شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 13381
  • دفاتر تسهیلگری تا چه اندازه به اهداف مورد انتظار رسیده‌اند؟
    دفاتر تسهیلگری تا چه اندازه به اهداف مورد انتظار رسیده‌اند؟

    فرصت ۲ ماهه شهرداری برای تکمیل طرح تفصیلی منطقه ۱۲

    در ادامه بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران» در جلسه امروز شورای شهر پیشنهاد کرد خداکرمی مبنی بر امکان مشارکت و تملک و اختصاص مشوق‌های مطرح شد، نظری در مخالفت با این پیشنهاد مبنی بر کاهش جذب سفر محدوده تاریخی منطقه ۱۲ گفت: تمام منطقه ۱۲ محدوده تاریخی است و درباره کاهش عبور و مرور، نمی‌توانیم تصمیم گیری کنیم.

    سالاری گفت: باید با رویکرد جذب سفر به این منطقه بازنگری شود، چون ضابطه پارکینگ از ضوابط طرح تفصیلی بوده و هدف ما هم همین است.

    گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری درباره این پیشنهاد اظهار داشت: بخشی از حصار ناصری تردد را به حداقل می‌رساند و درواقع این رویکرد ماهیتی این طرح است و با ایجاد احکام کلی برای آن مشکل ایجاد می‌شود اما مدیریت سفر از اهداف طرح است.

    اعطا درباره نظر کمیسیون در این باره گفت: با این پیشنهاد موافقیم چون خیلی چیزی را تغییر نمی‌دهد و تاکید بر رویکرد است.

    این پیشنهاد با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.

    شناسایی کلیه بناها و فضاهای بدون مالک و رها شده و پیش بینی قانون تملک از آنها دیگر پیشنهاد این عضو شورای شهر بود، و نظری باز هم در مخالفت با این طرح سخن گفت و اعلام کرد: با توجه به اینکه شورای عالی استان‌ها هیچ پیش نویسی به مجلس تقدیم نکرده به نظرم، این به لحاظ اجرایی شدنی نیست و فقط وقت شهرداری را می‌گیرد و پیشنهاد می‌کنم پیشنهاد را پس بگیرد.

    این پیشنهاد موافقی نداشت.

    پیشنهاد ایجاد زیرساخت‌های توسعه دانش و فناوری نوین و تجارت الکترونیک همزمان با حفظ بافت سنتی از سوی مسجد جامعی مطرح شد و گفت: برای حفظ موقعیت بازار باید زیرساخت‌های لازم تجارت الکترونیک با حفظ ساختار سنتی در نظر گرفته شود.

    گلپایگانی پاسخ داد: هرچقدر بار فیزیکی به بازار را کمتر کنیم بهتر است اما در طرح تفصیلی وجود ندارد.

    امینی گفت: زیرساخت‌های تجارت الکترونیکی باید در طرح تفصیلی منطقه دیده شود.

    اعطا گفت: این پیشنهاد خوب است اما در چهارچوب طرح تفصیلی نیست.‌

    در نهایت ۱۲ عضو شورا به این پیشنهاد رأی موافق دادند.

    طراحی زندگی شبانه متناسب با کارکردهای بازار و حذف نقاط آسیب زای اجتماعی دیگر پیشنهاد بود و مسجد جامعی به عنوان پیشنهاد دهنده گفت: این منطقه روزها با نشاط است اما زندگی شبانه وجود ندارد. در حالی که قبلاً بازار یک مجموعه تجاری، فرهنگی و اقتصادی بود و در آن زندگی جریان داشت و مهمترین مساله ما این است که حیات اجتماعی که بخشی از آن حیات شبانه است را به این منطقه باز گردانیم.

    گلپایگانی بازهم تاکید کرد این طرح تفصیلی درباره تراکم، کاربری و شبکه دسترسی طراحی شده و قرار است تنها ظرف دو ماه کامل شود، باید چارچوبی داشته باشد سوالم این است که ظرف دو ماه می‌شود این پیشنهاد را اجرایی کرد؟

    سالاری سخنان گلپایگانی را تأیید کرد و گفت: اینها می‌تواند جز پیوست‌های مطالعاتی باشد و البته شهردار با پیاده راه محوری بستر زندگی شبانه را فراهم کرده است. و این طرح تفصیلی هم بر مبنای این نگاه نوشته شده است.

    این پیشنهاد هم با ۱۸ رأی به تصویب رسید.

    پیشنهاد دیگری هم از سوی مسجد جامعی برای کاهش اتکا به منابع مالی دولتی و افزایش مشارکت بازاریان در مرمت و احیای منطقه داشت و توضیح داد: این پیشنهاد در عقبه‌اش نوعی احترام به ذی نفعان منطقه‌ای و محلی است و اگر در پی مشارکت نروند آثاری از این طرح باقی نمی‌ماند.

    وی یادآور شد: این مدل در بازار تبریز و در خیابان انقلاب در دوره پیش اجرا شده است.

    خلیل آبادی یک پیشنهاد تکمیلی داشت و گفت: باید یک کلمه اضافه کنیم و علاوه بر بازاریان و سایر ذینفعان داشته باشیم.

    این پیشنهاد هم به تصویب رسید.

    آخرین پیشنهاد درباره شناسایی مناطق آزاد و بی دفاع و تبدیل به کاربری‌های مولد بود که مسجد جامعی درباره آن گفت: این پیشنهاد با اصلاح پیشنهاد اول خداکرمی بوده که بخش تملک آن حذف شده است.

    نوری در تذکری اعلام کرد: واژه مناطق آزاد واژه گویایی نیست و کاربری‌های مولد هم مبهم است و در این طرح تعریفی ندارد. و نیازمند تدقیق است.

    مسجد جامعی گفت: اصطلاح مناطق بی دفاع شهری مفهوم را می‌رساند و می‌توانیم این واژه را برداریم.

    امانی پرسید: در شهر تهران که ملک سرمایه‌ای مهم است آیا ملک را رها می‌کنند؟ منظورتان کدام ملک است که رها شده است.

    این پیشنهاد هم با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

    با اصلاحات انجام شده، کل ماده واحده به رأی گذاشته شد و در نهایت با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید.



    مطلب پیشنهادی

    بررسی شهرداری تهران و بهترین‌‌‌ مدیریت‌‌‌‌های شهری جهان

    بررسی شهرداری تهران و بهترین‌‌‌ مدیریت‌‌‌‌های شهری جهان

    شهرداران شهرهای مختلف کشورمان به‌ویژه شهردار پایتخت را می‌توان از روی دو خط‌‌‌کش جهانی شامل «خطوط قرمز بهترین شهرداران دنیا» و همچنین «مشخصات سبزترین شهرهای جهان»، محک زد و درباره کارنامه عملکرد آن قضاوت کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *