پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 7683
  • مجموعه شهری همدان

    مجموعه شهری همدان نظام فعالیتی را ساماندهی می کند

    بر اساس تعاریف ارائه‌شده در خصوص کلان‌شهرها با جمعیت یک‌میلیون نفر ۹ کلان‌شهر در کشور موجود است گفت: دراین‌بین تنها شاید برای چهار شهر آن طرح مجموعه شهری تهیه شده است.

    وی افزود: براین اساس به‌جز شهر همدان که طبق تعریف مجموعه شهری جزء کلان‌شهرها محسوب می‌شود ۱۰ شهر دیگر نیز وجود دارد که دارای جمعیت بین ۵۰۰ تا یک‌میلیون نفر هستند.

    امان اللهی ادامه داد: که خوشبختانه همدان در بین این شهرها تنها شهری است که دارای طرح مجموعه شهری به‌صورت مصوب است.

    وی در تبیین مفهوم مجموعه شهری گفت: معمولاً کلان‌شهرهای این‌چنینی دارای یک شهر بزرگ و تعداد دو شهر کوچک در اطراف هستند به‌طوری‌که شهر همدان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

    نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان همدان افزود: براین اساس طبق آمار سال ۹۵ جمعیت کل مجموعه شهری ما ۷۷۴ هزار و ۹۴۱ نفر بوده است که از این جمعیت ۱۴۱ هزار و ۶۲۲ نفر روستایی و ۶۳۳ هزار و ۳۱۹ نفر شهری است.

    امان‌اللهی ادامه داد: که در این طرح برای هریک از شهرهای مجموعه شهری که به‌جز شهر همدان ۶ شهر دیگر را نیز در بر می‌گیرد نقش‌های مختلف تعریف شده است.

    وی با اشاره به اینکه افق تعریف‌شده جمعیتی برای سال ۱۴۱۰ نیز گفت: طبق پیش‌بینی به عمل آماده جمعیت یک‌میلیون و ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفری برای کل مجموعه شهری در نظر گرفته‌شده که از تعداد ۱۳۵ هزار نفر جمعیت روستایی و مابقی شهری خواهند بود.

    وی با اشاره به اینکه تنها شهری که در این مجموعه سرریز جمعیتی خواهد داشت شهر همدان است عنوان کرد: این مشکل توسط طرح جامع قابل بررسی است.

    امان‌اللهی با شاره به اینکه اصلی‌ترین هدف شکل‌گیری مجموعه شهری ساماندهی نظام فعالیتی است اظهار کرد: دراین‌بین شهر همدان به‌عنوان شهر مرکزی عهده‌دار ارائه خدمات برتر و صنایع ای با فناوری‌های نوین و پیشرفته است.

    وی ادامه داد: برای شهر بهار نقش کشاورزی با تأکید بر صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و خدمات در نظر گرفته شده است.

    وی با اشاره به نقش صنعتی و کشاورزی با تأکید بر صنایع کانی غیرفلزی و نیز ارائه خدمات گردشگری برای شهر لالجین عنوان کرد: صنعتی در نظر گرفتن این شهر به دلیل جایگاه صنایع‌دستی در این شهر جهانی است.

    نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه برای شهر مریانج و جورقان نیز نقش کشاورزی، خدمات محلی و گردشگری در نظر گرفته‌شده اذعان کرد: برای شهر صالح‌آباد کشاورزی و برای شهر مهاجران نقش کشاورزی و صنایع‌دستی و صنایع کوچک تبیین شده است.

    امان‌اللهی افزود: این نقش‌ها شاکله توسعه هریک از شهرها در مجموعه شهری خواهد بود.



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *