جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۱۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 5224
  • مرزهای مدیریت شفاف شهری

    مشارکت‌محور بودن اصلی‌ترین ویژگی برنامه جامع شهر است

    برزن نیوز: احسان مالکی‌پور در جلسه هم‌اندیشی الگوی توسعه شهر در جمع کارشناسان و مهندسین مشاور شهرسازی اظهار کرد: سه گام مرسوم برنامه‌ریزی “توصیف، تحلیل و تجویز” است که بخش اول در برنامه جامع توسعه شهر، مرحله تشخیص است وعنوانی که وزارت راه وشهرسازی مشخص کرده شامل توصیف وتحلیل وضعیت موجود خواهد بود.

    وی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین ویژگی رویکرد جدید مشارکت‌محور بودن آن است افزود: برای اینکه رویکردهای قدیمی را با بحث مشارکت تلفیق کنیم چند روش مشارکتی را پیش‌بینی کردیم که از ساده‌ترین سطح آن که اطلاع‌رسانی است شروع می‌شود و تا مداخله موثر سهم‌داران ادامه خواهد داشت.

    مالکی‌پور با بیان اینکه در خصوص اطلاع‌رسانی عمومی در تابستان قبل همایشی برگزار شد تصریح کرد: سطح بعدی کار “مصاحبه عمیق” است که مشاور برنامه با شهروندان این کار را انجام می‌دهد و برای این منظور نظرسنجی عمومی در ابتدای سال جدید انجام خواهد شد. نماینده مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات کانونی تحت عنوان اصفهان فردا، اظهار کرد: این جلسات با موضوعات مختلف گردشگری، حمل‌ونقل، سلامت، محیط‌زیست اقتصاد، مسکن و سایر موضوعات کلیدی شهر برگزار شد که نزدیک به حدود ۲۵ موضوع بوده و افرادی که در این جلسات حضور دارند نمایندگان بخش عمومی، شورای شهر و شهرداری، دستگاه‌های دولتی، جامعه مدنی، سمن‌های مردمی، بخش خصوصی، اتاق اصناف و بازرگانی هستند که در خصوص مشکلات کلیدی شهر در این جلسات بحث می‌شود.

    وی با بیان اینکه در ابتدای سال جدید جلسات عمومی تحت عنوان “شهرمان” برگزار خواهد شد افزود: این جلسات به صورت تریبون آزاد و گفت‌وگوی مردمی در سطح شهر است که دو نقطه برای آن درنظر گرفته شده که بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات جاری شهر صورت می‌گیرد و جلسات دیگری تحت عنوان “مردمانه” برگزار خواهد شد که اقشار مختلف جامعه دعوت و نظرات آنها شنیده خواهد شد.

    مالکی‌پور با تاکید بر اینکه از چندین مسیر مختلف ریشه‌های مشکلات شهر شناسایی می‌شود تصریح کرد: خروجی این مباحث در جلسه بزرگتری تحت عنوان “کافه جهانی” که یک تکنیک مشارکتی شناخته شده است به صورت یک کنفرانس دو یا سه روزه با حدود ۱۵۰ نفر تشکیل می‌شود و مشکلات عمده شهر به طور یکپارچه مشخص خواهد شد.

    وی با بیان اینکه پس از مشخص شدن این خروجی به محلات شهر اصفهان می‌رویم اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ محله در شهر اصفهان وجود دارد که در آنجا مردم محلی با سازوکار مشخصی انتخاب شده و تیم‌های آموزش دیده مشکلات شهر را با مردم محلات در میان گذاشته که در این مرحله برای ورود به مرحله بعدی برنامه با عنوان “تجویز آمادگی لازم” صورت می‌گیرد و در این مرحله چشم‌انداز توسعه شهر، اهداف کلان، سیاست‌ها، راهبردها و پروژه‌های کلیدی و قاعدتا نقشه‌های ادامه فعالیت‌های شهری آماده خواهد شد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *