شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۴۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 12471
  • ماموریت های حوزه HSE سه اداره کل شهرداری به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منتقل شد
    ماموریت های حوزه HSE سه اداره کل شهرداری به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منتقل شد

    ماموریت های حوزه HSE سه اداره کل شهرداری به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منتقل شد

    در دویست و هفتادمین جلسه شورای شهر تهران بررسی طرح ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «HSE» شهر تهران که یک فوریت آن به تصویب رسیده بود در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

    زهرا صدر اعظم نوری با قرائت گزارش مشترک کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: طرحی که اکنون در دستور شورا قرار دارد بحث ایمنی و HSE در شهرداری تهران است که از دغدغه‌های اعضای شورای شهر و به ویژه کمیسیون سلامت و محیط زیست بود و بارها در شهرداری و در صحن شورا آن را مطرح کرد.

    او با بیان اینکه مساله ایمنی در شهرداری تهران متولی مشخصی ندارد، ادامه داد: اگر هم بخش‌هایی به مساله ایمنی می‌پردازند، جایگاه کافی و مناسب را برای پرداختن به مساله ندارند و باید این جایگاه ارتقا پیدا کند.

    نوری با اشاره به درخواست‌های چندباره برای رسیدگی به این موضوع از شهرداری تهران گفت: شهردار تهران نیز نگاه مثبتی به این موضوع داشت و دستور دادند تا این اقدام انجام شود اما سیستم شهرداری به این موضوع به صورت جدی ورود نکرد.

    او با بیان اینکه انتظار ما تهیه این طرح در قالب یک لایحه بود گفت: اما شهرداری لایحه را تهیه نکرد و طرحی را تهیه کردیم تا با کمک آن طرح موضوع کرده و به عنوان یک اولویت در شورا و شهرداری مطرح شود و سپس با همفکری شورا و شهرداری به جمع‌بندی برسیم.

    رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: تلاش کردیم چیزی را تهیه کنیم که ضرورت شهرداری تهران ایجاب می‌کند و از ایجاد ساختار جدید و بزرگ و فربه کردن ساختار شهرداری و از افزایش جذب نیرو نیز جلوگیری کنیم. همچنین تلاش کنیم تا در مجموعه شهرداری تهران تنش و ناامنی شغلی ایجاد نشود.

    او با بیان اینکه این طرح در سه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت گفت: جمع‌بندی نظرات کمیسیون‌های مشترک در قالب نامه‌ای به ریاست شورای شهر اعلام و در دستور صحن قرار گرفت. برمبنای پیشنهادات مشترک نظر بر این شد که کلیه ماموریت‌ها و وطایفی که حوزه دارد از بخش‌های مختلف شهرداری منفک شود و در قالب سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طراحی و جایگاه دار شود.

    نوری در تشریح دلایل این اقدام گفت: چرا که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران یک سازمان است، از طرفی زیر نظر شهردار تهران است و به علاوه با توجه به وضعیت سازمان پیشگیری که قانون اختیارات آن را در بحث بحران محدود می‌کند در نتیجه با انتقال این بخش به آن سازمان بخشی از خلا ایجاد شده را کم و ظرفیت سازمان را به نحو احسنت به کار گیریم.

    نوری با تشریح این طرح که در قالب یک ماده واحده و دو تبصره ارائه شد، گفت: براساس ماده واحده این طرح کلیه وظایف و ماموریت‌های حوزه HSE از شرکت شهر سالم، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار و اداره کل سلامت شهرداری تهران منفک و به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انتقال می‌یابد.

    او درباره دو تبصره این طرح گفت: در تبصره اول نام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به سازمان مدیریت HSE و بحران شهر تهران تغییر می‌یابد. در تبصره دو شهرداری موظف است، نسبت به تنظیم ساختار سازمان طی مدت یک ماه اقدام کند.

    این طرح با ۱۷ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

    به گزارش ایلنا، اعضای شورای شهر تهران تبصره‌های این طرح را مورد بررسی قرار دادند و قرار دادن نام HSE در عنوان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با مخالفت اعضای شورا مواجه شد.

    هاشمی گفت: باید این عنوان به «سازمان مدیریت بحران، بهداشت کار، ایمنی و محیط زیست» تبدیل شود و این نام باید در وزارت کشور بررسی شود.

    در ادامه با پیشنهاد هاشمی حذف واژه HSE از عنوان به رای گذاشته شد و اعضای شورا با آن موافقت کردند.

    رسولی گفت: با توجه به تغییر فرماندهی از مدیریت بحران به وزیر کشور به معنای سلب مسئولیت از این سازمان نیست بلکه به دلیل بسط ید وزیر این تصویب صورت گرفته شده اما در حوزه اجرایی وزیر کشور نیست و مسئولیت اجرایی همچنان با شهرداری است و اگر در عنوان سازمان بهداشت و ایمنی را نیاوریم، عملاً اتفاقی نمی‌افتد و پیشنهادم نامگذاری «سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، بهداشت و ایمنی کار» است.

    این پیشنهاد با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید.

    ایلنا



    مطلب پیشنهادی

    پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت

    پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت

    مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره پروژه بلدیه گفت: کار نصب ۴ دستگاه آسانسور، اجرای رمپ مرکزی، نصب هواساز و فن کوئل، محوطه‌سازی بخش شمالی پروژه و نازک کاری طبقات در دست انجام است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *