پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 7722
  • ایده عمودی، اجرای افقی!
    ایده عمودی، اجرای افقی!

    غلط ترین روابط اقتصادی جهان در بازار مسکن ایران در جریان است

    حتی اگر مالک قیمت ملک خود را متری یک میلیارد دلار تعیین کند، شما نمی توانید به هیچ کجا شکایت کنید. اما برای گرانفروشی ۱۰۰ تومانی یک بسته چیپس میتوانید به تعزیرات حکومتی شکایت کنید! این در حالی است مسکن نیاز ضروری است و در اکثر کشورها کنترل شدید میشود و تورم در بخش مسکن یکی از معیارهای موفقیت یا شکست دولتهاست. حتی در کشورها با بازار کاملا آزاد.

    ودیعه مسکن در ایران بصورت “قرض الحسنه” و قیمت ملک بر اساس قیمتهای “جاری” است و باعث میشود با سقوط ارزش پول ملی همانند سال گذشته، تا ۷۰ درصد ارزش رهن مستاجران از بین برود و افزایش ۱۰۵ درصدی قیمت ملک باعث شکاف ۱۷۵ درصدی برای مستاجران و بازار همیشه سود ده مالکان می شود.

    فرسودگی و اسقاط در قراردادهای اجاره تماما بعهده مستاجر گذاشته شده است. حتی اگر ۲۰ سال از عمر آن تجهیز گذشته باشد و مستاجر جدید تنها یک روز از آن استفاده کرده باشد.  با افزایش قیمت ملک کمیسیون بنگاههای املاک افزایش می یابد و بنگاههای املاک همیشه خواستار قیمتهای بالاتر هستند.  بعلت ضعف فرهنگی شدید در بخش اقتصاد، مالکان خود را محق میدانند املاک خود را تا بالاترین نرخ قیمت گذاری کنند و همین ها نسبت به قیمت ۰سایر کالاها معترض هستند! در حالی که اجاره بخش بزرگی از هزینه های ثابت هم در بخش تولید ، هم در بخش توزیع است.

    هیچ ارتباطی بین حقوق و دستمزد مصوب دولت و اجاره ها وجود ندارد و در اغلب اوقات ۱۰۰ درصد حقوق و دستمزد فقط کفاف رهن و یا اجاره مسکن را ندارد.  دولتها در ایران حتی حقوق طبیعی افراد جامعه را به رسمیت نمی شناسند و شوربختانه سودجویی در بازار مسکن خیلی ساده است و دولتها بجای مهار و کنترل تورم، خود بخشی از مشکل در بخش مسکن هستند. همه در این بازار قانون گذاری می کنند غیر از مجلس و دولت.

    حق مسکن ماهیانه ۱۰۰ هزار تومانی در تهران و شهرهای بزرگ که میانگین قیمت تا متری ۱۳ میلیون تومان افزایش داشته تنها کفاف خرید ۰/۰۰۷ متر را دارد! و کل حداقل مزد ماهیانه با صفر منظور کردن سایر نیازها با فرض محال، ۱۱/۵ سانتیمتر قدرت خرید ملک دارد و قیمت یک سانتیمتر مسکن در تهران بطور متوسط ۱۳۰/۰۰۰ تومان است! شدید ترین رکود_ تورمی در بخش مسکن در جریان است و میلیونها نفر از کار بیکار شده اند. در حالی که مسکن میتواند حدود ۱۲۰۰ شغل را به حرکت و رونق بیندازد.

    هیچ ارتباط معنا داری بین بهای تمام شده و قیمت در مسکن ایران وجود ندارد. کاملا از وحشی ترین نوع لیبرالیسم تبعیت می کند و آسیبهای اجتماعی آن بعلت ضروری بودن و کم کشش بودن برای جامعه و نسل آینده بسیار سنگین است. بنابراین بسادگی میتوان نتیجه گرفت غلط ترین روابط اقتصادی جهان بصورت یک بسته با اجزای بی شمار در بخش مسکن ایران در جریان است و تا اصلاح نشود رونق اقتصادی محال است. مافیای مسکن با درج آگهی های کاذب بدون پیگرد، آزادانه در این بخش مهم سونامی به راه می اندازند و هیچ مرجعی برای این هنجار شکنی نیست. نمایندگان مجلس با تصویب نکردن قانون مالیات بر خانه های خالی کمک بزرگی به احتکار کنندگان این کالای ضروری کردند و متاسفانه هیچگاه خود را پاسخگو نمی دانند و با رای مخفی از زیر با مسئولیت شانه خالی می کنند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *