جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۳۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 7168
  • نوع پراکندگی جمعیت جوان در آمایش سرزمینی اهمیت زیادی دارد
    نوع پراکندگی جمعیت جوان در آمایش سرزمینی اهمیت زیادی دارد

    نوع پراکندگی جمعیت جوان در آمایش سرزمینی اهمیت زیادی دارد

    برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع آمایش سرزمینی، آموزش عالی و بحث سنجش و با حضور دکتر مصطفی بهزاد فر رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت به روی آنتن رفت.

    بهزاد فر در آغاز با بیان اینکه ایران از سال ۱۳۱۸ شورای اقتصاد را داشت، گفت: سال ۱۳۲۷ نخستین برنامه هفت ساله را در کشور اجرا کردیم. همچنین در آغاز دهه ۴۰ نخستین برنامه ریزی منطقه را صورت دادیم و در آغاز دهه پنجاه نیز نخستین برنامه آمایش سرزمینی را انجام دادیم در حالی که در آن زمان بسیاری از کشورهای آسیایی نداشتند.

    وی ادامه داد: بعد از انقلاب، نخستین برنامه آمایش سرزمینی را آغاز و برنامه هایی تحت عنوان برنامه های توسعه پنج ساله اجرا کردیم. اما در عین حال در تداوم این برنامه ها همیشه چالش داشته ایم و سلسله مراتب برنامه ها را به خوبی نتوانستیم تشخیص دهیم.

    وی درباره ضرورت های اجرای این برنامه از دیدگاه علمی بیان کرد: باید ابتدا برنامه آمایش سرزمینی داشته باشیم و در دل این برنامه، برنامه موضوعی، موردی و بخشی را اجرا کنیم. باید فضا، جغرافیا، جمعیت و مکان را محور قرار دهیم و بر اساس آن، آمایش سرزمینی را اجرا می کردیم و در این صورت می توانستیم آمایش آموزش عالی را بر اساس همان داده ها، به اجرا در آوریم.

    رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: وقتی آمایش سرزمینی انجام شود، می توانیم حتی وزارت خانه ها را بر اساس همین سیاست های آمایش سرزمینی تشکیل دهیم.

    وی ضمن اشاره به جمعیت جوان کشور، اظهار کرد: نوع پراکندگی جمعیت جوان در آمایش سرزمینی اهمیت زیادی دارد زیرا بر اساس همین نگرش، می توانیم آمایش آموزش عالی را انجام دهیم. آموزش عالی نیز بر اساس امکانات باید سنجیده شوند و در آن صورت می توان دانشگاه ها را بر اساس مشخصات آمایش آموزش عالی توزیع کرد.

    بهزادفر در ادامه تصریح کرد: وقتی آمایش سرزمینی و آموزش عالی صورت بگیرد، می توانیم درباره آینده بر اساس رویدادها و شرایط، نسبت به تربیت نیروی انسانی و آماده سازی سخت افزاری و نرم افزاری بپردازیم. به عنوان مثال در قرن آینده میلادی بحران آب امکان دارد رخ دهد و باید بر همین اساس سیاست گذاری و برنامه ریزی و دانشگاه ها را تاسیس کنیم.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *