جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 10539
  • لواسان
    لواسان

    ماجرای گورستان عمومی در شهر لواسان به کجا رسید؟

    علیرغم اینکه هیئت کارشناسان ، شامل متخصصین زیست محیطی و بهداشت و آب و انتظامی و…، در طرح مصوب جامع شهری ۱۳۹۴, در حاشیه انتهایی شهر و به دور از مناطق مسکونی و منابع آبی و دورترین نقطه به سد لتیان، محلی را از اراضی منابع طبیعی، برای تاسیس گورستان عمومی با تمامی فاکتورهای لازم بهداشتی، شهری،فنی، زیست محیطی و…، جانمایی و تعیین نموده اند و پنج سال است که اهالی لواسان، با طومارها و درخپاست های متعددی به شهرداری لواسان، خواهان اجرایی شدن آن هستند، و از سوی شعبه محترم دیوان عدالت اداری نیز، مجددا شورا و شهرداری لواسان، مکلف به اجرای سریع این گورستان مصوب شده اند، اما متأسفانه بنظر می رسد، شهرداری لواسان فرصتی برای مطالبات مردمی ندارد و طرح های بی زحمت و رزومه پر کن دیگری را به این نیاز عمومی اهالی ترجیح می دهد. جالب تر آنکه، کارشناسان محیط زیستی و شورای حفظ حقوق بیت المال، ادارت مربوطه را از تاسیس گورستان عمومی در داخل شهر لواسان و بر سر منابع آبی و مناطق حفاظت شده زیست محیطی منع نموده اند.

    حضرت آیت الله رییسی نیز در دیدار اخیرشان بهمراه هیئت متخصصین همراه، به شهر لواسان، تاکید و سفارش و دستور اکید دادند که باید مطابق با منویات مقام معظم رهبری، منابع آبی و محیط زیستی شهر لواسان در اولویت همه مسئولین باشد و ادارات بایستی همه تابع قانون و حافظ آب و خاک این شهر باشند. اما شهرداری لواسان، با بی توجهی به این موارد و دقیقا بلافاصله پس از این دستورات صریح،  در اقدامی شگفت آور، به جای اجرایی کردن گورستان عمومی جانمایی شده در طرح جامع مصوب شهری ۱۳۹۴, اقدام به انجام مقدمات اولیه جهت تاسیس گورستان عمومی شهر، بر بلندای یک تپه در مرکز شهر لواسان نموده است.

    این تپه، مشرف به شهر و در منطقه مرکزی لواسان و داخل بافت شهری و بر روی چند رشته قنات شرب و مابین دو رودخانه فصلی قرار دارد و از مناطق ویژه حفاظت شده محیط زیستی و دارای طرح بوم گردی و گردشگری در طرح جامع شهری لواسان است.

    این قنات ها، مستقیما مورد استفاده چند محله در لواسان و هزاران نفر از اهالی است و نهایتا نیز به سد لتیان می ریزد که محل تامین قسمتی از آب شرب پایتخت است. متأسفانه علیرغم اعتراضات گسترده اهالی و طومارها و اعلام چندباره خطر آلودگی و مخالفت سازمان محیط زیست با تاسیس گورستان بر روی این تپه مرکزی داخل شهر، شهرداری لواسان، همچنان مشغول به کار خود است.

    مهمترین سوالاتی که برای اهالی لواسان مطرح شده این است که:

    چرا شهرداری لواسان، نسبت به آب و محیط زیست، که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بی توجه بوده و تغافل می ورزد؟

    چرا گورستان عمومی مصوب در طرح جامع شهری ۱۳۹۴ و مطابق با آیین نامه بهداشتی آرامستان ها، در حاشیه شهر، اجرایی نمی شود؟؟

    چرا درخواست و اعتراضات اهالی لواسان، برای شهرداری لواسان، ایجاد وظیفه نمی کند؟؟

    چرا قله یک تپه در مرکز شهر و بر روی منابع آبی و آبریز سد لتیان، بجای یک گورستان در حاشیه و ارتفاع پست و بدور از محل سکونت و آب، انتخاب شده است؟؟

    آیا منافعی در خطر است یا جریاناتی در شهر نمی خواهند که بالاخره این مردم آسیب دیده و مظلوم لواسان، دمی نفس بکشند؟؟؟

    چرا طرح جامع شهری لواسان مصوب ۱۳۹۴, بعنوان یک دستورالعمل و وظیفه قانونی که تکلیف شهرداری می باشد، مورد اقبال شهرداری لواسان نیست و به آن بی اعتنایی و تغافل میشود و به جای آن میل و سلیقه شخصی و منافع عده ای خاص، در دستور عمل است؟

    آیا بعد از سالها رنج بابت نداشتن یک گورستان بهداشتی و رسمی باید با رنج دیگری که ناشی از آلودگی آب و خاک و محیط زیست این شهر است، جمع شده و شانه های این شهر کوچک را خم کند؟؟

    بنظر می رسد جز ریاست محترم قوه قضاییه و نیز مقامات عالی بهداشتی و شهری و فنی و زیست محیطی، نتوانند دست قوی یاری دهنده مطالبات مردم لواسان باشند.

    ما اهالی لواسان، منتظر کمک مسئولین بالادستیدر مقابل تغافل های عامدانه در شهر لواسان هستیم.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    ۲۵ دیدگاه

    1. فقط همین کم بود که مردم تهران آب با طعم مرده بخورن!! ??

    2. والا ما آخر باید از لواسان بریم. بزودی تو این شهر دیگه نه آب و نه خاک و نه هیچ چیز سالمی براش باقی نمیمونه. آخه قبرستان عمومی بالای سر شهر و نوک قله؟؟؟ تو جهان ما رکورد زدیم با این کارهای خنده دار و خطرناک مون. کم بدبختی داشتیم، طاعون و وبا و حصبه و… هم قراره بگیریم.

    3. تشکر از شما که درد دل ما اهالی لواسان را منتشر می کنید. شهرداری لواسان نمیخاد به مردم خدمت کنه، حالا کی گند اینا هم در بیاد، خدا میدونه. به آب هم رحم نمیکنن.

    4. هر دم از این باغ بری می رسد. یهو بیان مارو با تفنگ بکشن، راحت بشیم. آبگوشت میت تو حلق مون نکنید بابا

    5. بالا سر سد لتیان قبرستان عمومی درست کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    6. دیگه فکر میکردیم این شهردار جدید قانونمند باشه. این چه افتضاحیه اخه. اب سد لتیان الوده بشه یعنی اب پایتخت الوده میشه. واقعا مگه داریم مگه میشه

    7. https://www.instagram.com/p/CD0wNQyFq2N/?igshid=pubgyihvtfaf

      ایت الله رییسی مداوم دارن میگن حفظ محیط زیست و منابع آبی. شهرداری لواسان واقعا فازش چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    8. نخست باید گفت که سرچشمه آب هیچ قناتی در اطراف این آرامستان قرار ندارد و با منبع آب قنوات مذکور حداقل ۱۵۰ متر بالاتر از مادر چاه قنات مذکور است. به علاوه قنات مذکور منبع آب شرب دام هم نمی باشد و صرفا برای آبیاری باغات مورد استفاده قرار می گیرد. دوم اینکه به دلیل بافت اقلیمی و خاک منطقه امکان آلودگی آب هیچ رودخانه از جمله رودخانه فصلی کندرود به هیچ روی وجود ندارد. سوم اینکه این آرامستان از ۴۰ سال پیش آرامستان کودکان بوده و با سد لتیان حداقل ۱۰ کیلومتر فاصله دارد که ادعای رسانه شما مصداق بارز نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است.

      • پس تمام مردم لواسان و وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست و طراحان طرح جامع شهر لواسان و… همه دروغ میگن…من خودم دارم اب قنات زیر این کوه رو مستقیما میخورم. چطوری توی روز روشن دروغ میگین؟؟؟ بازی با سلامت و بهداشت و محیط زیست این مملکت و مخالفت با دستورات صریح مقام معظم رهبری و ایت الله رییسی، جرم و اختلال در نظم عمومی و اسایش و بخطر انداختن جان مردم است.

      • دلسوز شهر لواسان

        موقعی که فساد شهردارهای قبلی و طبری و… هم رو شد و مردم اعتراض کردند و مساله رسانه ای شد، یه عده ای مث شما اومدن تهدید کردند. ولی ایت الله رییسی قهرمان انقلابی و شجاع است و فساد را ریشه کن می‌کند و فرمودند قضات و مردم مارو نترسانید آنها بی وقفه و شجاعانه ریشه فساد را از جا درمیارن. محض اطلاعت بگم اهالی محل ازون قنات ها اب می‌خورند و تانکرهای ابرسانی ازین اب به محلاتی که اب ندارند ابرسانی میکنند و این رودخانه ها یکسوم اب جاجرود رو تامین می‌کند و همگی به سدلتیان میریزه. هرکسی لواسانی هست میدونه. شما اولین نفر در جهان هستی که از تاسیس بهشت زهرای دوم تهران بالای یک کوه که آبریز سد لتیان و آب شرب پایتخت هست حمایت میکنی. شما رکورد زدی عزیزم البته اگر منافعی ازین فساد فاحش و عجیب غریب نمیبری!!!!

    9. اگه این فاجعه ادامه پیدا کنه، بزودی یه سری بیماری های عجیب و غریب میفته بجون بچه های ما…. اقای وزیر بهداشت ، اقای آب و فاضلاب، اقای محیط زیست، این چه برنامه ای هست… بزودی باید خود مردم رو که از اب الوده مرده اند، در این قبرستان دفن کنید

    10. این دیگه چه مصیبت جدیدیه

    11. به رسم گذشتگان، اموات می برن میذارن روی نوک قله ها. احیای آداب باستانی کار خوبیه???

    12. آب با طعم مرده… آپشن جدید شهرداری لواسان برای مردم!

    13. امیدوارم ایت الله رییسی بموقع جلوش بگیرن. این مورد فوریه و بحث سلامتی مردم و محیط زیسته.

    14. ترجیح مردگان بر زندگان…. توی رندگی مون که نشد بریم بام لواسان زندگی کنیم، بعد مرگ شاید بریم نوک قله با منظره سد لتیان! ای مرگ بیا که زندگی مارا کشت…

    15. مگه قرار نبود خارج از شهر یه قبرستان تر و تمیز درست کنند؟ اخه کدوم عقل سلیمی میاد وسط شهر، بالای کوه، روی سد، قبرستان درست کنه اونم از نوع عمومی. یعنی هرروز حداقل یه متوفی توش دفن میشه. همسایه ها و کسبه اون محل داغون میشن که. اب مخلوط شده با جنازه بابد بخوریم؟؟؟؟؟؟؟؟ اقای شهردار میفهمید دارید چکار میکنید؟؟؟؟ کی پشت این طرح مسخره هست و حمایت میکنه، خدامیدونه.

    16. وضعیت آب لواسان همین الان هم بد و نامناسبه ولی بحال اینکه این قبرستان هم تاسیس بشه. خدا بخیر کنه

    17. خواب مفسدان را آشفته کردید… احسنت… ما اهالی لواسان نمیگذاریم شهرمان خوراک آقازاده ها بشه و آب و خاک و محیط زیست این سرزمین بازیچه یک عده مفسد بشه…

    18. دلسوز شهر لواسان

      از اقای رییسی بت شکن و فسادستیز و مسئولین خواهشمندیم هرچه سریعتر جلوی این فاجعه و فساد و بی حرمتی به دستورات صریح مقام معظم ولایت حضرت ایت الله خامنه ای را بگیرند و متخلفین و کلیه حامیان این طرح علیه امنیت و بهداشت مردم هرچه سریعتر شناسایی و دستگیر بشوند تا مردم بدانند پشت این فسادها در لواسان چه کسانی هستند. همانطور که طبری ها نتوانستند از دستان عدالت محور ایت الله رییسی فرار کند ، پشت پرده این فاجعه هم پیدا میشود. خدایا در ظهور امام زمان ما تعجیل بفرما و فساد را ریشه کن و مردم را نجات بده

    19. سلام. متاسفانه این مطلب شما کاملا حقیقت داره و ما متعجب هستیم که چرا … مگه آب شرب مردم ، بازی و شوخی برداره؟؟؟ وقتی متخصصین طرح جامع شهر میگن باید گورستان رسمی ، در خارج از شهر باشه، از سد لتیان دور باشه، در ارتفاعات نباشه، از قنات ها و رودخانه ها دور باشه، تحت نظارت دقیق باشه، …
      بعد این کار شهردار و مسئولینی که پشت این فاجعه هستند، چه توجیه انسانی و اخلاقی و شرعی و قانونی و عرفی داره؟؟؟؟؟؟ این فاجعه مهمترین کاری هست که ایت الله رییسی باید فورا با متخلفین و حامیان و باند و مافیایی که پشت این فتنه غیرانسانی هست، برخورد کنند. ارامش بهداشتی پایتخت را بمردم برگردانید لطفا حضرت ایت الله رییسی

    20. چه افتضاحی. دیگه رفتیم به فنا. اوه اوه

    21. واقعا یه ذره خلاقیت و فکر و دوراندیشی نیست؟ قبرستون نوک قله؟؟؟ ملت آب آلوده بخورن میمیرن. اینکه دیگه واضحه…. عجب گندی

    22. کو گوش شنوا. هرکاری دلشون بخاد میکنن.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *