جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۱۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 6956
  • من یک زمستانی‌ام
    من یک زمستانی‌ام

    من یک زمستانی‌ام

    برزن نیوز : دهمین همایش بزرگ شعر و موسیقی کانون ادبی زمستان و نخستین آیین تجلیل و
    بزرگداشت استاد هوشنگ کامکار هنرمند سنندجی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حضور مهمانان ویژه، بعد از ظهر یک روز گرم تابستانی مرداد ماه در مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۷ ساعت ۱۷:۳۰ و  در تالار ایوان شمس با حضور خیل عظیم علاقمندان آغاز گردید.
    حضور گستردەی زاگرس تباران بە ویژه اعضای جامعەی کردهای مرکز و جامعه ایلامیان مرکز “جام” در میان سایر شهروندان پرشور مشهود بود.
    گروه کر فرهنگسرای نیاوران به رهبری مهدی جاور با اجرای سرود ملی آغازگر  هنری مراسم بود، سپس سه تن از شاعران حاضر در این جلسە رونق‌بخش مراسم شدند.
    ابتدا دکتر عبدالرضا دادفر شاعر و حافظ‌پژوه معاصر ضمن تمجید از بزرگان شعر و موسیقی دکلمه‌ای ایراد نمود. بیژن ارژنگ شاعر کرمانشاهی و رباعی‌سرای معاصر، روایتی از منظومه شیرین خواب و خواندن شعری با مضمون درد دل شیرین به فرهاد بیان کرد.
    سپس عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرای نامدار و ایلامی‌تبار ضمن تجلیل از
    حضور جمع شهروندان کرد، با اشاره به اجرای زیبای مثنوی کوردی قلاقیران کە از سرودەهای او بە گویش کوردی فەیلی ایلامی می‌باشد، توسط خانم هانا کامکار فرزند استاد بیژن کامکار، شعری دیگر را به کولبران کورد و پدرانی که سختی زندگی مشقت‌بار را به دوش می‌کشند، پیشکش نمود تا روایتی متعهدانە از درد و رنج آنان را در ارائە نماید.
    سپس پخش اولین کلیپ با حضور احمدرضا احمدی شاعر معاصر و پژوهشگر ادبیات فارسی کهن و نو با عذر تقضیر خواستن که به سبب کهولت سن امکان حضور نیافتند و در مصاحبه ای با ارسال پیام از مقام شامخ استاد هوشنگ کامکار تجلیل نمودند.
    پس از آن کارشناس مجری مراسم سجاد عزیزی آرام ضمن هدایت مراسم به معرفی محمدرضا درویش پژوهشگر موسیقی، محمدعلی چاوشی مدیر کرمانشاهی استودیو بل، میلاد کیایی موسیقیدان و آهنگساز و نوازنده سنتور پرداخت که مورد تشویق حضار قرار گرفتند.
    در ادامه‌ی بخش شعرخوانی جمعی دیگر از اساتید شعر انقلاب، و در ابتدا حمیدرضا شکاری و سپس مصطفی رحماندوست شاعر و ترانه‌سرای حوزه کودکان، که با خواندن قطعاتی کوتاه از شعرهای دوران کودکی و ایجاد نوستالژی حضار را به وجد آوردند و مورد تشویق قرار گرفتند، سید حسین متولیان شاعر اشعار آئینی نیز ضمن تبریک روز جهانی عکاس به شعرخوانی در این مراسم پرداخت و ابراز شادمانی نمود که در عصری نفس می‌کشد که چنین ستارگانی در عرصه هنری حضور دارند.
    سپس مجری مراسم به تقدیر از بانیان و عوامل برگزاری مراسم علی‌الخصوص حمید نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران و سایر دست‌اندرکاران پرداخت و در ادامه زندگی‌نامه پربار هوشنگ کامکار و آثار ارزنده و ماندگار استاد را قرائت کرد که از جمله مهمترین و خاطره‌انگیزترین آن‌ها، می‌توان به اثر “کجایید ای شهیدان خدایی؟” بر اساس شعری از حضرت مولانا و خوانندگی بیژن کامکار اشاره نمود که در ادامه مراسم نیز از اجرای نسخه جدید موسیقی آن رونمایی شد.
    مراسم در اوقات عصرگاهی با فراخواندن بزرگان مراسم به روی صحنە، جهت اهدا جوایز به استاد هوشنگ کامکار ادامه یافت. استاد فرهاد فخرالدینی موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر با اشاره‌ای به تاریخچه موسیقی از سختی کار هنرمندان و شرایط نامساعد جهت رشد آنان افزود که حضور اساتیدی چون هوشنگ کامکار مایه مباهات برای موسیقی ایران است. وی با گسترش موسیقی در دوران معاصر، اشاره نمود در شهر کوچکی چون سنندج مرد بزرگی به وجود می‌آید که در مورد او کمتر صحبت شده است، استاد حسن کامکار چهره‌ای درخشان و نامدار در تاریخ موسیقی ایران که یادگاری‌هایی برای ما به جای گذاشته است و هم اکنون فرزندان هنرمندش هر کدام برای خود استادی هستند و به اندازه یک هنرستان یا یک دانشکده به عرصه هنری این مملکت خدمت کرده‌اند. افرادی که بتوانند چنین کاری انجام دهند مثل استاد خودم ابوالحسن صبا بسیار معدودند و در تاریخ قبل از اسلام و حتی دوره صفویه نیز چنین بوده است و تک ستارگانی چون استاد حسن کامکار زحمات بسیار برای موسیقی ایران کشید.
    لوریس چکناواریان آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ارمنی‌تبار ایرانی نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت من عاشق مردم کرد هستم و از تجربیات خوب همکاری با کامکارها و استاد شهرام ناظری گفت و بر وجوه انسانی و بزرگی این عزیزان تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود در آینده نزدیک مجدد همکاری‌ها ادامه یابد، استاد شهرام ناظری شوالیه آواز ایرانی نیز از خاطرات ۴۰ ساله موسیقی با کامکارها یاد کرد که علیرغم همزمانی جهت آمادگی برای برگزاری کنسرت در کرمانشاە، ترجیح دادە کە در این گرامیداشت نیز حضور یابد، وی افزود گروه کامکارها از نظر موسیقی و به‌خصوص اخلاقی بسیار نمونه هستند و روزگاران زیبایی را در داخل و خارج از کشور با این گروه سپری کرده است. استاد کیخسرو پورناظری ملقب به‌ حاجی‌خان آهنگساز و نوازنده شهیر تنبور به افتخار دوستی چندین ساله با کامکارها اشاره کرد و آرزوی ادامه موفقیت های آنان را نمود تا بر گنجینه موسیقایی ایران بیافزایند. استاد محمدرضا درویش آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و مولف دایره‌المعارف ساز ایرانی به نکته‌ای اشاره نمود که دیگر به جای خانواده کامکار از آنان به عنوان خاندان کامکار یاد کنید چونکه با احتساب روان شاد استاد حسن کامکار (پدر) پنج نسل از کامکارها در عرصه موسیقی فعالند که این رخداد به نوعی بی‌نظیر است. البته یک اصطلاحی در موسیقی مناطق و نواحی ایران داریم به عنوان چسبیده‌کار و چکیده‌کار؛ چکیده‌کار کسانی هستند که نسل در نسل و آبا و اجدای به هنر موسیقی می‌پردازند و چسبیده‌کار نیز کسانی هستند که از روی ذوق و شوق فردی آن هنر را انتخاب می‌کنند لذا اگر خاندانی پیدا کردید که چکیده‌کارتر از خاندان بزرگ کامکارها باشد جامعه موسیقی کشور موظف است یک جایزه عظیم به آنان اهدا کند، اما در طول چهل سال مطالعه و پژوهش روی موسیقی ایران با چنین موضوعی برخورد نکرده‌ام.
    استاد میلاد کیایی، محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران، نیز ضمن تجلیل از شان والای استاد به تجلیل از خدمات ارزنده شگرف ایشان پرداخته و از تعهد کاری، انگیزه بالا و پیشگامی وی در پیشرفت و اعتلای موسیقی ایران زمین یاد کردند.
    استاد هوشنگ کامکار نیز در بیاناتی کوتاە، سخنان خود را با قرائت اشعاری از بیژن جلالی و عمادالدین نصیری آغاز نمود که برای وی بسیار خاطره انگیز بوده و مربوط به دوران تحصیل در دبیرستان می باشد. ایشان از تشکل مردمنهاد کانون ادبی زمستان تشکر نمود و نحوەی پیشنهاد و متقاعد شدن جهت برگزاری چنین همایشی را این‌گونە تشریح کردند کە برای اولین بار است که در چنین مراسم مناسبتی برای خودشان حضور یافتند و تاکید نمود کە اصولا خانواده کامکارها اعتقادی به حضور در چنین مراسماتی نداشته و صرفا حضور خود را در عرصه با فعالیت‌های هنری ابراز می‌ دارند. وی همچنین به پشتکار و ممارست‌های فراوان سجاد عزیزی آرام مدیر کانون ادبی زمستان، جهت هماهنگی و برپایی مراسم اشاره نمودند و از آن‌ها بە عنوان مراسمی تاثیرگذار در فضای فرهنگی و هنری پایتخت یاد کردند.
    وی افزود این مراسم برای من حتی از جایزه گرمی نیز مهمتر و با ارزش‌تر است.
    جوایزی که در خارج موزیسین‌های ایران می‌گیرند را چه کسانی داوری کرده‌اند؟
    مگر جایزه جهانی که به یک سنتورنواز در استرالیا اهدا می شود را پشنگ کامکار یا پرویز مشکاتیان اهدا کرده اند! کدامیک یک از این داوران او را به عنوان برنده جایزه جهانی انتخاب کرده است و لذا چه ارزشی برای آن نوازنده ایرانی دارد؟ بدون وجود حتی یک داور ایرانی.
    وی همچنین افزود دست اندرکاران و مسئولان باید در زمان حیات هنرمندان را دریابند و برای آنها بزرگداشت برگزار کنند نه زمانی که دیگر در قید حیات نیستند نظیر هنرمندانی چون حسین دهلوی و هوشنگ ظریف و …
    وی در پایان بە ذکر خاطره‌ای از خداوندگار فقید غزل معاصر استاد حسین منزوی پرداخت و پیشرفت‌های  هنری کامکارها را مدیون زحمات پدر و سایر  برادران کامکار و همسران خانواده، علی‌الخصوص شهرزاد اسفرجانی همسر گرامی خود دانست. در پایان نیز استاد دو قطعه با نام‌های  “بهاران آبیدر” و “گل باغ آشنایی” را به حضار و مهمانان تقدیم نمود.
    همچنین باید خاطر نشان کرد دیگر اعضای خاندان کامکارها ارسلان، اردشیر، صبا، هانا، سیاوش و نجمه تجدد نیز از دیگر میهمانان برنامه بودند که مرتبا مورد تشویق حضار قرار گرفتند.
    پخش کلیپ پایانی شامل عکس‌های یادگاری استاد و موسیقی متن با اجرای جدید قطعەی “کجایید ای شهیدان خدایی؟” ادامه یافت.
    سپس با اجرای موسیقی کلاسیک کوارتت زهی و گروه “نی‌بانگ” به سرپرستی کاوه سپندار و با خوانندگی استاد بیژن کامکار قطعاتی اجرا گردید.
    در خاتمه ضمن تجلیل از حضور کلیه شرکت کنندگان، مراسم با گرفتن عکس‌های یادگاری با مهمانان پایان یافت.

    ✍ یادداشت از :

    احسان عبداللهی پور
    مصطفی بیگی “رودوس فه‌یلی”



    مطلب پیشنهادی

    آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!

    آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!

    ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین - رشت با حضور معاون اجرایی رییس جمهور ، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استانی در روزهای پایانی سال گذشته به بهره برداری رسید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *