جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۱۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 13496
  • «اضافه کردن هزینه» برای مدیریت شهری عاقلانه نیست
    شهرداری‌ها و منابع مالی پایدار

    مهار بلند مرتبه سازی درپایتخت | کاهش ۶۳ درصدی ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر | ۲ یادگار مدیریت شهری برای تهران

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی گفت: بنا بر ماموریتی که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده بود هفته گذشته گزارش «تحویل و تحول شهرداری تهران» به شورای شهر تهران ارایه شد. این گزارش عمدتا حول این محور بود که چه تحویل گرفتیم و الان که آخر دوره پنجم شوراست چه چیزی و با چه تغییراتی را تحویل می دهیم.

    حناچی افزود: گزارش تحویل و تحول بر اساس ۹ محور، انضباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، توسعه زیرساختی و تسهیل ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقا کارایی سازمان، مشارکت اجتماعی و رضایت شهروندی، ایمنی و محیط زیست پایدار، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر، هوشمندسازی و شفافیت تنظیم و ارائه شد.

    شهردار تهران در تشریح محورهای گزارش، گفت: در حوزه نخست؛ کاهش‌۵۰ درصدی ‌متوسط ‌زیربنای‌ سالانه ‌پروانه‌های ‌صادره‌ مسکونی،   کاهش ‌میزان ‌مغایرت ‌ارتفاعی‌ پروانه‌های‌ صادره‌ در ‌مناطق ‌۱ و۲، کاهش ‌۶۳ درصدی ‌تعداد پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر ‌با ‌دستور ‌نقشه و کاهش‌۲۶ درصدی ‌مجموع‌ طبقات‌ مازاد در ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر است که بخش عمده ای از پروانه های صادره شامل توافقات دوره قبل هم بوده است.

    حناچی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این حوزه را مهار رشد بی‌رویه بلند مرتبه سازی نسبت به دوره قبل و کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانه‌ها عنوان کرد و افزود: البته نمی توان گفت همه اینها برنامه ریزی ما بوده بلکه شرایط رکود هم تاثیر داشته است؛ اما ما این تهدید را  به فرصت تبدیل کردیم.

    کاهش سکونت پذیری تهران

    شهردار تهران در ادامه از کاهش سکونت پذیری تهران صحبت کرد و ادامه داد: با کاهش ‌سکونت‌پذیری تهران‌ و حذف ‌تسهیلات ‌تشویقی‌ (حذف‌بندهای‌۵-۲ و۱۱-۴‌) و تدقیق‌ طرح‌ تفصیلی‌ ویژه‌ منطقه ‌۲۲ ‌تاثیر کاهنده سکونت‌پذیری‌ افق‌ طرح را ‌از ۱۲ میلیون ۹۴۸ هزار و ۲۵۳ نفر  ‌به‌ ۱۱ میلیون ۳۳۵ هزار نفر رسانده است. البته این موضوع بحث حاکمیتی است که ماموریت اجرای آن در همه دوران‌ بر عهده شهرداری تهران بوده است.

    مهار بلند مرتبه سازی درپایتخت | کاهش ۶۳ درصدی ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر | ۲ یادگار مدیریت شهری برای تهران

    او با توضیح اینکه املاک درشت دانه با وسعتی بیش از یک پنجم شهر تعیین تکلیف شد، گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۴۶۴ هکتار از اراضی شهر در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شدند و برنامه‌ریزی در این اراضی به واسطه نوع زیر پهنه و ضوابط ناظر در طرح تفصیلی تعیین تکلیف نشده بود که با تدوین مصوبات مرتبط، نیمی از آن تعیین تکلیف شده‌ و نیمی دیگر در آخر دوره به نتیجه خواهد رسید.

    شهردار تهران بیان کرد: دستور العمل نوسازی شهر تهران، تدوین ‌برنامه‌ عملیاتی نحوه ‌ساماندهی ‌زیر پهنه‌ حفاظت‌ ویژه G۳۲۳ با رویکرد توسعه‌ پایدار طرح اراضی پادگان ۰۶، پادگان جی، پادگان دوشان تپه، طرح اراضی مسیل کن یا شن چاله ها، باز آفرینی محور فداییان اسلام، بخش های ناکارآمد منطقه ۱۸، کوره های آجر پذیری منطقه ۱۹ و رود دره اوین درکه اقداماتی هستند که در بخش بازآفرینی و تعیین تکلیف اراضی درشت دانه انجام شده است.

    حناچی در ادامه سخنانش به توسعه فضاهای عمومی شهر اشاره کرد و گفت: تهیه ‌۶ طرح‌ بازآفرینی ‌شهری، هکتار اتمام‌ و ‌بهره برداری‌ از ‌۳۲ پروژه‌ بهسازی ‌محیطی، اجرای ‌۳ پروژه بهسازی محیطی، طراحی و اجرای ۸۴ هکتار میدانگاه شهری در دستور کار است و بر اساس پیگیری های انجام شده ۱۲۲ هزار متر مربع از فضای کارگارهی در وسط شهر تهران آزد شده است.

    شهردار تهران خاطرنشان کرد: این رخدادها نشان دهنده این است که شعارهایمان در امتداد اقداماتمان بوده است. توسعه به مناطق جنوبی به این معنا نبوده که مناطق شمالی را تضعیف کنیم، بلکه سرمایه گذاری بیشتری در پایین محور انقلاب داشتیم. به طوری که سهم خطوط در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در پهنه های جنوبی از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۵۵ درصد در این دوره رسیده است.

    شهردار تهران به پروژه‌های توسعه محله‌ای اشاره کرد و توضیح داد: در سال ۹۸ تا امسال ۲ هزار ۴۸۷ پروژه اجرا شده و ۸۹  درصد در محله‌های کم برخوردار بوده است. تاکنون ۵۵۱ پروژه به اتمام رسیده و در سال ۹۸ این میزان ۹ درصد اعتبارات، سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴ درصد از اعتبارات را در ۲۲ منطقه در حوزه تملک دارایی تخصیص پیدا کرد.

    بهره برداری از ۴۰ کیلومتر مسیر جدید مترو

    حناچی با اشاره به توسعه کمی و کیفی خطوط مترو برای تکمیل شبکه ریلی حمل و نقل تهران، بیان کرد: بعد از حدود چند دهه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، طرح جامع حمل و نقل ریلی  در یکصد و پنجاه و ششمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید. بهره برداری از ۴۰ کیلومتر مسیر مترو جدید شامل ۱۳.۵ کیلومتر در خط ۷ بخش میانی و شمالی، بهره برداری از ۲۶.۵ کیلومتر از بخش میانی و شمالی خط ۶ در این دوره اتفاق افتاده است.

    مهار بلند مرتبه سازی درپایتخت | کاهش ۶۳ درصدی ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر | ۲ یادگار مدیریت شهری برای تهران

    او با بیان اینکه برنامه ریزی و بهره برداری از ۱.۲ کیلومتر مسیر توسعه غربی خط ۴  نیز تا پایان تیر ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت، اضافه کرد: همچنین بهره برداری از ۱۲ ورودی جدید مترو و بهره برداری از  ۲۶ کیلومتر حد فاصله گلشهر تا هشتگرد با یک ایستگاه، با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید صورت گرفته است. علاوه بر این، شهرداری تهران و دولت با تخصیص اعتبار برای اتصال مترو فرودگاه امام خمینی (ره) به پرند برنامه ریزی کرده اند.

    به گفته شهردار تهران؛ این اقدام میزان بهره وری خط را به شدت افزایش خواهد داد و پیش بینی می شود روزانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به این خط ریلی اضافه شوند.

    حناچی با اعلام اینکه بهره برداری از ۳۲ ایستگاه نیز در این دوره انجام شده است به ایستگاه‌های افتتاح شده اشاره کرد و گفت: ایستگاه‌های خط ۷ شامل بریانک، کمیل، رودکی، نواب، هلال احمر، تربیت مدرس،   میدان صنعت، بسیج، میدان محمدیه، مولوی، برج میلاد، چهل تن، دولاب، قیام و آهنگ نیز انجام شده و لوپ تهران در این دوره تکمیل شده است. در خط ۶، ایستگاه شهدا تبادلی با خط ۴، بعثت، دولت آباد، امام حسین (ع)، بعثت، کیانشهر، یادگار امام (ره)، اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، امیرکبیر، مرزاداران و خط ۳ ایستگاه اقدسیه به بهره برداری رسیده است. همچنین تلاش می‌شود تا تیر امسال از ایستگاه‌ مدافعان سلامت در خط ۷، ایستگاه‌های شهرک آزمایش و شهید رضایی در خط ۶ و همچنین ایستگاه پروانه در خط ۴ آزامایش بهره برداری شود.

    او با اشاره به افتتاح میانگین سالانه ۸ ایستگاه در این دوره گفت: در مقایسه با میانگین ۵.۷ ایستگاه در ۱۲ سال گذشته، شهرداری فعلی نسبت به این میانگین بالاتر عمل کرده است.

    حناچی درباره مناسب سازی فضاهای عمومی در تهران، توضیح داد: یکی از اهدافی که شورای شهر و شهرداری روی آن سرمایه گذاری بسیاری انجام دادند، موضوع مناسب سازی برای حضور همه شهروندان در فضاهای شهری بود. شهرداری در بازارها و میادین، بوستان‌ها، معابر، پیاده راه‌ها، ساختمان های عمومی، ایستگاه های اتوبوس، نصب پله برقی و آسانسور در مترو اقدامات گسترده ای را در حوزه مناسب سازی به اجرا درآورده است. البته نگاه شهرداری این نبود که شهر تنها برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند مناسب سازی شود؛ بلکه همه کسانی که به مناسب سازی شهر نیازدارند شامل این مناسب سازی هستند.

    به گفته شهردار تهران؛ نصب ۳۰ درصد از کل پله برقی‌ها و ۳۶ درصد از کل آسانسورها در شبکه مترو تهران در دوره اخیر اتفاق افتاده است.

    او افزود: در حوزه عدالت توزیعی، توسعه بازارهای میوه و تره بار را داشتیم به طوری که تعداد محلات  برخوردار از میادین از ۵۷ میدان به ۶۴ بازار افزایش یافت. در سال ۱۳۹۶ از ۱۶ پروژه بازار میادین افتتاح و بهره برداری شده است. در سال ۱۳۹۷ از ۱۴ پروژه، در سال ۱۳۹۸ از چهار پروژه و در سال ۱۳۹۹ از ۲۳ پروژه بهره برداری شده است. در مجموع ۵۷ پروژه به بازارهای میوه و تره بار که نقش بسیار مهمی در رضایت مندی شهروندان تهرانی داشتند، اضافه شده است.

    چابک سازی نیرو در مدیریت پنجم شهری

    شهردار تهران ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی و چابک سازی آن از ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر پرسنل در شهریور ۹۶ به ۵ هزار و ۹۴۷ نفر در حال حاضر کاهش پیدا کرده است. همچنین افزایش کیفیت نیروی انسانی را نیز در این دوره داشتیم و نرخ تغییر در دیپلم و زیر دیپلم منهای ۳۷.۵ درصد، فوق دیپلم ۱۹.۴ درصد، لیسانس ۱۵.۳ درصد و دکترا ۹۶ درصد افزایش داشته و ارتقای کارایی شهرداری تهران از ۵۳ به ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

    حناچی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل و تسهیل ترافیک برنامه های عملیاتی شهرداری در امتداد شعار شهر انسان مدار تعریف شد، افزود: در ارزیابی این دوره اعتبارات اولویت توسعه مترو نسبت به توسعه بزرگراهی از سال  ۹۲ تا ۹۵ از ۰.۷۱ درصد به ۳.۷ درصد رسید. در واقع اعتبارات حمل و نقل عمومی و مترو به نسبت شبکه بزرگراهی بیش از سه برابر شده است. علاوه بر این، توسعه و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم در اولویت قرار گرفت. افزایش سهم اتوبوس های دارای استاندارد یورو ۴ از ۳.۵ درصد به ۱۳ درصد رسید.

    حناچی تصریح کرد: ورود و به کارگیری ۲۱۶ دستگاه اتوبوس دو کابین و ۱۷۸ دستگاه مینی بوس، بازسازی و تعمیرات اساسی ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و تک کابین و  برنامه ریری برای خرید ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین، ۱۲۰ اتوبوس تک کابین و  ۱۰۰ دستگاه میدل باس و ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از طریق ایران خورو دیزل پیگیری شده است.

    برنامه ریزی برای بازسازی هزار اتوبوس فرسوده

    شهردار تهران فعال سازی شرکت ایران خودرو دیزل و ایجاد اشتغال برای سه هزار نفر را از افتخارات این دوره از مدیریت شهری برشمرد و ادامه داد: برنامه ریزی برای بازسازی یک هزار دستگاه اتوبوس فرسوده و آغاز بازسازی ۱۴ دستگاه و اتمام بازسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شد.

    مهار بلند مرتبه سازی درپایتخت | کاهش ۶۳ درصدی ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر | ۲ یادگار مدیریت شهری برای تهران

    او عنوان کرد: در توسعه زیرساخت های شهری و پروژه های اتمام یافته، احداث مسیل های بهسازی رودخانه ای را داشتیم که بر اساس آن در سال ۹۸ که در همه نقاط کشور شاهد سیل بودیم، در تهران اما سیل را تجربه نکردیم و این امر به دلیل لایروبی به موقع رودخانه ها و هوشمندی مدیریت شهری در اوج بارش بود.

    حناچی گفت: برای مثال در عید ۹۸ در پل فتح با دو عدد بیل مکانیکی از انسداد مسیر آب جلو گیری شد. همچنین حدود ۳۹ کیلومتر احداث تونل و بزرگراههای عملیات سیویل در زیرساختهای شهری انجام و  ۱۲۰ هزار متر مربع (۱۱ مورد) احداث ساختمان و ابنیه در همین حوزه ها را تعقیب کردیم.

    حناچی گفت: احداث بزرگراه ۷۶ متری شهید رستگار و برچیدن پل قدیمی گیشا و احداث تونل آرش اسفندیار و بزرگراه ایت الله هاشمی رفسنجانی، احداث ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد و ارتش  واحداث زیرگذر چهاراه گلوبندک در بخش غربی که  بخش شرقی اان تا پایان تابستان به به بهره برداری می رسد، از دیگر اقدامات بوده است.

    کاهش زمان پاسخگویی سامانه ۱۳۷ به یک سوم

    شهردار تهران اضافه کرد: علاوه بر این، احداث مرکز همایش های رازی، مجتمع حضرت ولیعصر(عج)، میدانگاه هفت تیر و احداث مسیرهای دوچرخه و بهسازی در خیابان های مختلف تهران را در دستور کار داشتیم. همچنین، بهره برداری از پارکینگ ۱۷۸ واحدی جنب پردیس سینمایی ملت، پارکینگ ۵۵۰ واحدی طبقه فوقانی تونل امیر کبیر، احداث پارکینگ ۴۲۰ واحدی مینایی، احداث فاز یک بزرگراه بروجردی در منطقه ۱۸ به طول ۵ کیلومتر و احداث پل و عملیات سیویل در محدوده بزرگراه شهید باقری از پروژه های بزرگ این دوره بودند.

    حناچی افزود: در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و کنترل آسیب‌های اجتماعی،  افزایش گرمخانه ها را داشتیم که بر اساس آن در چند سال اخیر در زمستان‌ها هیچ‌ فوتی را تجربه نکردیم. ضمن اینکه میزان ظرفیت گرمخانه ها تا ۲ هزار تخت افزایش و  ظرفیت  شناسایی و جذب آسیب دیدگان اجتماعی از ۱۶۹۸۶  نفر به ۵۹۱۰۶ نفر افزایش پیدا کرده است.

    شهردار تهران عنوان کرد: در بحث رضایت شهروندی کاهش ۶۵ درصدی میانگین زمان پاسخگویی به شهروندان در سامانه ۱۳۷ را شاهد بودیم که از ۱۸۲ ساعت در سال ۹۵ به ۶۳ ساعت در سال ۹۹ کاهش پیدا کرده است. کاهش ۵۷ درصدی میانگین زمان پاسخگویی در سامانه ۱۸۸۸ را شاهد بودیم که از  ۸۲ روز به ۲۴ روز کاهش پیداد کرده است.

    ۵ برابر شدن مسیرهای دوچرخه سواری

    حناچی گفت: همچنین در حوزه ایمنی و محیط زیست پایدار در سال ۹۶ پنجاه کیلومتر مسیر دوچرخه وجود داشت که در سال ۹۹ به ۲۴۶ کیلومتر رسیده و سهم سفرهای دوچرخه سه برابر افزایش پیدا کرده است.

    او افزود: در بخش اعتبارات حوزه  ایمنی و تاب آوری شهری و کاهش سهم اعتبارات نامرتبط با وظایف ذاتی شهرداری در سالهای ۹۲ تا ۹۵ حدود  ۷ درصد کل بودجه و ۱۸ صدم درصد سهم آتش نشانی و ۱۲ صدم درصد سهم مدیریت بحران را داشتیم و نرخ تغییر و کمک سهم اعتبارات و کمک به بخش های نامرتبط منهای ۸۵ درصد، سهم آتش نشانی ۶۶ درصد و سهم مدیریت بحران نسبت به دوره قبل ۵۸ درصد افزایش پیدا کرد.

    مهار بلند مرتبه سازی درپایتخت | کاهش ۶۳ درصدی ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر | ۲ یادگار مدیریت شهری برای تهران

    حناچی گفت: تجهیزات خوبی را برای آتش نشانی تهیه کردیم و آتش سوزی پالایشگاه تهران آزمایش خوبی برای زیر بار رفتن آتش نشانی تهران بود که به جرات می توان گفت که کنترل اتش سوزی از عهده وزارت نفت خارج بود و درست و به موقع عمل کردن و هوشمند بودن در کنترل آتش در پالایشگاه تهران نقط عطف این دوران تلقی می شود.

    او افزود: در توسعه زیرساخت های مدیریت بحران نیز افزایش شتاب نگارهای لرزه ای از ۴ به ۹۰ شتاب نگار، افزایش لرزه نگارهای حساس از ۸ به ۱۴ مورد، مساحت مستعد زمین لرزه شناسایی شده از پنج هزار کیلومتر مربع به ۱۱ هزار کیلومتر مربع و افزایش پایگاه‌های پشتیبانی در حال بهره برداری از ۹۶ به ۱۰۱ افزایش داشته است.

    شهردار تهران یادآوری کرد: بهره برداری از ۵ پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران جدید هم از اقدامات این دوره بوده است. همچنین در حوزه همکاری آتش نشانی با نهادهای دیگر تفاهم نامه با وزارت دفاع و سازمان شهرداری‌ها را برای آموزش در سراسر کشور داشتیم.

    حناچی همچنین به افزایش پد بالگرد اشاره کرد و گفت: پدهای بالگرد از ۳۹ به ۷۰ پد افزایش یافته است.

    تملک ۲۱ باغ و اضافه کردن به سرانه سبز تهران

    حناچی گفت: شهرداری تهران ایمنی در برابر سیل را با اقدامات خاکریز آب پیگیری کرد که بهبود این عملکردها نسبت به گذشته محسوس است. همچنین طرح جامع پسماند در شورای شهر به تصویب رسیده و در نتیجه ظرفیت عمرانی آن از حدود ۱۹ هراز تن به ۱۴ هزار تن رسیده است.

    مهار بلند مرتبه سازی درپایتخت | کاهش ۶۳ درصدی ‌پروانه‌های ‌مسکونی ‌مغایر | ۲ یادگار مدیریت شهری برای تهران

    حناچی گفت: در حوزه حفاظت تاریخی شهر در سال ۹۱ تا ۹۵ به میزان ۵۰۱ برنامه اجرای ضوابط برج باغ ها انجام شده که در سال ۹۹ این عدد کاهش پبدا کرده است و با تلاش شهرداری باغات حفظ شده است و شهرداری تملک ۲۱ باغ را حفظ کرده است.

    شهردار تهران ادامه داد: ۴۵ بنا توسط شهرداری ثبت و تملک شده و ثبت خیابان ولیعصر نیز در فهرست میراث فرهنگی جهان از دیگر اقدامات شهرداری بوده است.

    او افزود: در سال ۹۶ توسعه فضای سبز، ۳۴ هکتار بوده که در سال ۹۷ به ۲۶ هکتار و در سال ۹۸ به ۶۸ هکتار و در سال ۹۹ به ۵۳ هکتار رسیده است.

    ثابت کردیم که می توان شهر را نفروخت و اداره کرد

    حناچی ادامه داد: فعالیت سامانه تهران من با بیش از ۲ میلیون کاربر از اتفاقات مهم این دوره است که با وجود کرونا نقش بزرگی در الکترونیکی کردن کارها داشت.

    او بیان کرد: در سامانه شفافیت ۱۶۰ گزارش، ۹ داشبورد اطلاعاتی، ۱۹۹۳ پژوهش مطالعاتی و ۱۶۲ آدرس کیوسک گل فروشی، ۱۰۴۷ آدرس کیوسک مطبوعاتی منتشر شده است.

    شهردار تهران بیان کرد: شهرداری تلاش کرد این دوره، دوره متفاوتی باشد که نشان داده شد می شود شهر را نفروخت و اداره کرد و بدون صدمه به شهر و حقوق مردم شهر را مدیریت کرد.

    بدون حساب و کتاب ملکی را به کسی تقدیم نکردیم

    شهردار تهران از تلاش و اقدامات برای مبارزه با فساد در سازمان متبوعش خبر داد و گفت: تلاش کردیم با فساد جدی برخورد کنیم. البته در  سازمانی با عظمت شهرداری تهران که جزو بزرگترین سازمان‌ها در سطح استان و بزرگترین سازمان اجرایی هم به جهت درآمد و هم هزینه‌کرد است، احتمال فساد در این سازمان یک درصدش هم در سال حدود ۹۰۰ میلیارد تومان می‌شود که رقم درشتی است.

    حناچی: در این دوره نشان دادیم می شود بدون شهر فروشی شهر را اداره کرد ،بدون اینکه به شهر و حقوق مردم صدمه وارد شوداو با بیان اینکه با توجه به عظمت سازمان احتمال فساد همواره وجود دارد، افزود: مهم این است که در مقابل فساد بی‌تفاوت نباشیم و اجازه ندهیم کسانی کمتر از یک درصد، آبروی ۹۹ درصد دیگر را تحت‌الشعاع قرار ‌دهند. با این حال با بسیاری از موارد تخلف و فساد را بدون اینکه خبری کنیم برخورد شد و تلاش کردیم آبروی سازمانی را حفظ کنیم و امروز خوشحالم هستیم که شهرداری تهران از رتبه نخستین دستگاه در رتبه‌بندی فساد ونارضایتی به رتبه ششم سقوط کرد. البته این رخداد، افتخار بزرگی نیست؛ اما نتیجه تلاشی است که همه کارکنان شهرداری تهران در آن سهم داشتند.

    به گفته شهردار تهران؛ ما می دانیم که خیلی نقایص داشتیم و تلاش کردیم که در این شرایط سخت در عین اینکه سازمان را آرام اداره کنیم، اصلاح را هم انجام دهیم و می‌دانیم شرایط اقتصادی برای همگان دشوار است با این حال می‌گویند، «ظلم علی السویه، عین عدل است». در عین حال سعی شد تا شرایطی فراهم شود که مدیرانی که با شما (کارکنان شهرداری تهران) کار می‌کنند خیلی شرایط بالاتری نداشته باشند.

    حناچی این را هم گفت که در این دوره به کسی املاکی بدون حساب و کتاب تقدیم نکردیم و تلاش شد شرایط برای همه عادلانه باشد. اگر در این دوره اقدام خوب و مثبتی رخ داده افتخار همه کسانی است که تلاش کردند و به این نگاه باور داشتند و امیدوارم با تلاش همه، این نگاه ادامه پیدا کند؛ چرا که اگر خود و شهر را گرفتار چرخه باطل کنیم که هر روز سبب کاهش کیفیت زندگی می‌شود، مردم این را از چشم ما و شما می‌بینند.

    او ادامه داد: باید کاری کنیم که هرکسی که با شهرداری تهران کار می‌کند و به واسطه سرمایه اجتماعی که پشت این سازمان است و خدماتی که به شهروندان ارایه می‌کند، سرش را بالا بگیرد. اگر افتخاری بوده و  توانستیم روش متفاوتی را در این  دوره به اجرا در بیاوریم نتیجه زحمات همه بوده و  تلاش کردیم دوره متفاوتی را مبتنی بر آموزه‌های آکادمیک و درس‌های تخصصی که به ما یاد دادند، رقم بزنیم.

    حناچی گفت: کما اینکه برخی معتقدند و می‌گویند؛ آموزه‌های آکادمیک به درد شهرداری نمی‌خورد. بله به طور قطع با روش اداره شهر مانند دوره‌های قبلی، آموزه‌های آکادمیک به درد تهران نمی خورد.

    شهردار تهران گفت: نیازمند نیروهای متخصص، هوشمند و مدیر و مدبر هستیم که برنامه ریزی داشته باشند و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنند.

    دو یادگار مدیریت شهری

    حناچی به دو اقدام مهم دیگر که او آنها را «یادگارهای این دوره» نامید، اشاره کرد و توضیح داد: ۲ لایحه مهم در زمینه منابع پایدار هم دو لایحه مهم در مجلس بررسی شد که یکی به نتیجه رسید و سهم مالیات شهرداری از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده از سه به چهار درصد رسید. لایحه منابع مالی پایدار شهرداری‌ها هم به صحن مجلس شورای اسلامی آمد؛ اما به دلایلی برگشت. با این حال در حال تلاش و پیگیری برای به سرانجام رسیدن این لایحه به عنوان یادگارهای این دوره هستیم.

    شهردار تهران در پایان صحبت‌هایش ضمن تشکر از همه کارکنان شهردار تهران، خواست تا با تلاش برای ادامه این نگاه، تهران و شهرداری تهران به شرایط قبل بازنگردد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *