جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۴۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 8571
  • مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند
    مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند

    مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند

    سیل در چند روز گذشته خسارت‌های شدیدی به دار و ندار مردم و زیرساخت‌های جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده؛ از جمله آنکه دار و ندار مردم دلگان، نیک‌شهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان روستاهای اطرافشان را با خود برده و مزارع موز و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

    مسئولان از جمله فرمانداران مناطق خسارت‌دیده از جمله دلگان و نیز استاندار از استان‌های معین شامل کرمان و هرمزگان و مقامات مسئول کشوری و نیز مردم در سراسر کشور خواسته هرچه سریع‌تر به کمک مردم مناطق سیل‌زده بشتابند و برای این منظور لیستی شامل اقلام مواد غذایی و تجهیزات امدادی برای کمک‌رسانی اعلام کرده‌اند.

    حال در شرایطی که خود استان‌های مشخصی چون کرمان که در منطقه جنوب‌اش و هرمزگان در منطقه جاسک درگیر سیل ویرانگر هستند و کمبود تجهیزات امدادی و نیروی انسانی هلال احمر در سیستان و بلوچستان احساس می‌شود، مردم مناطق سیل زده مانده‌اند تک و تنها و با دست خالی در حال کمک رسانی به هم هستند.

    فرماندار دلگان: دارایی بسیاری از مردم را آب برد

    فرماندار دلگان گفت: بارش‌های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت‌های فراوانی به مردم این منطقه گردیده و با توجه به فقر و محرومیت شدید مردم منطقه، دارایی بسیاری از آنان را آب برده است.

    مجتبی شجاعی افزود: اکنون ضروری است مدیران کشوری برای اینکه اندکی از آلام کشاورزان و دامداران خسارت‌دیده را کاهش دهند، نوید جبران خسارت‌های کشاورزان و دامداران را در اولویت کاری خود قرار دهند. گرچه رحمت الهی پر از برکت و آبادانی در آینده خواهد بود اما بودند افرادی که کل دارایی‌شان دو تا سه دام بود که آنها را آب با خود برد.

     

    سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان به حمایت ملی نیاز دارند

    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیل‌زدگان واقع شده در مناطق جنوبی استان با توجه به حجم بالای بارش‌ها، وقوع سیلاب، زیر آب رفتن خانه‌های روستایی و اراضی کشاورزی و بی‌خانمان شدن خانوارها به حمایت ملی برای جبران خسارت‌ها نیاز دارند.

    احمدعلی موهبتی، شب گذشته در بازدید از مناطق سیل‌زده چابهار و نقاط جنوبی سیستان و بلوچستان افزود: به بالگرد، قایق، مواد غذایی، آب و لوازم بهداشتی و کمک‌های امدادی نیاز است که بر حسب پیگیری‌ها استان‌های معین و ستاد مدیریت بحران کشور امروز پای کار می‌آیند.

    موهبتی ادامه داد: حجم خسارت وارده به منازل، اراضی کشاورزی و تاسیسات و زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی بسیار بالاست.

    نماینده زاهدان گفت که سیل اخیر در این شهرستان باعث خرابی‌ خانه‌ها شده است.

    حسینعلی شهریاری با اشاره به وضعیت شهر زاهدان در پی سیل اخیر در این شهرستان گفت: این سیل، خرابی‌ها به دنبال داشته به خصوص در حاشیه زاهدان که ۳۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین وجود دارد و اکثر خانه‌ها خشت و گلی است و افراد مستضعف در این خانه‌ها ساکن هستند، تعدادی از آنها مجبور شدند با پلاستیک سقف خانه‌های خود را بپوشاندند تا مشکلی برای آنها به دلیل بارندگی‌های زیاد ایجاد نشود.

     

    کدخدایی، یک عضو شورای شهر بنت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به محاصره ۵۰ آبادی شهر بنت در سیلاب گفت: متاسفانه طی سه روز اخیر از روستاهای بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم. شاهد بارش باران شدید در شهر بنت هستیم به گونه‌ای که حدود ۱۷۳ میلی‌متر باران باریده است.

    وی اظهار کرد: علاوه بر قطع برق و تلفن، تمامی راه‌های دسترسی به این روستاها مسدود شده است این منطقه حدود ۱۰ هزار نفر سکنه دارد. شهر بنت از توابع شهرستان بنت در استان سیستان و بلوچستان است.

    نماینده مردم زابل در مجلس: نبود زیرساخت‌ها خسارت بالایی به سیستان وارد کرده است

    یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد که انجام نشدن اقدامات پیشگیرانه باعث شده تا سیل به مردم استان خسارت بالایی وارد کند.

    حبیب‌الله دهمرده در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سیل اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد، در صورتی که این سیل قابل پیش‌بینی بود اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها سیل به استان سیستان و بلوچستان خسارت زیادی وارد کرده است.

     

    وی اظهار کرد: بنده از وزارت کشور، نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان گلایه‌مند هستم، چرا که در ابتدای امسال نیز مختصر سیلی در سیستان آمد و خساراتی برجای گذاشت. براساس مصوبات ستاد بحران باید لایروبی رودخانه‌ها انجام می‌شد و اقداماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل صورت می‌گرفت، اما نه تنها اقدامی نشده بلکه خسارت سنگینی به مردم وارد شده است. ظاهرا پیشگیری برای برخی از مسئولان اصلا معنایی ندارد.

    مسئولان دانش و توانی در مقابل بحران سیل ندارند

    حزب اعتماد ملی استان سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای در رابطه با سیل این استان ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد نهادهای امداد رسان مسئول، از همه مردم ایران و نهادهای غیردولتی مرتبط تقاضا کرد برای کمک به هموطنان خود در سیستان و بلوچستان بکوشند.

    متأسفانه به نظر می‌رسد نه تنها هیچ‌گونه دانش و توانی در زمینه آمادگی برای مقابله با بحران‌های این چنینی در بین مسئولان مربوطه وجود ندارد، بلکه استفاده از تجربیات دیگر کشورهای جهان و یا حتی درس گرفتن از تجربیات موجود منطقه‌ای نیز -مانند آنچه در بحران‌های گذشته از جمله سیل پیش آمده در ابتدای امسال رخ داد- نیز جایی در نحوه‌ی مدیریت بحران‌زده‌ی متولیان امر ندارد.

    به این خاطر است که مردم استان سیستان و بلوچستان به مانند دیگر مردم کشور و البته با شدت بیشتری در طی چند دهه و به‌طور سالیانه در حال تجربه حوادث تکراری و از یک نوع هستند.

    منبع:ایسنا

     

     

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *