جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۵۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 7425
  • نقش کلانشهر‌ها در تحقق لایحه ارزش افزوده و درآمد‌های پایدار
    نقش کلانشهر‌ها در تحقق لایحه ارزش افزوده و درآمد‌های پایدار

    نقش کلانشهر‌ها در تحقق لایحه ارزش افزوده و درآمد‌های پایدار

    به گزارش برزن نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما سی و پنجمین نشست کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران با حضور شهردار تهران، معاون عمران و توسعه شهری وزیر کشور، معاونان شهرسازی و معماری هجده کلانشهر کشور، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و مدیران این حوزه به میزبانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار و مسائل کلانشهر‌های ایران بررسی شد.
    پیروز حناچی شهردار تهران در این نشست گفت: اجرای کار‌های ایده آل کار در کلانشهر‌ها سخت و پرعارضه است، از سوی دیگر بی توجهی به مسائل هم عوارض جبران ناپذیری دارد. ایده آل شهرداری این است که با عوارض و درآمد‌های پایدار شهر را اداره کند. اما با این نقطه فاصله داریم و گرچه وابستگی به ساخت و ساز مانع تحقق این هدف در کوتاه مدت است، ولی حتی اگر سالی چند درصد به هدف نزدیک شویم باید به سمت آن حرکت کنیم تا بتوانیم کیفیت زندگی در شهر را افزایش بدهیم.
    شهردار تهران گفت: یکی از عارضه‌های اصلی کلانشهر‌های ما این است که ۹۵ درصد سرمایه گذاری در ۵ درصد مساحت اطراف کلانشهر‌ها انجام می‌شود و همین موضوع مسائل زیادی را به وجود آورده است.
    وی با بیان اینکه ما در تهران از این بحران عبور کرده ایم، گفت: کلید حل این مسئله در دست شهر‌هایی است که در آستانه این مشکل هستند یا به تازگی از این مرز عبور کرده اند.
    پیروز حناچی با بیان تجارب جهانی درباره اعمال محدودیت در حریم کلانشهر‌های دنیا به منظور مدیریت فعالیت و جمعیت در شهر‌های اقماری گفت: ما نیز در تهران یک محدوده ۲۵ ساله داشته ایم که در آن هیچ نوع بارگذاری صورت نمی‌گرفته است، اما این محدوده زیربار رفت.
    وی همچنین از معاونان شهرسازی و معماری کلانشهر‌های کشور خواست به حضور بین المللی و تحلیل اطلاعات کار‌های انجام شده در کلانشهر‌ها در بعد جهانی توجه داشته باشند چرا که این روش باعث افزایش تلاش‌ها برای ایجاد وضعیت بهتر می‌شود.
    حناچی گفت: در برلین و وین مدیریت پسماند دست بخش خصوصی نبود، اما مدیریت نه چندان پیچیده و موثری در شهر داشتند.
    وی با بیان اینکه در فرهنگ ما هم دوچرخه وجود داشته است و آیین نامه استفاده از دوچرخه داشته ایم، گفت: توسعه مسیر‌های دوچرخه یکی دیگر از نکاتی بود که در کشور‌های اروپایی دیده می‌شد.
    حناچی همچنین به موضوع لایحه منابع پایدار و ارزش افزوده در شهرداری‌ها پرداخت و گفت: از دوره وزارت شهرسازی بر روی این موضوع کار کردم و اکنون به جای خوبی رسیده و چند بند این لایحه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، تقاضا می‌کنم سایر کلانشهر‌ها هم نماینده‌های خودشان را در این حوزه فعال و توجیه کنند، چون فرصتی برای حوزه مدیریت شهری است و اگر به نتیجه برسد قدم بزرگی برای ایجاد منابع پایدار خواهد بود.
    حناچی با بیان اینکه فضای خوبی در دولت فراهم شده، گفت: سعی کنید از این فرصت استفاده کنید. ما در این مجلس به لایحه جدید نمی‌رسیم، ولی از ظرفیت دولت برای انجام مأموریت‌هایی که در حوزه مدیریت شهری است استفاده زیادی می‌شود کرد.
    شهردار تهران گفت: فضایی فراهم کنید که علاوه بر مدیران، کارشناسان ارشد و موثر شهر‌ها فرصت برخورد با تجارب جهانی را پیدا کنند. ما نمی‌توانیم مثل جزیره عمل کنیم، چون گرچه راه حل‌ها شبیه نیست، ولی نقشه راه کلانشهر‌ها شبیه است.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *