جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۵۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 11014
  • موانع اقتصادی موجب توقف جهش در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران شد
    موانع اقتصادی موجب توقف جهش در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران شد

    مدیریت شهر تهران برنامه جامع می خواهد

    محسن هاشمی در ابتدای دویست و چهلمین جلسه شورا، با آرزوی سلامتی و بهبودی برای خانم صدر اعظم نوری و خانم نژاد بهرام، گفت: ابتدا پیروزی شیرین پرسپولیس تهران بر النصر سعودی در جدالی نابرابر را به همه ایرانیان تبریک می‌گوییم و آرزوی موفقیت نماینده کشورمان را در فینال آسیا داریم.
    وی با اشاره به گرامیداشت روز نیروی انتظامی، گفت: ابتدا سیزدهم مهر، روز نیروی انتظامی را خدمت تمامی خدمتگزاران حوزه امنیت و نظم عمومی تبریک می‌گوییم و امیدواریم کارکرد و عملکرد پلیس که تعامل و ارتباط تنگاتنگی با مدیریت شهری نیز دارد، روندی مثبت و بهبودی کیفی و کمی را شاهد باشد و کمبود‌های زیرساختی حوزه انتظامی با همکاری مدیریت شهری برطرف شود.
    محسن هاشمی افزود: همچنین فردا در تقویم، روز تهران نامگذاری شده است که با پیگیری‌های اعضای شورا به ویژه آقای مسجد جامعی قرار است هفته تهران را گرامی بداریم و در این هفته ۵۰ طرح کوچک مقیاس محله‌ای قرار است افتتاح شود.
    وی افزود: از ۲۳۵ سال قبل که تهران به عنوان مرکز حکومت قاجار تعیین شد، در مقیاس شهر‌های کهن جهان، زمان زیادی سپری نشده است، بخصوص که ۱۱۳ سال قبل، در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی، تهران، رسما بعنوان دارالخلافه، توسط مجلس مشروطه تعیین شده است و شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قرن اخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درآمد نفتی کشور دانست.
    هاشمی گفت: بنابراین تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهر‌های جهان، شهری جوان و نوپاست. شهری با ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کم نظیر شهری که می‌تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه‌ای پایدار باشد.
    رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: اما متاسفانه همزمان با نگاه مثبت و فرصت محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد. نگاهی که تهران را به عنوان منبعی از تهدید‌های بالقوه و بالفعل می‌داند، از آلاینده‌های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح، شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی.
    هاشمی همچنین افزود: پرسش اینجاست که اگر با نگاهی منفی گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامد‌هایی مواجه خواهیم شد؟ پاسخی که داده می‌شود، انتقال پایتخت از تهران است. صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده، به لحاظ تامین منابع و مشکلات زیرساختی، باید پرسید این روش پاک کردن صورت مسئله به کجا خواهد انجامید؟
    وی اظهار داشت: آیا با این نگاه، سرنوشت همه کلانشهر‌های ما نابودی نخواهد بود؟ چگونه دیگر کشور‌ها با اصلاح و ساماندهی معضلات خود می‌توانند به بازافرینی و نوسازی شهر‌های خود اقدام کنند؟ آیا باید با ایجاد مشکل در یک شهر، آن را به حال خود رها کنیم و سراغ منطقه‌ای دیگر و شهری دیگر برویم؟
    رئیس شورای شهر تهران گفت: در این نگاه، تمدن سازی و ساخت میراثی که در شهر‌های توسعه یافته جهان، در لندن، پاریس، برلین، رم و ده‌ها و صد‌ها کلانشهر کهن جهان، که بعضا عمری بیش از یک هزاره را دارند، چه جایگاهی دارد؟
    هاشمی اضافه کرد: واقعیت آن است که در دهه‌های اخیر و با سیاست‌های نادرست و بعضا فقدان سیاستی جامع، در تهران مشکلاتی ایجاد کرده ایم، که برخورد مسئولانه با آن حل این مشکلات است، نه پاک کردن صورت مسئله.
    وی افزود: نمی‌توان شهری را با ده میلیون شهروند با مشکلات فراوان رها کرد، و سخن از مسئولیت پذیری و اخلاق مداری گفت.
    هاشمی ادامه داد: مشکلات امروزه تهران، ناشی از تصمیم‌های نادرست در پنج دهه اخیر است، که می‌توان با اصلاح رویه‌های مدیریتی و تصمیم گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این روند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی نظیر در منطقه و کم نظیر در جهان را از درون تهران بازآفرینی کرد.
    هاشمی خاطرنشان کرد: اینکه یک بخش بزرگی از اقتصاد ایران از تهران تغذیه می‌شود، اینکه بهترین سرمایه انسانی در درون دانشگاه‌ها و موسسات علمی و صنعتی تهران قرار دارد، اینکه موقعیت جغرافیایی و گستردگی طبیعی تهران، ظرفیت گردشگری و کارآفرینی نامحدودی دارد، نشان از کم توجهی به از ظرفیت‌های تهران است.
    وی یاد آور شد: این ظرفیت ها، می‌تواند عامل مقابله با تهدید‌ها و حل معضلات تهران باشد؛ و قابلیت دارد که فرصت‌های بزرگی را برای ایران خلق کند. مشروط بر آنکه قوانین و مسئولیت‌ها پاس داشته شده و مسئولان به وظایف خود درباره شهروندان عمل کنند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *