جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۰۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 6723
  • قانون شوراها را باهم بخوانیم
    قانون شوراها را باهم بخوانیم

    قانون شوراها را باهم بخوانیم

    شوراها به‌عنوان یکی از نشانه‌های فاخر «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام کمتر مورد توجه ساختارها و نهادهای ملی بوده‌اند. به همین واسطه ظرفیت‌های کم‌نظیر قانون شوراها هم کمتر مورد توجه بوده است.

    امروزه اگر از نظر عملکرد، کارکرد، اثربخشی و کارآمدی انجمن‌های محلی «شورایاری‌ها» از کارشناسان متخصص پرسش شود، پاسخ‌ها احتمالا متفاوت باشد اما اگر از قانونی بودن یا نبودن تشکیل انجمن‌های محلی به هر عنوان و نامی پرسش شود، به‌نظر می‌رسد با عنایت به قانون شوراها پاسخ روشن است.

    مطابق با بند ۷ماده ۸۰قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداری مصوب ۱/۳/۱۳۷۵با اصلاحات و الحاقات بعدی آن «اقدام درخصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف و نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذیربط» از وظایف اصلی شورای شهرهاست. این بند، قانون و مصوب مجلس شورای اسلامی است.

    هرچند جهت عملیاتی و اجرایی شدن این بند در چارچوب ماده ۱۰۶همین قانون – قانون شوراها – بهتر و مناسب بود که وزارت کشور آیین‌نامه اجرایی را تهیه و به هیأت وزیران ارسال می‌کرد ولی با وجود بی‌توجهی به تکلیف قانونی مندرج در ماده ۱۰۶قانون شوراها، وظیفه اقدام درخصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی و… با توافق دستگاه‌های ذیربط از مهم‌ترین کارکردهای شوراهای شهرها در جمهوری اسلامی ایران است.

    به‌نظر می‌رسد نهادها و دستگاه‌های نظارتی به‌خصوص وزارت کشور امروزه باید به مجموعه‌ای از شوراها به‌خصوص کلانشهرها و شهرهای مراکز استان‌ها که گامی جهت اجرایی‌شدن این بند قانون برنداشته‌اند، تذکر بدهد. برای درک اهمیت، ضرورت و واجب بودن این بند از قانون شوراها لازم است به ریشه‌های اصلی مندرج در قانون اساسی این تکلیف توجه شود. مطابق با اصول یکصدم و یکصد و یکم قانون اساسی یکی از کارویژه‌های کلیدی و اساسی شوراها، جلب مشارکت مردم، جهت پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، امور رفاهی و جلوگیری از تبعیض است.

    به‌عبارت روشن، شوراها از طریق جلب مشارکت مردم و با همکاری آنان مکلف‌ هستند وظایف خود را محقق سازند. همانطور که در بند ۷ماده ۸۰قانون شوراها به صراحت اعلام شده است: «تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی با توافق دستگاه‌های ذیربط» از اختیارات شوراهای اسلامی شهرهاست؛ بنابراین در چارچوب این قانون تشکیل این انجمن‌ها نیازی به تصویب مجدد در مجلس شورای اسلامی ندارد. به‌عبارت روشن و شفاف، مجلس شورای اسلامی این اختیار و وظیفه را تصویب کرده است و تصویب و اجازه دوباره آن موضوعیت ندارد. به‌عبارت دقیق، مجلس شورای اسلامی به روشنی اجازه تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی را به شوراهای شهرها واگذار کرده است. بند فوق‌الذکر نیز مصون از اعتراض شورای محترم نگهبان مانده است. مطابق با ساختار حقوقی و کارشناسی استقرار انجمن‌های محلی و اجتماعی در شهرها فارغ از هرگونه جهت‌گیری فکری و اندیشه‌ای یکی از ضرورت‌های تحقق کارکرد شوراها به‌خصوص در زمینه جلب مشارکت مردم است.

    جدا از مبانی قانون تشکیل انجمن‌های اجتماعی در شهرها توجه به شرایط و مقتضیات اقتصادی و اجتماعی کشور نیز ضرورت جلب مشارکت مردم را در اداره امور محلی نشان می‌دهد و واقعیت امر این است که با توجه به شرایط سیاسی به‌خصوص تحریم‌ها و همچنین وضعیت رکود و تورم اقتصادی در کشور مهم‌ترین استراتژی پیشرفت و شکوفایی به‌خصوص در شهرها، جلب مشارکت مردم و حضور پایدار آنان در همه حوزه‌هاست. هرچند لازم است کارکرد، عملکرد، فعالیت و اثربخشی انجمن‌های محلی و اجتماعی ازجمله شورایاری‌ها مجدد مورد بازبینی قرار گیرد اما ضرورت استقرار آنها از حیث حقوقی و کارشناسی روشن است. در پایان شنیدن و توجه به تحلیل‌های مختلف برای همه مدیران کشور در جهت تصمیم‌گیری توصیه می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *