انعطاف هر چه بیشتر به مسائل کنونی کشور و درخواست‌های مردم بپردازند. در این شرایط، بار مسوولیت آنها از همه سنگین‌تر است. هر که بامش بیش برفش بیشتر. / ایسنا

    عقب‌نشینی دولت از وعده مهم ساخت مسکن

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعیین سهم هر استان در طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در سامانه، افزود: بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجرااست که تا شهریور ماه ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد. وی ادامه داد: تا پایان دولت باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد. رستم قاسمی پیش از این وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را داده بود.
    رستم قاسمی در بازدید از طرح نهضت ملی مسکن بهارستان و کلنگ‌زنی عملیات اجرایی ۲ هزار و ۸۱۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان اظهار داشت: مقدمات مالی و پشتیبانی ساخت چهارمیلیون واحد مسکن و زمین برای ساخت فراهم شده است.

    وی به تفاوت طرح نهضت مسکن ملی با مسکن مهر اشاره کرد و افزود: تفاوت طرح نهضت مسکن ملی با مسکن مهر در این است که در این طرح زمین ۹۹ ساله باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، در صورتی که در مسکن مهر این تعهد نبود.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعیین سهم هر استان در طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در سامانه، افزود: بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجرااست که تا شهریور ماه ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد.

    وی با بیان اینکه روند کار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید سرعت بخشیده شود، ادامه داد: تا پایان دولت باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد.

    قاسمی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد زمین برای ساخت مسکن ملی آماده برگزاری است، گفت: مشکل ما در اصفهان برای اجرایی کردن نهضت ملی مسکن زمین بود که امروزه این مشکل رفع شده است.

    وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت مسکن ملی، گفت: بخشی از مسکن به صورت خود مالکی ساخته می‌شود یعنی تحویل زمین از سوی دولت و ساخت خانه توسط مالک با تخصیص وام و مدت زمان تعیین شده انجام بگیرد.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخشی از طرح نهضت ملی مسکن شاهد حضور بخش خصوصی و به‌صورت خودمالکی هستیم که حدود ۲۰۰ هزار واحد در کشور به این صورت ساخته می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *