جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 8337
  • آقای شهردار! بالاخره باد بوزد یا نوزد؟
    آقای شهردار! بالاخره باد بوزد یا نوزد؟

    هزینه های آلودگی هوا بر اقتصاد

    گفته می شود هزینه آلودگی هوا بر اقتصاد ۱۲-۱۵ هزار میلیارد تومان است!
    آبان ماه ۹۶ نیز وحید حسینی، مدیرعامل وقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود: «هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و می‌توان گفت پایتخت معادل بودجه شهرداری هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌دهد.»

    سهم تاکسی ها در آلودگی هوای تهران حدود۹ درصد است. سهم وانت بارها هم به همین میزان است و سهم موتورسیکلت ها ۲۱ درصد!
    کل تاکسی های شهر تهران ۷۹ هزار تاکسی است. آماری از تعداد وانت های شهر تهران ندارم ولی میتوان فرض کرد که کمتر از نصف تعداد تاکسی ها باشند.
    تعداد موتورسیکلت های تهران هم ۲ میلیون دستگاه است.

    اگر همه این تعداد تاکسی را با اتومبیلهای هیبریدی جایگزین کنند، (به شرط عدم اخذ عوارض گمرکی و با قیمت واقعی آنها)، با قیمت ۲۰۰ میلیونی برای هر تاکسی، میشود ۱۶ هزار میلیارد تومان!!
    تعویض همه وانت بارها هم ۸ هزار میلیارد و تعویض تمام موتورسیکلت ها هم ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. که در مجموع ۶۴ هزار میلیارد تومان می شود.
    اگر ۱۲-۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصاد از آلودگی درست باشد، تقریبا در یک برنامه ۵ ساله، با صرف سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان (معادل همان ضرر سالانه آلودگی که هر سال تکرار می شود)، میتوان ۴۰ درصد کل آلودگی ناشی از خودروها و حدود ۳۲ درصد کل منابع آلاینده را از بین برد!

    هرچند، همه این منابع را هم لازم نیست دولت بپردازد. بخشی از آنها به صورت اعطای تسهیلات به استفاده کنندگان میتواند باشد. بخشی هم از محل فروش اوراق قابل تأمین است، بخشی از محل کاهش مصرف بنزین و افزایش صادرات آن (که البته این فقره بخش اعظم قضیه را میتواند حل کند. با فرض مصرف ۳۰۰ لیتر در ماه برای تاکسی و وانت و ۵۰ لیتر برای موتورسیکلت و با در نظر گرفتن حداقل اختلاف قیمت بنزین ۳ هزار تومنی با خارج از کشور، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از این محل منابع حاصل می شود.) و البته بخشی باید به صورت یارانه باشد تا انگیزه این تغییر صورت گیرد چرا که به هر حال، نتیجه اقدام فردی (اخذ تسهیلات و تبدیل خودرو به خودروی هیبریدی)، اثرات مثبت بیرونی دارد.

    به نظر می رسد بی عملی در این حوزه در طی چندین سال، و صرفا مطرح شدن این موضوعات در روزهای وجود آلودگی و سپس فراموشی آن، دلائل مهمتری دارد. اگر واقعا آلودگی ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه بر اقتصاد دارد، چرا چنین اقدامی انجام نمی شود؟ به نظر می رسد باز هم منافع عده ای به ادامه شرایط آلودگی گره خورده است!



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *