جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 131
  • معرفی روستای ماسوله

    ماسوله؛ زیباترین روستای پلکانی ایران در دامنه‌های شرقی کوه‌های سر برافراشته تالش، ماسوله؛ همچون نگین انگشتری بی‌نظیر شمال ایران خودنمایی می‌کند. طبیعت بی‌مثال مناطق اطراف ماسوله، همراه با معماری سازگار با طبیعت این روستا، که زمستان‌های پربرف و تابستان‌های خنک و خوش آب‌های این منطقه را هریک به شیوه‌ای از سر می‌گذراند، باعث شده تا هرساله ده‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی، خاطره سفر به این روستا را در ذهن خود به یادگار بسپارند.

    موقعیت جغرافیایی
    ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در ۶۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. این روستای پلکانی ، در ضلع شرقی رشته‌کوه‌های تالش قرارگرفته است. این محل که به سبب نوع معماری خانه‌هایش شهرتی جهانی یافته است ، درشیب کوه واقع‌شده و نمای خانه‌های پله‌ای آن در دامنه سرسبز و سر برافراشته کوه‌ها و رودخانه‌ی خروشان “ماسوله رودخان” که از خط القعر دره می‌گذرد ، از دل‌انگیزترین و دیدنی‌ترین مناظر گیلان و ایران است.
    ماسوله جدید پس از ترک مردم از کهنه ماسوله ( احتمالاً به‌واسطه شیوع طاعون در سال ۹۴۳ هـ . ق) ، توسط ساکنان آن در ۶ کیلومتری شهر متروکه احداث شد. ماسوله در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی فومن و در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی رشت قرار دارد. شهر امروزی ماسوله شامل مجموعه معماری سنتی کوچکی است که در ژرف طبیعت رشته‌کوه‌های سرسبز با وسعتی معادل ۱۰۰ هکتار در مختصات جغرافیایی ۴۸ درجه، ۵۹ دقیقه طول شرقی و ۳۷ درجه، ۹ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. اختلاف ارتفاع مرتفع‌ترین و پایین‌ترین سطح روستا حدود ۱۰۰ متر است.

    ماسوله درگذشته به دلیل قرار گرفتن در موقعیت تلاقی معابر کوهستانی میان آذربایجان ، زنجان ، گیلان و تالش اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت.

    مسیر دسترسی

    برای رسیدن به ماسوله، ابتدا خود را به شهر فومن برسانید. اگر خودروی شخصی ندارید می‌توانید از رشت یا فومن با سواری یا مینی‌بوس به ماسوله بروید. اگر با خودروی شخصی، از تهران قصد سفر به ماسوله رادارید، نیازی نیست ابتدا به شهر رشت بروید. بلکه قبل از رسیدن به شهر رشت، می‌توانید به سمت فومن تغییر مسیر دهید.



    مطلب پیشنهادی

    ناگفته‏‏‏‌های نمایشگاه «روستا آباد»

    ناگفته‏‏‏‌های نمایشگاه «روستا آباد»

    نمایشگاه «روستا آباد» در مصلی تهران، همزمان با روز «روستا و عشایر» با حضور بیش از یک‌‌‌هزار تولیدکننده روستایی با قومیت‌‌‌های مختلف به مدت یک هفته از ۱۲ تا ۱۹ مهر ماه برگزار شد و توانست طیف گسترده‌‌‌‌ای از شهروندان ساکن تهران را به خود جذب کند. در نمایشگاه انواع و اقسام صنایع‌دستی و محصولات محلی از شهرها و روستاهای مختلف را می‌‌‌‌شد یافت و با پتانسیل‌‌‌‌های مناطق مختلف آشنا شد، ‌‌‌‌ با این حال‌‌‌‌ نمایشگاه «روستا آباد» با چالش‌‌‌‌هایی هم مواجه بود که یکی از آنها به فقدان یک نقشه مناسب برای یافتن غرفه‌‌‌‌ها و جانمایی‌‌‌‌شان مربوط می‌‌‌‌شد، ‌‌‌‌ مورد دیگر در نظر نگرفتن این نمایشگاه به عنوان فرصتی برای توسعه گردشگری روستایی بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *