چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 15445
  • فاجعه ساختمان‌های ۲ نقشه‌ای!
    فاجعه ساختمان‌های ۲ نقشه‌ای!

    فاجعه ساختمان‌های ۲ نقشه‌ای!

    ادعای عجیب عضو شورای شهر مشهد در خصوص بنا‌های غیرمستحکم هر خواننده‌ای را به تعجب وامی دارد. او از فاجعه‌ای به نام ساختمان‌های دو نقشه‌ای پرده برمی دارد که الزامات استحکام بنا در آن‌ها بعضا رعایت نمی‌شود. این عضو شورا اعتقاد دارد که بسیاری از ساختمان‌ها بدون نقشه‌ای که مجوز گرفته اند، آسمان خراش می‌شوند.

    البته رئیس سازمان نظام مهندسی هم تایید می‌کند که ۸۰ درصد از بنا‌ها این مشکل را دارند، ولی او توپ تقصیر را به زمین شهرداری شوت می‌کند و معتقد است ناظران مو به مو گزارش می‌کنند، ولی شهرداری است که به هر دلیلی با مالک کنار می‌آید و حتی معتقد است تا کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد این مشکل حل نخواهد شد، اما مدیران شهری حرف دیگری دارند و توپ تقصیر را از شهرداری به بیرون شوت می‌کنند. بالاخره باید پیدا کرد خرمافروش را.

    ماجرای نظارت‌های صوری ساختمانی!

    ضمیری گفت: به استناد قوانین در ساخت و ساز کارفرما، ناظران، مجری، سازنده یا پیمانکار و دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی هرکدام به نوعی در کنترل رعایت نکات و موارد ایمنی، فنی و استحکام بنا مسئولیت‌هایی به عهده دارند، اما به دلایل گوناگون و غیرمنطقی بعضاً تعلل‌هایی از طرف متولیان صورت می‌گیرد که در برخی موارد این گونه قصور‌ها خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری ایجاد می‌کند و نبود برخورد مناسب با مقصران، باعث ترویج و تشدید بی‌مبالاتی‌ها و ترک فعل‌ها در سال‌های اخیر شده است.

    فاجعه ساختمان‌های ۲ نقشه‌ای!

    او گفت: در ساختمان‌هایی که بدون مجوز و پروانه احداث می‌شود دستگاه‌های نظارتی و مسئول باید ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت غیرمجاز، مالک را برای برخورد‌های قانونی به مراجع مربوط معرفی کنند، اما آن چه بسیار با اهمیت و مهم است این که آرای جریمه باید پس از احراز وجود استحکام بنا در مستحدثات صادر شود و لاغیر.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: خلأ قانونی در این حالت نبود مرجع موظف در خصوص بررسی و اظهارنظر راجع به استحکام بناست که باعث سردرگمی متقاضی بین برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری و سازمان نظام مهندسی می‌شود که باید فوری در این باره چاره‌ای اندیشید.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: در خصوص ساختمان‌های دارای پروانه ساختمانی رسمی و قانونی، حسب ضوابط، مهندسان ناظر و بعضاً مجریان برای کنترل ساخت و ساز از طریق سازمان نظام مهندسی تعیین می‌شوند که ضعف‌های متعددی در آن مشاهده می‌شود و حتی در برخی موارد به اقدامات صوری و غیرواقعی منجر می‌شود. به طور مثال تعدادی از سازندگان و مالکان دارای دو نقشه و طرح هستند، به این معنی که طرحی که به مراجع مربوط از جمله شهرداری و سازمان نظام مهندسی ارائه و پس از طی مراحل کارشناسی تایید می‌شود، با طرحی که از لحاظ سطح، سطوح، ارتفاع، میزان زیربنا و… در اختیار پیمانکار برای احداث بنا قرار می‌گیرد، متفاوت است و ما در این جا شاهد تناقض در طرح‌ها و نقشه‌های تایید شده با نقشه‌های اجرایی هستیم که از ابتدای ساخت شکل می‌گیرد و موجب ایجاد اشکالات فراوانی در آینده می‌شود.

    ضمیری گفت: در تعدادی از ساخت و ساز‌ها طی فرایند ساخت، متاسفانه مهندسان ناظر مربوط و مجریان، مراجعات و کنترل‌های لازم را در حین عملیات ساخت ندارند و برابر گزارش نماینده اداره کل راه و شهرسازی در جلسه کارگروه مانع زدایی و رونق صنعت ساختمان، در بازدید دوره‌ای انجام شده از ساختمان‌های دارای مجری متاسفانه بخش زیادی از مجریان خود در محل ساخت حضور نداشته اند.

    فاجعه ساختمان‌های ۲ نقشه‌ای!

    او گفت: حتی در برخی موارد در خصوص سازمان آتش نشانی کنترل‌های غیرواقعی صورت می‌گیرد، به عنوان نمونه کنترل فعالیت سیستم اطفای حریق در زمان مجوز صدور پایان کار در برخی موارد به درستی انجام نمی‌شود.

    عضو شورای شهر مشهد گفت: ما در جلسات کمیسیون که برای اجرای وظایف نظارتی با حضور نمایندگان دستگاه قضایی و سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و دفتر فنی استانداری و سازندگان برگزار شد، این موارد را اعلام کردیم و تذکرات لازم از طرف نمایندگان دستگاه قضایی هم داده شد، اما انتظار ما از دستگاه‌های نظارتی برخورد قانونی با سهل انگاران است.

    باشگاه خبرنگاران جوان



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *