جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۵۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 3653
  • مسکن ۱۴۰۲ در سیاه‏‏‌چاله
    انصراف برخی پیمانکاران از پروژه نهضت ملی مسکن

    مهندسان مشاور به حال خود رها شده‌اند

    بهمن ماه سال گذشته، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، در بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی از اولویت پرداخت حق الزحمه مهندسان مشاور خبر داد. محمدباقر نوبخت، در این نامه نوشته بود: به منظور بهبود وضعیت اقتصادی شرکت های مهندسان مشاور، مقرر فرمایید پرداخت مطالبات قطعی شده شرکت های مهندسان مشاور در اولویت قرار گیرد.
    در همین راستا رییس جامعه مهندسان مشاور ایران درخصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات جامعه مهندسان مشاور گفت: بحث اینکه مطالبات مهندسان مشاور را پرداخت کنند یا نکنند، گرفتاری‌های ما را حل نمی‌کند. چون به خوبی می‌دانیم که دولت پولی ندارد تا بدهی مهندسان مشاور را پرداخت کند.
    دکتر بهروز گتمیری  با بیان این مطلب افزود: کل بودجه عمرانی مملکت ۶۳ هزار میلیارد تومان است که عملا ۵ هزار میلیارد تومان آن را هم نمی‌توانند تامین کنند. در این میان حتی اگر دولت وعده و قول پرداخت مطالبات را هم بدهد، از عهده آن برنمی آید.
    پرداخت مطالبات با اوراق، بهم ریختگی مالی شرکت‌ها را رفع نمی‌کند
    وی با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات مهندسان مشاور از طریق اوراق مشارکت و اوراق خزانه گفت: از آنجایی که دولت پولی ندارد، مطالبات اکثرا به صورت اوراق پرداخت می‌شود.، این قبیل اقدامات ما را نجات نمی‌دهد.
    گتمیری با اشاره به صحبت های مسئولان ذیربط در این حوزه گفت: طبق اعلام دکتر نوبخت و وزرای مربوطه دیگر شرایط سابق در کشور حاکم نیست و شرایط دیگری وجود دارد که در این شرایط هم در داخل بخش خصوصی و هم در داخل بخش دولتی تغییر ساختار می‌طلبد که آن هم زمان می‌برد.
    وی ادامه داد: از آنجایی که دولت مانند گذشته توان تخصیص بودجه‌های عمرانی را ندارد، این انتظار که بودجه‌های عمرانی را مثل قبل اختصاص دهد، یک خواسته غیرمنطقی خواهد بود.
    رییس جامعه مهندسان مشاور با ابراز تاسف از اینکه هیچ گونه برنامه‌ ریزی در این بخش انجام نشده است، تصریح کرد: اینکه شرکت های مهندسان مشاور هم مثل بقیه بخش‌های دیگر مملکت به حال خود رها شده اند تا مسیر خود را پیدا کنند، تاسف‌ آور است.
    وی یادآور شد: متاسفانه ما هیچ برنامه‌ای از سوی دولت نمی‌بینیم. دولت به روزمرگی می‌گذراند و ما با مهاجرت منابع انسانی، ورشکستگی شرکت‌ها و از بین رفتن این همه توان و پتانسیل فنی مملکت مواجهیم، به دلیل اینکه برای این دوران گذار برنامه‌ریزی نشده است.
    فرسودگی مهندسان مشاور
    گتمیری در ادامه با اشاره به مشکلات و مسائل بخش خصوصی بیان کرد: مهندس مشاوری که پروژه ای اجرا کرده، بدون اینکه هیچ سودی برای وی به دنبال داشته باشد و یا پیمانکاری که در شرایط کنونی با این مینوس‌هایی که در مناقصات می‌دهد تا برنده شود و پروژه را اجرا می کند و درنهایت هم هزینه خود را با چند سال تاخیر آن هم به صورت اوراق دریافت می کند و سپس مجبور می شود که این اوراق را ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت در بازار بفروشد، حاصلی به دست نمی‌آورد.
    وی این وضعیت پرداخت مطالبات را هم به معنای فرسودگی و از بین رفتن مهندسان مشاور دانست و تاکید کرد: عملا پرداخت مطالبات از طریق اوراق مشارکت و اوراق خزانه به مهندسان، که آنها هم از روی ناچاری قبول کنند و بعد هم در بازار با نرخ پایین‌تر بفروشند، راه به جایی نمی برد.
    رییس جامعه مهندسان مشاور ایران ادامه داد: بنابراین حتی اگر این وعده‌هایی هم که می‌دهند، عملیاتی شود، به صورت بخشی انجام می‌شود که تکافوی به هم ریختگی مالی شرکت‌ها را نمی‌دهد.
    گتمیری در عین حال افزود: از آن طرف مسئله این است که بیمه هم برای اینکه حقوق بیکاران را بتواند پرداخت کند، فشار خود را به بخش خصوصی برمی‌گرداند و مالیات هم برای اینکه آن حدی که مالیات گذاشته‌اند، فشار آن را به بخش خصوصی وارد می کند که عملا هیچ درآمدی ندارد.
    وی با بیان اینکه بخش خصوصی از همه سو تحت فشار است، بیان کرد: توقع ما این است که دولت حداقل تمهیداتی برای عبور از این دوران گذار بیندیشد، اما هیچ فکری برای این منظور نشده است.
    گتمیری همچنین درخصوص پیش بینی خود از وضعیت مهندسان مشاور در سال جدید گفت: متاسفانه نسبت به آینده بسیار بدبین هستم. شرایط در سال ۹۷ بدتر از سال ۹۶ است و به نظر می رسد که وضعیت ما بهتر از سال گذشته نخواهد بود.


    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *