جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۲۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 8301
  • هفته نفس گیر پیش روی پایتخت نشینان/ مسؤولان شجاعت تصمیم گیری ندارند
    هفته نفس گیر پیش روی پایتخت نشینان/ مسؤولان شجاعت تصمیم گیری ندارند

    هفته نفس گیر پیش روی پایتخت نشینان/ مسؤولان شجاعت تصمیم گیری ندارند

    از ابتدای آبان آلودگی هوا در تهران شدت گرفت و باعث تعطیلی مدارس شد. متهمان اصلی آلودگی هوا، خودرو و سوخت هستند، البته مسؤولان مربوطه در این زمینه این موضوع را رد می‌کنند.

    مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک را تصویب کرد و براساس این قانون، وظایف دستگاه‌های مسؤول در زمینه آلودگی هوا مشخص شده است، اما این قانون تاکنون به درستی انجام نشده و تبعات آن امروز دامن مردم در شهرهای کوچک و بزرگ را گرفته است. مسؤولین مرتبط تاکنون به وعده‌های خود در زمینه کاهش آلودگی هوا عمل نکرده‌اند.

    ذرات معلق در هوا مرگبارترین نوع آلودگی‌ها

    ذرات معلق در هوا از مرگبارترین انواع آلودگی‌ها محسوب می‌شود، به ویژه ذراتی که قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر دارند، چرا که به ریه‌های نفوذ کرده و برخی از آنها حتی وارد جریان خون شده و می‌توانند به حمله قلبی، کاهش عملکرد ریه، ضربان نامنظم قلب، تشدید آسم و مرگ ناگهانی در بیماران قلبی و تنفسی منجر شود. این ذرات از طریق باد، مسافت‌های طولانی را طی کرده و موجب آلودگی خاک و آب نیز می‌شوند.

     

    همچنین ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون هم از مهمترین عوامل تاری هوا و کاهش دید محسوب می‌شوند. ذرات معلق وارد مجاری تنفسی می‌شوند. آلودگی هوا باعث بروز افسردگی هم می‌شود.

    سوخت و خودرو متهمان اصلی

    در شهرهای آلوده مثل تهران ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون وجود دارد البته سوخت بی‌کیفیت و خودروهای غیراستاندارد نیز بر آلودگی هوا تأثیر زیادی دارند.

    به گفته برخی کارشناسان در حال حاضر هر مترمکعب حداقل ۶ برابر حد مجاز ذرات معلق وجود دارد که این برای سلامتی شهروندان بسیار مضر است.

    مسؤولین شهری یکی از علل آلودگی هوای تهران را تردد کامیون‌های فرسوده عنوان کرده و همچنین سوخت مصرفی این خودروها نیز باعث بروز آلودگی می‌شود که البته شرکت نفت از کیفیت بنزین‌ها دفاع کرده و می‌گوید مشکلی وجود ندارد.

    آلودگی از پالایشگاه های جنوب تهران

    یکی دیگر از موارد آلودگی هوا، پالایشگاه‌های جنوب تهران‌اند که باعث تولید آلودگی می‌شود. تردد خودروهای فرسوده و همچنین خودروهای تک‌سرنشین از دیگر عوامل آلودگی هوای تهران است.

    چند روزی است که مسؤولین اعلام کرده‌اند که هوای تهران آلوده است و این آلودگی تا ۴ دی ادامه دارد. اما با این وجود استانداری تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا فقط مدارس را در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل کرده است و ادارات تعطیل نشد. این در حالی است که شهروندان اگر زودتر می‌دانستند که قرار است مدارس تعطیل شود، حداقل از شهر خارج شده و همین امر باعث کاهش آلودگی هوا می‌شد.

    ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: در موضوع آلودگی باید حاکمیت،‌ شهرداری و دولت به وظایف خود عمل کند و باید از سلامت مردم محافظت شود.

    نباید ترسید و باید در بحران ها تصمیم شجاعانه گرفت

    وی با بیان اینکه اگر آلودگی هوا به مرز اضطرار رسید، باید این موضوع جدی گرفته شود، گفت: نباید ترسید و باید در بحران‌ها تصمیم‌گیری شجاعانه‌ای انجام داد.

     

    کمیته اضطرار هفته پیش نتوانست تصمیم درست و قاطع بگیرد

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی دچار روزمرگی شده و نمی‌ توانند تصمیمات شجاعانه بگیرند، گفت: در هفته قبل کمیته کاهش آلودگی هوا نتوانست تصمیم درست، قاطع و به موقعی بگیرد. خانواده ها سرگردان شدند و بچه‌ها هم تکلیف خود را نمی‌دانستند. اگر هفته پیش کامل تعطیل می‌شد، خانواده‌ها می‌توانستند به تعطیلات رفته و آلودگی در تهران هم کمتر شود.

    وی با بیان اینکه عده‌ای از مردم نمی‌دانند که آلودگی هوا چقدر بر سلامت آنها تأثیر دارد، گفت: باید رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌÷سانی کنند.

    وی به آلودگی هوا در هفته جاری اشاره کرده و گفت:‌روند گذشته دوباره تکرار می‌شود. استانداری می‌توانست یک هفته ادارات و مدارس را تعطیل کند. حال برخی از مراکز مانند بانکها و بیمارستان‌ها بحث‌شان جداست، اما می‌توانستند پنج روز ادارات را تعطیل کرده بدون اینکه هیچ خدشه‌ای وارد شود. باید مسؤولین در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند.

    وی با بیان اینکه گفته می‌شود دوشنبه و سه‌شنبه هم هوای تهران آلوده خواهد بود گفت: باید یک تصمیم خردمندانه گرفته شود و یا اگر حتی ادارات تعطیل نمی‌شوند، مادران شاغل را تعطیل کنند تا بتوانند در این روزها پیش فرزندانشان بمانند.

    عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مشاهده می‌شود در روزهایی که تعطیل است مادران مجبور هستند که فرزندانشان را به خانواده اقوام بسپارند و یک تردد به ترددها اضافه می شود و همین امر باعث ایجاد آلودگی می‌شود، گفت: حتی برخی از مدارس و مهدهای کودک هم در این روزها باز هستند، چرا که مادران شاغل باید فرزندانشان را کجا بگذارند؟

    وی تأکید کرد: مسؤولین باید در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند.

    تاثیر طرح های ترافیکی بر کاهش آلودگی هوا

    عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که طرح‌های ترافیکی چقدر در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار بوده است، گفت:‌ این طرح‌ها تأثیرگذار بوده، اما باید تمام دستگاه‌های مسؤول ورود کنند.

    به گفته خداکرمی، شهرهای کوچکی مثل کاشان دچار آلودگی شده است و باید در این زمینه مسؤولین فکر کنند.

    توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست. در یک دهه اخیر مترو و اتوبوسرانی توسعه خوبی در تهران پیدا کرده است، اما در دو سال گذشته این توسعه به کندی انجام شد و حتی در این مدت یک اتوبوس هم به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه نشده است، این در حالی است که شهردار تهران در جلسات هیأت دولت حضور پیدا می کند اما تاکنون دولتی ها به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

    تهران به عنوان آلوده ترین شهر جهان ثبت شد

    محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: روزهای گذشته را در حالی سپری کردیم که آلودگی هوا به مرحله ناسالم برای تمامی گروه‌ها رسیده است و تهران به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان ثبت شد.

    وی ادامه داد: بخشی از آلودگی هوا به شرایط جوی و باد و باران بستگی دارد، اما بخشی هم به میزان تولید آلاینده‌هاست.

    رئیس شورای شهر تهران با تأکید به این موضوع که تقویت سیستم حمل و نقل عمومی باید در دستورکار قرار گیرد، گفت: متأسفانه هنوز اقدام اجرایی صورت نگرفته است و باید اعلام کنم که متأسفانه وضعیت حمل و نقل عمومی در شرایط خوبی نیست و اگر به سرعت در این زمینه اقدام نشود، وضعیت بدتر خواهد شد.

    رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: بسیاری از کلان‌شهرهای جهان مانند تهران با موضوع آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، اما توانسته‌ این این مشکل را مدیریت کنند و منفعلانه با این موضوع برخورد نکرده و سبک زندگی و توسعه شهر را تغییر دادند.

    وی با تأکید بر این موضوع که سیستم حمل و نقل عمومی در تهران در شرایط اضطراری است، گفت: سرانه قطار از ۱٫۱ برای هر کیلومتر مترو به ۰٫۸ رسیده است، یعنی خطوط جدید هم که افتتاح شده، قطاری برای آن تـأمین نشده است.

    از تمرکز گرایی تا تخلیه شهر

    تمرکزگرایی در تهران یکی از دلایل آلودگی هواست و آلودگی در تهران در برخی از روزها از مرز ۲۰۰ppm عبور کرده است. همچنین نبود واگن از دیگر مشکلات آلودگی هوا در تهران است.

    پیروز حناچی شهردار تهران به خبرنگاران اقتصادی گفت که در این شرایط باید تهران تخلیه می‌شد.

    وی افزود: با توجه به تمرکز بالا در تهران نمی توان انتظار داشت که آلودگی در این شهر به صفر برسد، اما می‌توانیم با ایجاد برخی تغییرات، تفاوت‌های مهم در این حوزه را رقم بزنیم. ۱۰ درصد آلودگی هوا به موتورهای کاربراتوری و ۴۰ درصد مربوط به خودروهای تک‌سرنشین است.

    شهردار تهران همچنین به گرانی بنزین اشاره کرد و گفت: با افزایش گرانی بنزین، میزان استفاده مردم از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است و ما باید در این زمینه اقداماتی انجام دهیم.

    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مترو، کمبود واگن است گفت: ۲ هزار واگن کم داریم، هر چند که بخشی از این واگن‌ها در داخل تولید می‌شود، اما مشکلاتی مانند تأمین نشدن منابع مالی وجود دارد.

    براساس این گزارش، سال گذشته مدیران شهری بارها اعلام کردند اجرای طرح‌های ترافیکی باعث کاهش آلودگی هوا شده و یک روز هم در سال ۹۷ هوای تهران به شرایط اضطرار نرسید و دلیل آن هم اقدامات شهرداری بود. البته ناگفته نماند که شرایط جوی سال گذشته بسیار خوب بود و تهران کمتر دچار وارونگی دما شد، اما امسال با وجود اینکه طرح‌های ترافیکی بیشتر شده است آلودگی هوا هم در تهران بیشتر شد، چرا که شرایط جوی به مانند سال قبل نبود، البته یکی از راهکارهای مدیر ارشد شهرداری تهران برای رفع آلودگی هوا این بود که باید دعا کنیم باد و باران بوزد. به نظر می‌رسد مدیریت بادی فقط می‌تواند مشکل تهران را حل کند و مسؤولین در این زمینه اقدامات کلیدی انجام نداده و شهروندان با آلودگی هوا و ذرات معلق در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و حتی مسؤولین نمی‌توانند یک تصمیم شجاعانه گرفته و چند روز تهران را تعطیل کنند تا با خروج مردم از شهر قدری آلودگی کمتر شود و تعطیلی مدارس را به هم صورت قطره‌چکانی به شهر تزریق می‌کنند.

    فارس



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *