پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۵۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 11120
  • نظام _مهندسی
    نظام _مهندسی

    مقررات ملی ساختمان از الزامات است که قانون تعیین کرده و برای همه لازم الاجراست

    به گزارش برزن نیوز در نشستی خبری سعید سعیدیان  رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران به تشریح فعالیت های سازمان و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت

    رعایت مقررات ملی ساختمان با توجه به وضعیت زلزله خیزی کشور ما را نسبت به بالا بردن ایمنی سرپناه مردم ملزم به رعایت و اجرا آن می کند.

    شهرداری٬ وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی تفاهم نامه ای امضا کرده ایم که با اتفاق نظر در مورد اجرای مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنیم. از جنله دو مبحث مجری صاحب صلاحیت و هم بحث شناسنامه فنی ملکی که بحث مغفولی بود و خوشبختانه با تفاهم نامه گام هایی برداشته ایم.

    سعیدیان افزود در بحث مجری صاحب صلاحیت مشکل ما تا حدی فرهنگی است که باید روی آن کار کنیم. ساخت و ساز عمدتا در دست افرادی است که فاقد صلاحیت اند . فرهنگ سازی به معنی آگاه کردن مردم نسبت به حقوق خود است که مردم حق دارند که محصولی را دریافت می کنند دارای کیفیت بالا و ایمنی باشد و نسبت به آن پاسخگویی وجود داشته باشد.بحث بیمه کیفیت مطرح است و این کمک می کند که خیال مردم بابت محصولی که دریافت می کنند راحت باشد.

    ما در حوزه ساختمان نیازمند حرکت به سمت حرفه ای شدن هستیم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود بحث چهار ناظر کردن کلیه پروژه های سطح استان تهران است. یکی از توفیقات سازمان بحث چهار ناظر کردن کلیه پروژه های سطح استان تهران است. در سال گذشته سال ۹۸ ما ۱۸ هزار پروانه داشته ایم که هشت هزار پروانه زیر ۱۵۰۰ متر بوده اند که تک ناظر بودند.و تنها پروژه های بالای ۱۵۰۰ متر چهارناظر بوده اند . بحث چهارناظر کمک می کند با حرفه ای تر شدن  مبحث ساختمان و تخصصی شدن ساخت و ساز لازم است در هر موضوع متخصص خود حوزه نظارت کند که بر اساس این اصل تمامی پروژه های سطح استان تهران چهارناظر می شوند. که علمی تر و تخصصی تر است.

    در پاسخ به سوال خبرنگار برزن نیوز در مورد بحث حریم خصوصی در آپارتمان ها و دیوارهای مشاع سعیدیان گفت:

    بحث مسئولیت در رعایت استاندارد های مصالح عایق است. سازمان مهندسی موظف است عایق صوتی را الزامی کند و بر اساس مقررات مبحث ۱۹ ساختمان٬ مصالح استاندارد پیش بینی می کند و مجری موظف به اجراست‌. واقعیت این است که در همه جای دنیا اجازه ساخت مصالح غیر استاندارد داده نمی شود اما در اینجا مصالح غیر استاندارد در بازار موجود است . طراح پیش بینی می کند و مجری باید اجرا کند اما متاسفانه مصالح غیراستاندارد در بازار موجود است که قیمت کمتری هم دارند و متاسفانه متولیان به سمت استفاده از این مصالح می شوند. این مسئله یک نقطه ضعف در حوزه ساختمان است.

    هر کس به صرف داشتن سرمایه وارد حوزه ساخت و ساز می شود و عمدتا با عوامل غیر متخصص هم وارد کار می شوند.

    در بحث گودهای خطرناک تهران وظیفه نظام مهندسی بحث چگونگی اجرا گودبرداری است مهندسان ما تنها می توانند گزارش بدهند ما قوه اجرا یا قهریه نداریم و عملا کاری جز ارائه گزارش از دست مهندس بر نمی آید در گود برداری منطقه ۱۷ که منجز به حادثه شد مهندس گزارش را منتقل کرده بود اما اقدامات صورت نگرفت و در نهایت مهندس را بازداشت کردند که این شکل برخورد جای گله دارد. مسئولین قوه قضائیه باید با تدبیر بهتر عمل کنند . بحث گودبرداری در بسیاری از مواقع نحوه گودبرداری مشکل ندارد مسئله مدت زمانی است که گودبرداری به دلایلی که در حیطه کار ما هم نیست متوقف می شود و این حادثه ساز می شود. البته شهرداری تصمیمات مناسبی درباره پر کردن گودهای پر خطر گرفته است.

    سازمان نظام مهندسی با ۵۵ هزار عضو از بزرگترین NGO  های جهان بحساب می آید ولی چون عرصه کار نیست عموما در جاهای غیر تخصصی مشغولند.  ما در خصوص نیروی انسانی و قوانین و مقررات مشکلی نداریم.

    حرفه ای شدن ساخت و ساز باید به یک مطالبه عمومی بدل شود.

    سازمان در تفاهم نامه اقدام ملی با وزارت راه و شهرسازی حضور دارد. و به افرادی که داوطلب ورود به حوزه ساخت و ساز در طرح ملی ساختمان باشند ۵۰ درصد تخفیف قائل شده است در مسکن مهر سازمان نظام مهندسی نقشی نداشت اما در طرح اقدام ملی حضور داریم و مردم تفاوت کیفیت ساخت را در این دو طرح مشاهده می کنند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *