جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۲۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 9064
  • لزوم تفویض اختیار به استان درباره قرنطینه مشهد از سوی دولت/ مدیریت بحران با «خواهش درمانی» ممکن نیست
    لزوم تفویض اختیار به استان درباره قرنطینه مشهد از سوی دولت/ مدیریت بحران با «خواهش درمانی» ممکن نیست

    لزوم تفویض اختیار به استان درباره قرنطینه مشهد از سوی دولت/ مدیریت بحران با «خواهش درمانی» ممکن نیست

    محمدرضا حیدری، در هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: یک قرن از زمان وقوع آخرین اپیدمی جهانی می‌گذرد. در جریان همه‌گیری آنفولانزای اسپانیایی حدود یک قرن پیش یک چهارم جمعیت اروپا و حدود ۲.۵ میلیون ایرانی جان باختند؛ در آن دوران نیز برای مقابله با اپیدمی تجربیات ارزشمندی وجود داشت که باید امروز از همان تجربیات استفاده کرد.

    رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه طبق تجربیات گذشته «قرنطینه» از راهکارهای ضروری و مهم قطع زنجیره شیوع بیماری‌های همه‌گیر و وضعیت اپیدمی است، خاطرنشان کرد: با شیوع وبا در ایران در دوره قاجار، امیرکبیر مرزها را قرنطینه کرد، اینها تجربیات ۱۰۰ ساله است و تا دیر نشده باید از همین تجربیات استفاده کنیم، چینی‌ها نیز برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در زمان فعلی از تجربه قرنطینه استفاده کردند.

    وی افزود: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در مشهد، شهرداری و شورای شهر به این موضوع ورود کردند؛ در ابتدا ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب و برای پیشگیری از شیوع بیماری در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفت و ۵ میلیارد تومان نیز مصوب شد و در اختیار دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد قرار گرفت.

    حیدری با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری برای مقابله با کرونا اقدامات خوبی نظیر ضدعفونی معابر و سطح شهر و تولید ماسک صورت گرفته‌ است، اظهار کرد: استاندار خراسان رضوی هم ورود خوبی به این موضوع دارد و کار به صورت جدی پیگیری می‌شود، در این شرایط باید مدیران عالی استان متناسب با شرایط تصمیم‌گیری کنند.

    رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در مقایسه با ۷۲ ساعت گذشته آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در مشهد افزایش یافته‌ است، بنابراین نگرانی در این زمینه جدی بوده و باید متناسب با شرایط فعلی تصمیم‌گیری شود.

    برخی شهروندان نسبت به قرنطینه خانگی بی‌توجهند، باید ابزارهای قدرت و حاکمیتی به کمک آیند

    وی با تاکید بر لزوم تصمیم فوری درباره قرنطینه و جدی بودن مساله، متذکر شد: درباره قرنطینه خانگی اطلاع‌رسانی خوبی در سطح مشهد صورت گرفت اما برخی از شهروندان نسبت به این مهم بی‌توجه هستند، پس باید ابزارهای قدرت و حاکمیتی به کمک آیند، این خواست عمومی اکثریت شهروندان است.

    حیدری تصریح کرد: غیر از دغدغه مدیریت شهری مشهد و استاندار خراسان رضوی، وزارت کشور و دولت باید به مدیریت عالی استان و مدیریت شهری مشهد تفویض اختیار کنند تا بتوان در مورد قرنطینه تصمیم‌گیری کرد.

    رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در فضای جنگ بیولوژیک باید فرمانده در میدان باشد نه اینکه برای هر اقدامی اجازه بگیرد، متذکر شد: وظیفه ما مطالبه‌گری و رساندن پیام مردم به گوش مسوولان است. افراد در رده‌های بالای مسوولیت نیز باید تبعات تصمیمات خود را بپذیرند.

    وی اظهار کرد: باید این زنجیره انتقال ویروس عامل بیماری کرونا قطع شود، این امر تنها از طریق کاهش رفت و آمدهای مردم، ماندن شهروندان در منزل و رعایت جدی نکات بهداشتی میسر است.

    حیدری با بیان اینکه مدیریت این وضعیت بحرانی با «خواهش‌درمانی» ممکن نیست، گفت: دیروز در بلوار وکیل‌آباد مشهد شاهد ترافیک بودیم و هنوز در پاساژهای تجاری این شهر جمعیت بدون ملاحظات بهداشتی حرکت می‌کند.

    رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: حمل و نقل عمومی نیز باید محدود، ورود اتباع خارجی در مرزهای زمینی و هوایی متوقف و شرایط قرنطیه در مرز ایجاد شود. همچنین ورودی و خروجی مشهد از مبدا کنترل و خودروها از همان ابتدای حوزه استحفاظی استان خراسان رضوی برگردانده شوند، فعالیت اصناف و مراکز تجاری غیرضروری و نیز مراکز جاذب جمعیت هم باید متوقف شود.

    مردم حامی تصمیمات قاطع در موضوع کرونا هستند

    وی ضمن قدردانی از اقدامات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص حرم مطهر رضوی بیان کرد: هویت همه ما به آستان قدس رضوی برمی‌گردد، همه خود را خادم مردم و زائر امام رضا(ع) می‌دانیم. تولیت آستان قدس رضوی برخوردی عالمانه و کارشناسی در خصوص مقابله با بیماری کرونا در حوزه حرم مطهر داشتند.

    حیدری افزود: اگر مردم متوجه شوند امکان تشرف به حرم رضوی را ندارند حتما سفرهای خود را متوقف خواهند کرد، مردم حامی تصمیمات قاطع در موضوع کرونا هستند.

    رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه خدمات جاری امور شهری نظیر جمع‌آوری زباله در حال انجام است، متذکر شد: مردم باید برای حفظ سلامتی پاکبانان همکاری و کمتر زباله تولید کنند. شهرداری مشهد هم ظرفیت‌ها و امکانات بهداشتی را در این خصوص پشتیبانی کند، همچنین شهردار باید برای توقف پروژه‌های عمرانی تدابیر لازم را بیاندیشد. در حوزه استقبال از بهار نیز به همین میزان که کار شده کفایت می‌کند.

    وی از شهروندان نیکوکار به خاطر اقداماتشان در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تشکر و بیان کرد: مردم در این خصوص سنگ تمام گذاشتند و پویشی نیز از سوی مدیریت شهری و گروه‌های مردم‌نهاد برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در حال فعال شدن است.

    منبع: فارس



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *