جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۲۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 14589
  • حمایت وزارت راه و شهرسازی از شهرداری‌ها در برنامه تولید و عرضه مسکن
    تدوین اطلس سرمایه‌گذاری در منطقه ۲۲ تهران

    منطقه‌ای مدرن با هزار و یک مشکل

    تقویت زیرساخت‌ها، اتمام پست برق منطقه، پارکینگ طبقاتی دریاچه، احیای پارک چیتگر و جلوگیری از قطع درختان آن، عملیاتی شدن مترو، راکد شدن آب دریاچه و تبدیل آن به مرداب، کمبود اتوبوس و مشکلات حمل و نقل عمومی و کمبود مدارس از جمله نیازها و مشکلات منطقه ۲۲ به شمار می‌رود. در این بین حجم زیادی از مشکلات از نداشتن شبکه فاضلاب شهری ناشی می شود که از دیدگاه شورایاران، مهم‌ترین چالشی است که هم‌اکنون تمام محله های این منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

    • محله کوهک/ بدون مدرسه

    شهروندان ساکن در محله های قدیمی به محل سکونت خود تعلق خاطر دارند و با این روحیه کمبودها و نیازهای خود را با نمایندگان خود در شورایاری مطرح می کنند. اغلب درخواست های آنها را می توان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، خدماتی، عمرانی، آب و فاضلاب و برق تقسیم‌بندی کرد. اولویت و نیاز ضروری محله کوهک ساخت مدرسه است. این معضل در سایر محله های منطقه ۲۲ نیز وجود دارد، اما کمبود این سرانه در محله کوهک به طور چشمگیری قابل لمس است. «محمدعلی خدابخش» دبیر شورایاری محله کوهک می گوید: «هیچ مدرسه‌ای در این محله وجود ندارد. شهرداری منطقه مدعی است که ۷ هزار متر مربع فضای مورد نیاز برای ساخت مکان آموزشی را از سازنده های برج های مسکونی گرفته و حتی برای ساخت آن نیز بانی خیر پیدا شده است، اما اداره آموزش و پرورش برای ساخت قدم جلو نمی گذارد. ساکنان از این موضوع گله دارند و مجبورند فرزندان‌شان را در مدارس مناطق دیگر ثبت نام کنند.» او درباره راهکار رفع این مشکل می‌گوید: «اگر شهرداری بخواهد می تواند زمین دیگری را برای ساخت این فضای آموزشی اختصاص دهد تا با کمک خیّران، این محله هم صاحب مدرسه شود. اکنون اغلب دانش‌آموزان این محله برای ادامه تحصیل به مناطق دیگر از جمله منطقه ۵ می‌روند که این رفت و آمدها علاوه بر از دست رفتن زمان، از نظر مالی هم برای خانواده ها دشوار و پرهزینه است.»

    منطقه‌ای مدرن با هزار و یک مشکل
    سید محمود طباطبایی/ دبیر شورایاری محله شهرک دانشگاه صنعتی شریف
    • محله دانشگاه صنعتی شریف/ نبود دسترسی های محلی

    از جمله خواسته های اهالی شهرک دانشگاه صنعتی شریف به سرانجام رسیدن پروژه «دوگاز» است. این پروژه ۳ بزرگراه اصلی منطقه را به هم متصل و تا منطقه ۲۱ ادامه پیدا می‌کند. «سید محمود طباطبایی» دبیر شورایاری محله شهرک دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید: «با توجه به افزایش جمعیت در سال های اخیر و حجم ترافیک در خیابان اردستانی این پروژه باید زودتر آماده شود و مورد استفاده شهروندان قرار بگیرد. کمبود شبکه حمل و نقل عمومی برای دسترسی و تردد آسان اهالی از دیگر مشکلات این محله است. این مسئله باعث شده تا اهالی این شهرک با مشکلات بسیار خود را به مرکز شهر تهران برای انجام امور روزمره برسانند. برای مثال فقط یک خط اتوبوس از مترو وردآورد به شهرک دانشگاه تردد دارد. برای این مشکل درخواست داده‌ایم تا یک ایستگاه تاکسی و یک ایستگاه اتوبوس از مبدا مترو وردآورد به جنت‌آباد در این شهرک مستقر شود تا شاید بخشی از مشکلات حمل و نقلی اهالی کاهش پیدا کند. مشکلات این شهرک به این چند مورد خلاصه نمی شود. اغلب سرانه ها در این شهرک ناچیز است یا اصلا وجود ندارد. در محله شریف بیش از ۵۰ هزار نفر ساکن هستند و شهرک دانشگاه شریف بخشی از این محله است. سرانه بهداشت و درمان در این شهرک یا محله شریف صفر است و فقط یک دبستان و یک مدرسه راهنمایی در این شهرک وجود دارد که جوابگوی نیاز آموزشی ساکنان نیست.»

    • محله شهرک صدرا/ ضرورت راه‌اندازی مرکز درمانی

    محله صدرا یکی از محله های قدیمی منطقه و از شهرک های مسکونی صدرا، آفتاب ۲۲، ساحل شمالی و جنوبی، عقاب، آسمان و پردیس تشکیل شده است. در این محله بیش از ۱۲ هزار نفر سکونت دارند، اما با توجه به فراوانی جمعیت هیچ مرکز درمانی برای ارائه خدمات بهداشتی وجود ندارد. به گفته «امیر احمدی» دبیر شورایاری محله صدرا، اهالی مجبور هستند برای معاینه یا انجام کارهای درمانی به مراکز درمانی مناطق دیگر مانند بیمارستان میلاد مراجعه کنند. در سال ۱۳۷۵ زمینی در غرب میدان المپیک توسط وزارت جهاد کشاورزی برای ساخت خانه برای کارمندان این نهاد خریداری شد. ابتدا به دلیل شهرک‌سازی توسط شرکت‌های تعاونی، کارمندان و سال های بعد ساکنان عادی در شهرک صدرا ساکن شدند. اغلب ساکنان این محله بازنشسته هستند. باید در این محله درمانگاه یا مراکز درمانی راه‌اندازی شود تا اهالی بتوانند حداقل معاینات اولیه خود را در این درمانگاه انجام دهند و در صورت لزوم به بیمارستان مراجعه کنند. اگر نهادهای دولتی برای انجام این خواسته و مطالبه شهروندان با کمبود بودجه مواجه هستند، باید از سرمایه‌گذاران خصوصی در این رابطه کمک گرفت.»

    • محله قائم/ فاضلاب رها شده در خیابان

    برخلاف سایر نقاط شهر تهران، شبکه فاضلاب شهری در منطقه ۲۲ راه‌اندازی نشده است. به همین دلیل پساب های خانگی مجتمع ها یا برج ها در خیابان سرازیر می شود. «علی‌اصغر قدیمی» دبیر شورایاری محله قائم می‌گوید: «در بلوار کاشان برج ها و مجتمع‌های بزرگی قرار دارد، اما هیچ‌یک به فاضلاب شهری وصل نیستند و اصلا زیرسازی های اولیه آنها اجرایی نشده است. همچنین آب فاضلاب خانه های مسکونی در محله آبشار وارد این بلوار شده و برخی اوقات از خیابان سرازیر می شود. اکنون با سرد شدن هوا بوی نامطبوع کمتر به مشام می رسد، اما در تابستان این بو غیرقابل تحمل است. ۱۰ هزار نفر در این محدوده سکونت دارند و هر روز افراد بسیاری از این معبر تردد می کنند. بوی ناخوشایند هوای این محله را آلوده کرده و این مشکل دیروز و امروز نیست. چند سال است که اهالی این محدوده نمی توانند پنجره خانه های‌شان را باز و هوای سالم استشمام کنند. بارها این مشکل را به گوش مسئولان شهری رسانده و انتظارات ساکنان را برای رفع این مشکل بیان کرده‌ایم، اما این پیگیری ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.» تردد زیاد سگ های رها شده، نبود پل هوایی در غرب به شرق بلوار کاشان با توجه به حجم انبوه مجتمع های مسکونی، نبود مدارس دولتی و درمانگاه هم از دیگر مشکلات پیش روی محله قائم است.

    منطقه‌ای مدرن با هزار و یک مشکل
    قهرمان سائلی/ دبیر شورایاری محله سروآزاد
    • محله سروآزاد/ چیتگر؛ جنگل بی‌درخت

    جنگل چیتگر و درختان انبوهش هوای آلوده شهر را تلطیف می کند تا پایتخت‌نشینان هوای سالمی را استشمام کنند. در چند سال اخیر بخش وسیعی از فضای جنگلی بوستان از بین رفته است. اغلب درختان در این محدوده بریده شدند. «قهرمان سائلی» دبیر شورایاری محله سروآزاد درباره پیگیری ها و تلاش هایی که برای حفظ این ریه تنفسی انجام شده است، می گوید: «بارها این مشکل را با مسئولان شهری در میان گذاشتیم. ابتدا گفتند که این درختان به نوعی آفت به اسم سوسک درخت‌خوار آلوده شدند، اما بعدها متوجه شدیم درختان سالم را هم قطع می کنند. همچنین برای فعالیت و راه‌اندازی مسیر دوچرخه‌سواری آسیب دیگری به جنگل و درختان زدند.   به چشم خودمان هر روز می‌دیدیم که چقدر درخت از این جنگل بردند. شاید درخت‌های این بخش را هم از قصد آب ندادند تا در ادامه کوچه های مسکونی، این بار کوچه نوزدهم هم به وجود بیاید و خانه های دیگری هم در این محدوده ساخته شود. این معضل اتفاقی نیست که یک روز، ۲ روز یا یک ماه اتفاق افتاده باشد. مدت‌هاست که جنگل را از درون خالی می کنند. ۱۲ سال قبل تراکم درخت به حدی بود که روزها داخل جنگل تاریک بود و امکان داشت که راه را اشتباه برویم و در جنگل گم شویم، اما اکنون به راحتی دیوار باغ گیاه‌شناسی را هم می توان دید.»

    • محله هوانیروز/ پیاده‌روها در تصرف کسبه

    سد معبر مصداق‌ تضییع حقوق شهروندی است که باعث زحمت مردم می‌شود. پیاده‌رو خیابان هوانیروز کم عرض و باریک است و کسبه زیادی در آن با سد معبر مقابل مغازه‌های خود مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می کنند. «قهرمان پاشایی» دبیر شورایاری محله هوانیروز به این مشکل اشاره می کند و می گوید: «فعالیت صافکاری ها و مکانیکی ها در این خیابان زمان خاصی ندارد و وقت و بی‌وقت صداهای ناهنجار، اهالی را آزار می دهد. مغازه‌داران برای قرار دادن اجناس‌شان پیاده‌رو را اشغال و عابران را مجبور می کنند از خیابان تردد کنند. اگر آنها هنگام عبور از خیابان با خودرویی تصادف کنند، مقصر این اتفاق چه فرد یا نهادی است. شهرداری مسئول زیباسازی خیابان هاست. نباید به مغازه‌دارها اجازه بدهد که وسایل اضافه مغازه ها را در پیاده‌رو بچینند و زیبایی محله را از بین ببرند. سد معبر به حدی است که در برخی از ساعت‌ها تردد در پیاده‌رو امکان‌پذیر نیست. پیاده‌رو عرض کمی دارد و متاسفانه در همین عرض کم هم دستفروش ها و سد معبرکنندگان جولان می دهند.»

    • پیشنهادهای شورایاران

    تشکیل آموزش و پرورش مستقل از منطقه ۵ در منطقه ۲۲
    پیگیری تکمیل شبکه آب و فاضلاب
    رسیدگی به کمبود امکانات مدارس
    تکمیل طرح های نیمه‌تمام
    توجه ویژه به حمل ونقل عمومی در منطقه
    مناسب‌سازی و ایجاد سرای محله در محله های بدون سرا
    توسعه خطوط مترو در منطقه

    • مشکلات بیست و دویی‌ها در یک نگاه

    توسعه روزافزون منطقه بدون توجه به افزایش امکانات رفاهی و خدماتی
    تغییر ماهیت منطقه از قطب گردشگری به محدوده‌ای وسیع برای بلندمرتبه‌سازی
    ساخت و سازهای بی‌رویه و افزایش آلودگی و مسدود شدن مجرای تنفسی تهران
    نبود آب شرب مناسب در منطقه و کم بودن فشار آب
    مشکل فاضلاب در شهرک سپاه، محله آبشار
    نبود روشنایی کافی در شهرک صدرا
    فرسودگی شهرک پیکان‌شهر
    مشکلات حمل و نقل عمومی با توجه به افزایش روزافزون جمعیت
    نبود پارکینگ کافی برای گردشگران دریاچه شهدای خلیج فارس و پارک جوانمردان
    کمبود مدرسه
    بلاتکلیفی برخی از املاک بدون سند در شهرک دهکده المپیک و شهید باقری
    پیدایش آسیب های اجتماعی
    کمبود امنیت و نبود کلانتری کافی
    حجم سنگین ترافیک در معابر اصلی
    کمبود فضاهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی

    همشهری



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *