چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 4451
  • مبلمان شهری، ضعف این روزهای پایتخت/ جایی برای ننشستن!
    مبلمان شهری، ضعف این روزهای پایتخت/ جایی برای ننشستن!

    مبلمان شهری، ضعف این روزهای پایتخت/ جایی برای ننشستن!

    نشستنگاه در یک شهر محل تمرکز بسیاری از فعالیتهاست. مکانی است برای میانسالان و سالخوردگان تا درد دلهای خود را در برابر آفتاب زمستانی یا زیر سایه تابستانی درختان با هم سن و سالان خویش رد و بدل کنند.

    بهترین جاست برای دانش آموز و دانشجوی اهل مطالعه. منظر مناسبی است برای آنان که آرزو ها و برنامه های زندگی مشترک آینده را مرور می کنند و موضوع استرتژیک برای مادران است تا ضمن زیر نظر داشتن فرزند خود با دوست جدیدشان صحبت کنند و شاید استراحتگاهی باشد برای پاهای خسته فروشنده ای دوره گرد.

    در انتخاب جایی برای نشستن ، معمولا یک نوع استفاده کوتاه یا بلند مدت مد نظر است. نشستنگاه بلند مدت الزام ها و تسهیلات خاص خود را می طلبد، مانند : مدولاریته، فرم ، ارگونومی و قطعات اضافی .

    برای استفاده کوتاه مدت می توان ترکیب ساده و متنوع تری در نظر داشت : نیمکت های یکپارچه با گلدان و روشنایی و زباله دان یا نیمکت های دیواری و پایه کوتاه روی دیوار .

    برای ساخت مبلمان شهری، مصالح مختلفی بکار می رود. مصالح گوناگون ، سطوح زیبایی برای نشستن ایجاد می کنند ، چوب، ماده ای گرم است . فلز و سنگ نیز ، کاربردی و راحت هستند ، ولی سطح آنها برا ی نشستن طولانی مدت سرد است .

    چوب، هم برای بافت های امروزی و هم برای بافت های تاریخی مناسب است . البته باید به صورت گرد ، سخت ، دانه دانه و قطعه قطعه در آید. چوب های سخت بادوام است. ولی به دقت باید از منابع مشخص قابل تجدید جدا شود.

    ورقه های فلزی سوراخ دار، شبکه ی سیمی یا تور سیمی، مصالح پوششی هستند که بویژه برای محیط های شهری مناسب اند.

    چدن نسبت به مصالح دیگر نایاب است و به ندرت برای ساخت صندلی به کار می رود . سیستم حفاظتی می تواند از چدن یا آلومینیوم لوله های ، بتن ، سنگ یا چوب باشد .

    شهر تهران دارای هوای سرد در پاییز و زمستان و گرم در بهار و تابستان است. آفتاب تابستان آنقدر گرم و داغ می تابد که می تواند یک نیمکت فلزی داخل پارک را غیرقابل استفاده کند و سرمای زمستان و پاییز نیز می تواند نیمکت را آندر سرد کند که نشستن بر آن ممکن نباشد.

    در چنین شرایطی شهرداری تهران طی سالهای گذشته اقدام به حذف نیمکت های چوبی و جایگزین کردن آنها با نیمکت های فلزی و در برخی موارد سنگی کرده است.

    اگر در زمستان گذرتان به پارک و فضای سبز افتاده باشد یا با نیمکت های خالی مواجه می شوید و یا افرادی را می بینید که روی نیمکت ابتدا تکه ای کارتن یا پتو پهن کرده اند و روی آنها نشسته اند تا سرمای فلز به بدنشان منتقل نشود.

    در تابستان ها نیز این نیمکت های زیر سایه درختان هستند که مشتری دارند و سایر نیمکت ها تا زمان غروب آفتاب بلااستفاده می مانند. در این شرایط مشخص نیست شهرداری تهران به چه علت دست به حذف تمامی نشیمنگاه های چوبی و جایگزینی آنها با نشیمنگاه های فلزی زده است.

    فراموش نکنیم که نشیمنگاه های فلزی در روزهای سرد می تواند مشکلات جسمانی برای شهروندان بوجود بیاورد. و در این شرایط گویا شهرداری تهران قصد داشته با طراحی نامناسب مبلمان شهری، شهروندان را از استفاده از آنها پشیمان کند و به خانه بفرستد.



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *