پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۴۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 7990
  • مدیریت یکپارچه شهری ضرورت اصلی شهرهای کشور
    مدیریت یکپارچه شهری ضرورت اصلی شهرهای کشور

    مدیریت یکپارچه شهری ضرورت اصلی شهرهای کشور

    کرمانشاه روز پنجشنبه میزبان شصت و چهارمین اجلاس مجمع مشورتی روسای کلانشهرها و مراکز استان‌ها بود. در این اجلاس که با حضور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای‌عالی استان‌ها، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر تهران، روسای شورای استان‌ها، رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها و دیگر مسئولان کشوری برگزار شد، مسئولان و مدیران کلانشهرها، تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند و هریک به بیان موضوعات مهم کلان و محلی پرداختند.
    عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس در این اجلاس از ضرورت لغو قوانین مزاحم به جای ایجاد قانون‌های جدید سخن گفت و محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تنها راه نجات کشور را اجرای اصل ۱۰۳قانون اساسی و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اما با اشاره به مشکلات مردم، ریشه برخی از این مشکلات را بدعهدی قدرت‌های بزرگ در مذاکرات هسته‌ای و بوروکراسی ناکارآمد داخلی دانست؛ مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها هم بر بازنگری در قانون شوراها در مجلس تأکید کرد و محمود میر لوحی، عضو شورای شهر تهران هم گفت که همکاری بین شوراها لازمه تحقق شهر هوشمند است. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه هم در آخر، راه برون‌رفت از چالش‌های شهرها را مدیریت واحد شهری دانست.

    در این اجلاس ۲ روزه که محور آن تحقق حقوق شهروندی در کلانشهرها و مراکز استان‌ها و تعامل شوراها و شهرداری‌ها بود، عبدالرضا مصری گفت: «یکی از موانع دست نیافتن به اهداف این است که تعدد، تناقض و تجاوز در قوانین سبب شده که ما صبح و شب باید بنشینیم و قانون وضع کنیم. حجم این قوانین باعث می‌شود هیچ‌کسی قدرت تطبیق خود را با این قوانین نداشته باشد؛ از این‌رو اکثر مسئولان گرفتار مسائل جانبی می‌شوند.»
    مصری بیان کرد: «این‌ها موانعی است که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب ناتوان کرده، این در شرایطی است که در نقاط مختلف دنیا قوانین یکپارچه موضوعه دارند و قانونگذار جز با لغو یک قانون، دیگر اجازه وضع قانون جدید ندارد.ما در مجلس شورای اسلامی ۲هزار قانون داریم؛ قوانینی که امروز موضوعیت ندارند.بنابراین باید به جای ایجاد قانون‌های جدید، قانون‌های مزاحم را لغو کنیم.»

    مدیریت یکپارچه شهری؛ راه نجات کشور
    رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی هم در این اجلاس راه نجات کشور را ایجاد مدیریت یکپارچه شهری دانست و گفت: «اگر می‌خواهیم اصل ۱۰۳قانون اساسی را که براساس آن استانداران موظفند تصمیمات شورا را اجرا کنند، چاره‌ای جز مدیریت یکپارچه شهری نداریم.»
    محمد جواد کولیوند ادامه داد:«ایجاد مدیریت یکپارچه شهری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که لایحه آن در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و بعد از مدت‌ها کار روی آن، سرانجام کلیاتش در صحن شورا با ۶رای کمتر رأی نیاورد. اما به هرحال شوراها به شرطی می‌توانند جای سازمان‌های منطقه‌ای را بگیرند که بتوانیم تنقیح قوانین را انجام دهیم.»
    آنچه در زیر می‌خوانید سخنان دیگر حاضران شصت و چهارمین اجلاس مشورتی روسای کلانشهرها و مراکز استان‌هاست.

    نایب‌رئیس مجلس: ما در مجلس شورای اسلامی ۲هزار قانون داریم که امروز موضوعیت ندارند. بنابراین باید به جای ایجاد قانون‌های جدید، قانون‌های مزاحم را لغو کنیم

    شهرهوشمند نیازمند همکاری بین شوراها
    سید محمود میر لوحی، عضو شورای شهر تهران

    از مهم‌ترین برنامه‌هایی که می‌بایست مدنظر شوراهای سراسر کشور قرار گیرد، شهر هوشمند است و اینکه ابعاد این امر چیست. شهروند هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط‌زیست هوشمند و موارد دیگر همه ازجمله اقداماتی است که نیاز به تعامل و همکاری بین شوراها در حوزه شهر هوشمند دارد. طراحی و ایجاد زیر ساخت سامانه واحد احراز هویت شهروندان جهت خدمات هوشمند ازجمله موارد مورد تأکید بوده است. بعد از اتوماسیون اداری، امروز بحث شهر هوشمند و شهروندان هوشمند و اینکه مردم بتوانند از این اطلاعات به خوبی استفاده کنند بسیار حائز اهمیت است و ما باید به سمت اینکه هر شهروند ما کارت هوشمند داشته باشد و از همه اطلاعات استفاده کند، حرکت کنیم. الزام ایجاد پیوست‌های هوشمند‌سازی‌ پروژه‌ها موضوع با اهمیت دیگری است. امروزه شاهد هستیم که استارتاپ‌ها در ارکان زندگی ما تأثیرگذار هستند؛ لذا پیوست‌های هوشمند‌سازی‌ باید برای پروژه‌ها درنظر گرفته شود. ایجاد و توسعه سامانه شفاف‌سازی‌ قراردادها می‌تواند منجر به گسترش سلامت اداری شود.

    پیگیری اجرا نشدن قوانین مربوط به مدیریت شهری
    محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران

    امروز کشور با ۲ مشکل بزرگ مواجه است، معضل اول تهدیدات و تحریم‌های خارجی است که بر اثر یکجانبه‌گرایی و بد عهدی قدرت‌های جهانی ایجاد شده است و موجب شده درآمد ارزی کشور از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در ۱۰سال قبل به یک سوم آن کاهش یابد و همین میزان درآمد نیز به سادگی قابل انتقال به داخل کشور نیست. طبعا هر دولت و مدیریتی تحت این شرایط دچار بحران می‌شود و نباید بدون درنظر گرفتن این شرایط اقدام به تضعیف و تخریب مسئولان کرد. مشکل دوم، بروکراسی ناکارآمد داخلی در کشور است که اجازه استفاده کامل از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی را نمی‌دهد. البته این مسئله مختص امروز نیست، اما دشوار شدن شرایط و تحریم‌ها موجب شده تا فشار مشکلات بیشتر حس شود. ما قوانین زیادی داریم که باید تنقیح کنیم اما در همین چند سال اخیر نیز قوانین مناسبی تدوین شده و حتی آیین‌نامه هایش نیز نوشته شده، اما ۱۰درصد هم اجرا نشده است. از این‌رو موضوع مهم دیگر رسیدگی و پیگیری عدم ‌اجرای قوانین است.

    لایحه درآمد پایدار شهر فروشی را به محاق می‌برد
    مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان ها

    شورای‌عالی استان‌ها به موجب اصل ۱۰۱ قانون اساسی مبنی بر منع تبعیض، جایگاهی دارد که به موجب آن سازمان برنامه و بودجه قبل از ارائه بودجه به مجلس شورای اسلامی می‌بایست آن را به اصلاح شورای‌عالی استان‌ها برساند. تعدادی از مصوبات شوراها همواره از سوی دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود و در تعاملات صورت گرفته مقدار زیادی از مشکلات حل شده؛ این ارتباط با دولت نیز برقرار شده است که از جمله می‌توان به تامین منابع شورای شهرستان اشاره کرد. در مجلس چند کار کلیدی را دنبال می‌کنیم؛ نخست بحث لایحه درآمد پایدار است که درصورت تصویب بعد از ۴دهه تحول بزرگی را در کار شهرداری‌ها ایجاد خواهد کرد و راه را برای اخذ درآمد‌های سالم باز می‌کند و شهر فروشی را به محاق می‌برد. بازنگری در قانون شوراها، مصوبه سال ۷۵ مجلس هم اشکالات فراوانی دارد و بسیاری از مشکلات نتیجه ایرادات همین قانون است. در همین راستا در شورای‌‌عالی استان‌ها بازنگری این قانون را انجام دادیم و آماده ارسال به مجلس است که امیدواریم تا پایان سال تصویب شود.

    ضرورت تشکیل دیوان محاسبات شهری
    سید حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران

    از جمله اولویت‌های مطرح شده در کمیسیون حقوقی و اقتصادی اجلاس ، اجماع بر سرفصل‌های برخوردار از اولویت توسط مجاری بالادستی به‌خصوص شورای‌عالی استان هاست که می‌بایست از مجاری مجلس و دولت در جهت تسهیل بهتر ایفای نقش نظارتی و مقررات‌گذاری شوراها صورت گیرد.
    به‌طور مشخص تحقق تشکیل دیوان محاسبات شهری برای حداکثر‌سازی‌ اثر‌بخشی‌شان و ساز و کارهای نظارتی شوراهای اسلامی شهر‌ها و روستاها و عملکرد‌های عمومی شهرداران و دهیاران در حوزه مالی و محاسباتی و مدیریتی تاکید شد.
    مباحث مربوط به ذی‌حسابی مربوط به شهرداری‌ها، حسابرسی‌ها در شهرداری‌ها، بودجه‌ریزی و عدم‌ وحدت رویه در نظام بودجه‌ریزی و تنظیم نظامات اداری، مالی و محاسباتی و مالی در بین کلانشهر‌ها از موضوعات دیگری بود که در کمیسیون حقوقی و اقتصادی اجلاس مجمع مشورتی روسای کلانشهرها و مراکز استان‌ها مطرح شد.

    تصویب طرح‌های توسعه شهری با رویکردهای نوین
    محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران

    شهرسازی و معماری در کشور ما با رویکرد شهر‌فروشی مدیریت شده و محل درآمدزایی برای اداره شهرها شده و این مشکل ناشی از بی‌توجهی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان به جایگاه حقوق عمومی در شهرهاست. همچنین باز‌آفرینی شهری و رویکرد انسان محوری از اولویت‌های مهم دولت و مدیریت‌های شهری است.با توجه به اینکه مجامع مشورتی، جایگاه قانونی ندارند و مصوبات آنها لازم‌الاجرا نیست و بیشتر در جایگاه تبادل تجربیات و تبیین دغدغه‌ها و تسری آن به جامعه شهری قرار دارند باید موضوعات رویکردی را در دستور جلسات خود دهند، چراکه یکی از رسالت‌های اصلی مجامع مشورتی گفتمان‌سازی‌ است که حلقه مفقوده نظام تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری درکشور ما به حساب می‌آید.ضمن اینکه اتخاذ رویکردهای نوین در تهیه، تدوین و تصویب طرح‌های توسعه شهری ضرورت دارد. رویکرد فعلی در تهیه طرح‌های توسعه شهری به‌گونه‌ای است که این طرح‌ها بدون مشارکت شوراهای شهر و کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و حتی شهرداری‌ها تهیه می‌شوند و این به‌دلیل نگاه از بالا به پایین استانداری‌هاست.

    همشهری



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *