شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۱۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 12352
  • ناکارآمدی جریمه‌های شهرداری در برابر تخریب باغات
    ناکارآمدی جریمه‌های شهرداری در برابر تخریب باغات

    ناکارآمدی جریمه‌های شهرداری در برابر تخریب باغات

    به گزارش برزن نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محسن عباسی هرفته گفت: با وجود عوارض شهرداری برای تغییر کاربری اراضی و جریمه‌های از بین بردن باغات، وسعت باغ‌های یزد در طول سالیان گذشته به شدت کاهش یافته است. شهر یزد که مملو از باغات در پیرامون خود بوده به تدریج به شهری خشک و کم درخت تبدیل شده است.

     

    وی افزود: در حال حاضر خشکاندن باغ‌های شهر ممنوع است، اما بسیاری از مالکان باغ‌های خود را به روش‌های غیر قانونی خشکانده و با پرداخت جریمه، جواز تغییر کاربری اراضی را دریافت می‌کنند.

     

    عباسی هرفته ادامه داد: اخذ این عوارض و جریمه‌ها از سوی شهرداری به منظور تأمین هزینه برای جایگزینی باغ‌های خشک با فضای سبز جدید در سطح شهر انجام می‌شود. هر چند باید اعتراف کرد که این فضا‌های سبز جدید کارایی باغ‌ها را در تهویه هوای شهر و دفع آلودگی‌ها ندارند.

     

    رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه جریمه‌های شهرداری در برابر سود مالکان اراضی از تغییر کاربری باغات ناچیز است، صرف جریمه را برای حفظ باغات ناکارآمد دانست.

     

    وی تصریح کرد: آبیاری و حفظ باغ‌ها با توجه به کمبود منابع آبی استان دشوار است، اما مدیریت شهری باید بستر‌های لازم برای حفظ باغ‌ها را فراهم کرده و با فراهم آوردن زمینه حفظ باغات در کنار پایش و مدیریت مناسب آن‌ها از ادامه این روند خطیر جلوگیری کند.

     

    عباسی هرفته اظهار داشت: در حدود یکصد سال پیش سطح باغات یزد و پیرامونش با مساحت شهر برابری می‌کرد، اما امروز کسر کوچکی از شهر را باغات شامل می‌شوند.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *