جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۳۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 15155
  • قابلیت ۶۰ نقطه تهران برای تبدیل شدن به شهر
    قابلیت ۶۰ نقطه تهران برای تبدیل شدن به شهر

    قابلیت ۶۰ نقطه تهران برای تبدیل شدن به شهر

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایسنا جعفر بندی شربیانی در نشست خبری اولین اجلاس همکاری کمیسیون های معماری و شهرسازی شوراهای استان تهران با اشاره به چگونگی و چرایی شکل گیری این مجمع گفت: وقتی به آمار و ارقام موجود در شهر تهران توجه کنیم متوجه اهمیت این اجلاس خواهیم شد.

    وی افزود: تراکم جمعیتی در استان تهران ۲۰ برابر کل کشور است؛ در هر کیلومتر مربع در سطح کشور به صورت میانگین ۴۵ نفر ساکن است در حالیکه در تهران ۹۹۶ نفر است. هشت دهم درصد وسعت کشور به استان تهران اختصاص دارد که ۱۷ درصد جمعیت کل کشور است. با توجه به این میزان جمعیت ناچاریم توجه ویژه ای به موضوع شهرسازی در استان تهران داشته باشیم.

    شربیانی با اشاره به سرعت فزاینده رشد شهری در تهران، ادامه داد: در سال ۳۵ در استان تهران هفت شهر داشتیم که در سال ۹۵ به ۴۴ شهر رسید . امسال تهران ۴۹ شهر دارد که نشان دهنده سرعت فزاینده شکل گیری نقاط شهری است.امروز ۶۰ نقطه این ظرفیت را دارند که تبدیل به شهر شوند.

    وی تاکید کرد: با این میزان تراکم، ضرورت وجود قوانین و مقررات مشترک در کل استان تهران و همچنین هم افزایی کل شهرها و انتقال تجارب آنها احساس می شود.

    شربیانی با بیان اینکه در دوره قبلی اجلاسیه در شهرهای بزرگ شکل گرفت که ریاست آن با تهران بود یادآور شد: در بهمن ماه نیز این جلسه در تبریز برگزار شد که مهدی عباسی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ریاست آن را بر عهده گرفت. در استان تهران نیز قصد اجلاس این مجمع را داریم که با شورای فرادستی استان تهران هماهنگی های لازم انجام شده و دوم خردادماه در ایوان ری با حضور روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی استان تهران برگزار خواهد شد.

    وی تاکید کرد: ما به دنبال شکل گیری شبکه فعالیت های مشترک بین کمیسیون های معماری استان هستیم و همچنین می‌خواهیم بسترسازی برای تبادل تجربیات را در خصوص مسائل مختلف فراهم کنیم که می تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

    عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرها بر حول قوانین و دستور العمل ها و ابلاغیه های شهرسازی و نمای آنها در حوزه موضوعات معماری شکل می گیرند که این موضوع از حیث قوانین مبتنی بر کیفیت بخشی به زندگی شهروندان در شهرهای ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است و می خواهیم با ایجاد این مجمع آن را تقویت کنیم که منجر به ارتقاء کیفیت زندگی مردم خواهد شد.

    وی با بیان اینکه معماری و شهرسازی مختلفی را در نقاط مختلف شهر تهران شاهد هستیم، افزود: مشکلات خاصی به استان تهران در این خصوص تحمیل شده که با همکاری این کمیسیون ها به دنبال آن هستیم که به این مشکلات بپردازیم.
    نایب رئیس مخبر کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شش هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده و هشت هزار و ۷۰۰ هکتار بافت ناپایدار در تهران وجود دارد، یادآور شد: ۴٫۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۲ میلیون نفری تهران در این مناطق زندگی می‌کنند. با توجه به این آمار سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده مورد اهمیت است.

    وی با تأکید بر اینکه بانکها و دولت باید مشوق ها را ایجاد کرده و مدیریت شهری تسهیل گر باشند، خاطرنشان کرد: تهران تعداد قابل توجهی نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. اعتقاد داریم که باید حلقه وصل نهادها و سازمان ها در استان تهران باشیم.
    شربیانی با اشاره به تشکیل شورای نظارت بر گسترش شهر تهران در گذشته با حضور وزرا و بالاترین مقام اجرایی دولت وقت، گفت: در این شورا به دنبال این بودند که گسترش شهر تهران قاعده‌مند پیش برود اما تعطیل شد. یکی از پیگیری های مجمع، احیای شورای نظارت بر گسترش شهرها خواهد بود و باید یک مجمع جهت جلوگیری از گسترش های بی قاعده تشکیل شود که امیدواریم با برگزاری مجمع، شورای نظارت شکل بگیرد.

    وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم در مرحله اول مدیریت درستی را در حرائم و محدوده شهری تهران ایجاد کنیم. از هم گسیختگی در تدوین قوانین معماری و شهرسازی باعث شده با تعارض بین بخشداری ها، فرمانداری ها و شهرداری حرائم را از دست بدهیم. یکی از مشکلات اصلی تهران موضوع حرائم شهری است.

    شربیانی با بیان اینکه چالش هایی در حوزه بازآفرینی وجود دارد، گفت: رشد فزاینده، مسائل و مشکلات شهر تهران، گسترش قارچ گونه تهران و مشکلات قانونی ساختاری از جمله مسائل در زمینه بازآفرینی است که باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

    عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: در راستای بازآفرینی، باید بتوانیم جذابیتی را برای مردم ایجاد کنیم تا مشارکت فعالانه داشته باشند و در این زمینه باید تسهیلات تشویقی ایجاد کنیم و اجرای پروژه های محرک توسعه را در دستور کار قرار دهیم. برای احیای محله نفرآباد اقداماتی در گذشته انجام شده بود که مورد توجه مردم قرار نگرفت و پس از بازبینی های صورت گرفته، این اقدام شکل گرفت تا در کمیسیون ماده پنج مورد تایید قرار بگیرد تا یک طرح ۳۰ ساله روی زمین مانده را به نتیجه برسانیم.
    وی با اشاره به بافت ایرانی- اسلامی در معماری و شهرسازی، تصریح کرد: قوانین مشوق و ایجاد جذابیت برای مردم جهت ساخت و ساز به شکل بافت ایرانی-اسلامی شفاف و روشن نیست. در این زمینه در مرحله عملیات موفق نبودیم. در خصوص معماری غیر ایرانی-اسلامی خاص که منظر شهر را مورد تعرض قرار می دهد قوانینی وجود دارد و کمیته نما با همین نیت در دوره چهارم مدیریت شهری شکل گرفت. باید در زمینه این بافت نیز قوانین و بسته های تشویقی داشته باشیم که به سمت این نوع از معماری حرکت کنیم.

    شربیانی با اشاره به ایجاد انسجام در توسعه سکونتگاهی و همچنین ایجاد روابط افقی و داوطلبانه بین نهادی در منطقه کلانشهری استان تهران، تصریح کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، ایجاد منابع درآمدی پایدار و تعادل بخشی به سرانه درآمدی آنها و ایجاد ساختار قانونی برای اداره و برنامه ریزی تهران از اهداف نهایی این مجمع است.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *