جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۰۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 4309
  • یک ترکیب سه‌گانه در بازار مسکن
    یک ترکیب سه‌گانه در بازار مسکن

    نقطه جمعیتی جدید در اطراف تهران

    اراضی منطقه واصفجان در محدوده شمال‌شرق تهران واقع در حریم شهر جدید پردیس به‌عنوان گزینه پیشنهادی به منظور ایجاد نقطه جمعیتی جدید در اطراف تهران معرفی شد.

    اخیرا شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع بررسی امکان‌سنجی ایجاد یک نقطه جمعیتی در اراضی موسوم به واصفجان به مساحت ۵۰۰ هکتار واقع در حریم شهر جدید پردیس را برای تبدیل این نقطه به محلی برای واگذاری اراضی معوض به مالکان زمین‌هایی که به هر دلیل امکان صدور مجوز ساخت وساز برای آنها وجود ندارد را در دستور کار قرار داده است.

    قرار است در صورت تامین آب شرب این منطقه و برطرف شدن برخی دیگر از موانع موجود،در وهله اول اراضی آن به ۲۴۰۰ مالک اراضی تعاونی زیتون که از حدود ۳۰ سال قبل در محدوده پارک سرخه‌حصار مالکیت بخشی از اراضی این منطقه را در اختیار داشته اما به دلیل واقع شدن این اراضی در پهنه جنگلی امکان صدور مجوز ساخت وساز برایشان وجود ندارد، به‌عنوان زمین معوض واگذار شود.

    این در حالی است که مطابق با برآوردهای صورت گرفته در صورت حل برخی مشکلات همچون مشکل تامین آب،با توجه به ظرفیت‌هایی که در این منطقه به لحاظ ایجاد یک نقطه جدید جمعیتی وجود دارد می‌توان از اراضی آن به منظور واگذاری زمین معوض به سایر تعاونی‌ها که با مشکلاتی مشابه تعاونی زیتون مواجهند و امکان ساخت وساز در اراضی تحت مالکیت آنها به هر دلیلی(از جمله واقع شدن در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر از سطح دریا یا قرار گرفتن در پهنه‌های جنگلی) وجود ندارد،استفاده کرد.

    کلیات طرح ایجاد نقطه جمعیتی جدید بر اساس مصوبه هیات دولت که در سال ۹۳ وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری را مکلف به تعیین تکلیف کرده است، تصویب شده و در طرح اجرایی تمامی ملاحظات از جمله تامین آب و سایر مواردی که مدنظر است لحاظ شده و طرح اجرایی بار دیگر به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران آمده است.

    براساس اعلام شورای‌عالی شهرسازی و معماری، با فرض امکان تامین آب شرب و اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بنا بر مصالح غیرفنی با ایجاد نقطه جمعیتی مذکور در حریم شهر جدید پردیس موافقت کند، با توجه به اینکه زمین واصفجان در مقایسه با سایر گزینه‌های پیشنهادی مطرح در استان از وضعیت بهتری برای ایجاد منطقه مسکونی برخوردار است، پیشنهاد می‌شود ظرفیت جمعیت‌پذیری آن صرفا محدود به پاسخگویی بر نیاز تعاونی زیتون نشده و این پتانسیل برای تامین نیاز سایر تعاونی‌ها افزایش یابد.

    مسوولان وزارت راه وشهرسازی معتقدند: در این مقطع زمانی و در این شرایط، این تنها فرصت فراهم شده برای حل مساله تعاونی‌هایی است که به هر دلیل امکان ساخت و ساز در اراضی تحت مالکیت اعضای آن وجود ندارد. براساس اعلام شورای‌عالی شهرسازی و معماری، اراضی پیشنهادی موسوم به واصفجان یکی از سه گزینه پیشنهادی قبلی است که با ایجاد آن به‌عنوان یک نقطه جدید جمعیتی، منوط به امکان تخصیص آب توسط وزارت نیرو موافقت شده است.

    هرچند بنا بر اعلام مسوولان وزارت نیرو چالش تامین آب برای این منطقه همچنان حل نشده وبه قوت خود باقی است.

    این در حالی است که بنا بر تصمیم اتخاذ شده در کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری لازم است بخش‌های زیادی از اراضی ۵۰۰ هکتاری موسوم به واصفجان در شمال و جنوب که عمدتا اراضی با شیب زیاد در ارتفاعات هستند و امکان استفاده از آنها به هیچ عنوان میسر نیست (حتی تحت الگوهای ویلایی) به‌طور کامل از محدوده طرح پیشنهادی حذف شوند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *