سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲:۳۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 11426
  • سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور رونمایی شد/ قراردادهای اجاره سامانه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند
    جرایم سنگین برای ثبت مشخصات اشتباه املاک در سامانه جامع

    نیمی از متقاضیان مسکن ملی حذف می‌شوند

    تا پایان آماه ۱۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر از متقاضیان واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور در بانک مسکن اقدام به افتتاح حساب کرده و حدود ۱۰۰ هزار نفر بخش­‌هایی یا همه قسمت اول آورده نقدی حدود ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده‌اند. یعنی میزان افتتاح حساب ۳۹ درصد و میزان واریز وجه ۲۵ درصد از کل ظرفیت ۴۰۰ هزار نفری بوده است.

    طبق اعلام محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی متقاضیانی که پیامک دریافت کرده و اقدامی برای افتتاح حساب یا واریز وجه انجام نداده اند از پایان مهرماه به طور خودکار حذف شده اند. اما کسانی که پیامک دریافت نکرده اند هنوز فرصت دارند.

    اما آمار واریز وجه نشان می دهد ظاهرا بخش قابل توجهی از متقاضیان تمایلی به دریافت مسکن ملی ندارند. بنابراین احتمال حذف آنها و جایگزینی از لیست رزرو بسیار زیاد است. چند روز قبل مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد قطعا در آینده مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام می شود. همچنین معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به ایسنا گفت که در آذرماه اگر شرایط بهداشتی اجازه دهد در استانهایی که اعلام ظرفیت جدید داشته باشند و شهرهایی که بتوانند تامین زمین کنند یا پروژه هایی که ظرفیت خالی دارند برای ثبت نام مجدد تصمیم می گیریم.

    مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن اواخر اسفندماه سال گذشته انجام شد که ۱.۶ میلیون نفر نام نویسی کردند و خردادماه ۴۷۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. بعضی افراد هم که پیش از آن ثبت نام کرده بودند از اسفندماه سال گذشته از تایید خود مطلع هستند. از آن زمان تا پایان آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۵۸ هزار نفر افتتاح حساب و حدود ۱۰۰ هزار نفر واریز وجه داشته اند که با ۴۰۰ هزار واحد اقدام ملی و بیش از ۴۰۰ هزار واحد تعریف شده براساس تفاهم نامه با دستگاههای دولتی که جمعا بیش از ۸۰۰ هزار واحد می شود تناسبی ندارد.

     

    هرچند متقاضیان واجد شرایط تمایل چندانی به پرداخت پول برای مسکن ملی نشان نمی دهند، بازار خرید و فروش امتیاز این واحدها البته به شکل زیرپوستی و غیرقانونی داغ است. اگرچه بعضی از آگهی های فروش مسکن ملی در سایتهای اینترنتی به دلیل غیرقانونی بودن حذف می شود اما بررسیهای میدانی نشان می دهد که خرید و فروش جریان دارد. بسته به منطقه جانمایی شده مبالغی بین ۱۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان هم برای این امتیاز تعیین می شود. در بعضی آگهی ها حتی جزئیات آپارتمان مورد معامله مثل متراژ واحد، تعداد اتاقها، قیمت هر متر مربع و دیگر ویژگیها درج شده است. با این حال وزارت راه و شهرسازی هشدار داده که با متخلفان برخورد و واحد مسکونی مورد معامله را سلب امتیاز می کند.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود  و برای بعضی متقاضیان که پیامک دریافت نکرده اند تمدید شده است. در صورت  عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

     



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *