جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۰۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 7236
  • مردم قیامدشت از ۲۵ سال پیش تاکنون از بوی نامطبوع روغن صنعتی در عذابند
    مردم قیامدشت از ۲۵ سال پیش تاکنون از بوی نامطبوع روغن صنعتی در عذابند

    مردم قیامدشت از ۲۵ سال پیش تاکنون از بوی نامطبوع روغن صنعتی در عذابند

    برزن نیوز: نایب رییس شورای شهر قیامدشت با اشاره به اینکه روزانه ۱۵ هزار دانشجو در جاده خاوران سفر می‌کنند، گفت: هفته‌ای نیست که در این جاده تصادف منجر به فوت نداشته باشیم و یکی از دلایل مهم این امر خاموشی پایه‌های روشنایی از دو سال پیش تاکنون است.
    به گزارش خبرنگار شورای اسلامی‌استان تهران، حسین فتحی با بیان اینکه اولین و مهمترین مشکل شهر قیامدشت نبوده حمل و نقل شهری یا همان مترو است، گفت: قیامدشت حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و یک واحد دانشگاه تهران شرق با ۱۵ هزار دانشجو در این شهر مستقر است که به همین جهت روزانه شاهد تردد انبوهی از افراد به این شهر هستیم.
    نایب‌رئیس شورای شهر قیامدشت با اشاره به استقرار تعداد زیادی واحد صنعتی در اطراف این شهر اظهار کرد: کارگران این واحدها، تولیدکنندگان و صاحبان صنوف روزانه به اطراف قیامدشت گسیل می‌شوند و نبود حمل و نقل ریلی باعث شده از این حیث در مضیقه باشیم.
    وی افزود: از طرف دیگر شبکه حمل و نقل عمومی ‌قیامدشت فرسوده است. تعدادی اندک مینی بوس و اتوبوس فرسوده داریم که در شان مردم این شهر نیست.
    فتحی در ادامه گفت: زمانی که قیامدشت جزو منطقه ۱۵ تهران بود ما نامه‌ای به شهردار وقت تهران مبنی بر ضرورت برخورداری از مترو ارسال کردیم که این درخواست با توجه به اینکه قیامدشت خارج از محدوده قانونی شهر تهران بود، به نتیجه نرسید اما استاندار تهران پس از تبدیل قیامدشت به شهر، قول احداث ایستگاه مترو را به ما دادند؛ ولی با این حال اعلام نکردند که خط مترو قیامدشت چه زمانی احداث خواهد شد.
    جاده ترانزیت و بین‌المللی خاوران از دو سال پیش تا کنون تاریک و ناامن است
    وی تاکید کرد: روزانه ۱۵ هزار دانشجو در جاده خاوران سفر می‌کنند و هفته ای نیست که تصادف منجر به فوت نداشته باشیم. از آن جا که جاده خاوران از شاهراه‌های نقل و انتقال به شمال شرق کشور و مشهد مقدس است، روزانه انبوهی از خودروها در آن تردد می‌کنند که متاسفانه وجود گلوگاه‌های غیرمجاز، ایجاد دوربرگردان‌های غیرفنی و خاموشی پایه‌های روشنایی از دو سال پیش تاکنون، منجر به خطرات و حوادث زیادی شده است. ما خاموشی این پایه‌های روشنایی را از سازمان حمل و نقل جاده‌ای استان تهران پیگیری کردیم اما هیچ اقدامی‌ صورت ندادند.
    نایب رئیس شورای شهر قیامدشت افزود: در حال حاضر جاده ترانزیت و بین‌المللی ما تاریک و سوت و کور است. سازمان حمل و نقل جاده‌ای استان تهران موضوع را به گردن شرکت برق می‌اندازد و شرکت برق هم سازمان حمل و نقل جاده‌ای را مقصر می‌داند و به همین ترتیب اکنون دو سال است که وضعیت به این شکل باقی مانده و این جاده به‌خصوص برای خانم‌ها بسیار ناامن است.
    فتحی آلودگی هوا را مشکل دیگر مردم در شهر قیامدشت دانست و بیان کرد: یک دسته واحد‌های صنعتی در قیامدشت مستقر هستند که درخصوص آنها با استاندار محترم تهران نیز صحبت کرده‌ایم. این واحدهای صنعتی شامل تعدادی واحد تصفیه روغن‌های صنعتی می‌شوند که دود ندارند اما بوی نامطبوع و مشمئزکننده‌ای دارند. این واحد‌ها کلاهک‌هایی دارند که وقتی فعال هستند شرایط خوب است اما اواخر شب، اوایل صبح و به طور کلی در خارج از ساعات اداری بویی چند برابر بدتر از بوی قیر از آن‌ها متصاعد شده و به مشام شهروندان می‌رسد که این موضوع به شدت باعث عصبانیت آنان می‌شود.
    نایب رئیس شورای شهر قیامدشت ادامه داد: ما برای حل این مسئله به اداره محیط زیست شهرستان ری مراجعه کردیم اما هیچ‌گاه نتیجه طولانی‌مدت نگرفته‌ایم. عوامل این اداره می‌گویند نظارت می‌کنند اما با فشار این اداره مشکل به صورت مقطعی حل می‌شود و پس از حدود یک هفته دوباره به حالت قبل برمی‌گردد.
    وی با اشاره به اینکه قبلا تعداد این واحدها بیشتر بود گفت: اکنون تنها دو واحد باقی مانده است که با وجود همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها، عوامل آنها رضایت نداده‌اند کارخانه را به مکان‌های دورتر از محل سکونت مردم منتقل کنند. البته شاید در این میان ارتباطی وجود دارد که مدیران این واحدها توانسته‌اند به فعالیت خود در این منطقه ادامه دهند.
    فتحی در پاسخ به این پرسش که شهرداری برای رفع عامل بوی نامطبوع در شهر قیامدشت چه کرده است، اظهار داشت: شهرداری طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون خود، باید حتماً با این واحدهای آلاینده مقابله کند اما مسئولیت اصلی این کار با اداره محیط زیست شهرستان ری است. وقتی ارگان اصلی همکاری نمی‌کند شهرداری محدود می‌شود؛ چراکه باید برای پلمپ و انتقال این واحدها حکم قضایی دریافت کند که البته بروکراسی زیادی را می‌طلبد.
    به گفته وی، مشکل بوی نامطبوع از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش در شهر قیامدشت وجود دارد و هنوز کسی موفق به کنترل آن نشده است.

    اداره ورزش استان تهران ساخت ورزشگاه را به بهانه‌ای ساده متوقف کرد
    نایب رئیس شورای شهر قیامدشت در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به سفر استانی ریاست جمهوری و اعتباری که در سال ۹۶ برای ساخت یک ورزشگاه پنج هزار نفری در نظر گرفته شد گفت: ساخت این ورزشگاه توسط اداره کل ورزش و جوانان استان تهران شروع شد اما پس از مدتی متوقف شد و کماکان متوقف است.
    ی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی سرمایه گذاری در زمینه ورزش است، گفت: اینکه این پروژه معلق مانده و اداره کل ورزش و جوانان استان تهران آن را متوقف کرده مایه تاسف است. علت این امر اختلاف با شهرداری قیامدشت بر سر طرح تفصیلی است. من در این زمینه با آقای گل‌محمدی، مدیرکل محترم اداره کل ورزش و جوانان استان تهران گفت‌وگو کردم تا اختلافات را برطرف کنند و پروژه را از سر بگیرند اما تا این لحظه حرکت خاصی در این زمینه انجام نشده است.
    فتحی تصریح کرد: خیابانی که در طرح تفصیلی محل اختلاف شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان استان تهران است، به‌هیچ وجه مزاحم پروژه نیست و می‌توان به راحتی موضوع را حل کرد.

    مدیریت شهری دو قطبی، برای قیامدشت مشکل‌ساز شده است
    نایب رئیس شورای شهر قیامدشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلی که در زمینه حریم این شهر وجود دارد گفت: قیامدشت در سال ۹۶ توسط دولت تبدیل به شهر شد و بعد انتخابات شورای شهر و انتخاب شهردار را داشتیم؛ سپس حریم قانونی شهر توسط شورای شهر مصوب شد و توسط استاندار تهران به شهرداری ابلاغ شد؛ ولی شهرداری تهران این حریم را عملاً نپذیرفت؛ به همین جهت همچنان به گشت‌زنی در حریم قانونی شهر قیامدشت ادامه می‌دهد و بسیاری از پرونده‌های شهرسازی را تحویل شهرداری قیامدشت نداده است.

    ضرورت استقرار درمانگاه تامین اجتماعی در قیامدشت، درراستای حمایت از قشر ضعیف کارگر
    فتحی با بیان اینکه قاطبه مردم شریف شهر قیامدشت از طبقه ضعیف کارگر هستند، گفت: از سوی دیگر هزینه درمان بالاست و نزدیک‌ترین بیمارستان دولتی به قیامدشت بیمارستان شهرستان پاکدشت است که حدود ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر با ما فاصله دارد؛ بنابراین ضروری است که یک درمانگاه تامین اجتماعی در قیامدشت مستقر شود. البته قیامدشت از درمانگاه دولتی برخوردار است اما تجهیزات، تخصص و تعداد پزشکان، هزینه و سایر پارامترهای مهم در این درمانگاه آنگونه که باید و شاید نیست.
    وی در پاسخ به این سوال که شورای شهر و شهرداری قیامدشت در راستای هماهنگی با سایر ارگان‌ها برای ایجاد یک درمانگاه تامین اجتماعی چه کرده است، اظهار داشت: ما به وزیر بهداشت نیاز خود را اعلام کردیم و ایشان هم مسئله را به مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی ارجاع دادند اما به هر حال هم وزیر تغییر کرد و هم متاسفانه مرحوم نوربخش مدیرعامل پیشین سازمان مزبور به رحمت ایزدی پیوستند.‌

    وقتی فرون‌آبادی‌ها راه آب را با مسکن مهر می‌بندند، سیل را به آسمان هدایت کنیم؟!
    نایب رئیس شورای شهر قیامدشت درباره مشکل فرون آباد پاکدشت به دلیل سرریز فاضلاب قیامدشت به این شهر هم گفت: در حال حاضر شرکت آبفا در حال تهیه طرح فاضلاب است که البته طرح زمانبر خواهد بود اما به هرحال کار در این زمینه شروع شده و هزینه‌های لازم روی قبض‌های آب برای مردم قسط‌بندی شده است. علاوه بر این دولت هم ممکن است به این موضوع اعتبار اختصاص دهد اما به هر حال حلّ این مشکل طولانی‌مدت خواهد بود.
    فتحی تصریح کرد: شهر فرون‌آباد آبراه‌های ما را بسته و آنجا مسکن مهر احداث کرده است. به همین دلیل است که جاده خاوران در زمستان‌ها بسته است. وقتی محل عبور آب را با مسکن مهر می‌بندند باید آب را به آسمان هدایت کنیم؟!

    گزارش سحر گودرزی



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *