جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۱۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 7136
  • تاب‌آوردن شهر در برابر اثر پروانه‌ای کرونا
    تاب‌آوردن شهر در برابر اثر پروانه‌ای کرونا

    قامت تهران زیر بار کاستی های شهر کمر خم کرد

    « بارگذاری بیش از حد ظرفیت»،«نبود راهبرد برای توسعه شهر»،« عدم توجه به بهینه‌ سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها»، « ناهماهنگی مدیریت شهری»، «نبود اتفاق نظر در مورد چشم انداز و رسالت شهر»،«عدم تناسب فعالیت‌ ها با ظرفیت‌ ها و توان زیست بوم شهر»،«عدم انسجام و یکپارچگی در برنامه‌ ریزی» و«کمبود ناوگان حمل و نقل شهری و پیراشهری» از دیگر مشکلات و چالش های کلانشهر تهران به حساب می آیند.

    هریک از این چالش ها نقش زیادی در ایجاد مشکلات محیط زیستی دارند. این در حالی است که می توان با برنامه ریزی راهبردی و دقیق و مدیریت بهینه، سهم هریک از این چالش ها از مشکلات محیط زیستی را کاهش داد.

    محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران ضمن انتقاد از بی ‌توجهی به موضوع آمایش سرزمین در کشور گفت: هم اکنون حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایران به دلیل نبود آمایش سرزمینی در پایتخت ساکن شده اند در حالی که این استان نزدیک به یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد.

    وی افزود: افزایش جمعیت در پایتخت باعث شده تا روند ساخت و سازها در شهرک ها و شهرهای اطراف تهران افزایش پیدا کند. باید تدابیری بیاندیشم تا جمعیت تهران با این سرعت افزایش پیدا نکند.

    وی اظهارداشت: ساخت و سازهای بی رویه منطقه ۲۲، تبعات زیست محیطی بی شماری برای هوای تهران به ارمغان می آورد؛ قرار است در این منطقه حدود ۷۰۰ هزار نفر ساکن شوند؛ پیش بینی می شود با این میزان جمعیت، ۳۰۰ هزار خودرو در این منطقه تردد و آلودگی زیادی ایجاد کند. این آلودگی با وزش باد به طور مستقیم وارد تهران خواهد شد.

    شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر بارگذاری بیش از حد ظرفیت در شهر تهران به عنوان یکی از چالش های اصلی این شهر مطرح شده است. ‌بارگذاری بیش از حد و تمرکز جمعیت و خدمات باعث شده است تا دیگر این پهنه زمینی نتواند فشار و بار زیادی را تحمل کند بنابراین باید برای اجرای پروژه‌ های توسعه و عمران شهری، ارزیابی های وسیعی پیرامون اثرات محیط ‌زیستی انجام شود.

    وی همچنین به مشکلات بهینه سازی انرژی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برنامه منسجمی در اجرای برنامه های بهینه سازی انرژی شهر تهران وجود ندارد. باید بتوانیم با یک برنامه ‌ریزی منسجم، نظام‌مند و استاندارد( برنامه ای که تغییر مدیریت ها متوقف نشود) این هدف مهم را دنبال کنیم.

    وی افزود: برای کاهش گازهای گلخانه ‌ای‌ باید از ظرفیت تمام بخش ‌های جامعه و همه ساختمان‌ ها استفاده کنیم. مردم نقش زیادی می توانند در بهینه ‌سازی مصرف انرژی و کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ ای داشته باشند. باید بتوانیم از این ظرفیت های مردمی استفاده کنیم.

     ندا جوادهراتی سینا پرس



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *