پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۵۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 6675
  • هنوز هم امضاهای طلایی و تصمیم گیری های سلیقه ای داریم
    هنوز هم امضاهای طلایی و تصمیم گیری های سلیقه ای داریم

    هنوز هم امضاهای طلایی و تصمیم گیری های سلیقه ای داریم

    «محمد سالاری» درخصوص امضاهای طلایی گفت: یکی از مشکلاتی که در موضوع امضاهای طلایی و تصمیم گیری های سلیقه ای وجود دارد برمی گردد به این نگاهی که در کشور و بین مدیران در سطوح مختلف از جمله در شهرداری ها حاکم است.

    رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدیران تصور می کنند اگر توانستند در فرایندهای مختلف اعمال سلیقه بکنند و به صورت آمرانه دخالت کنند و مبتنی بر باور شخصی خود فرایندها را پیش ببرند و تصمیمات را بگیرند اقتدارشان ارتقا پیدا کرده و جایگاه شان در ساختار سازمانی افزوده می شود. در حالیکه این نگاه باعث شده اساسا کشور با چالش ها و مشکلات عدیده ای مواجه شود.

    وی تصریح کرد: برای اینکه مشکلات کشور و شهر را حل کنیم باید این نگاه را اصلاح کنیم و مدیران، تصمیم گیران و تصمیم سازان نگاه سازمانی و سیستمی پیدا کنند و به اینجا برسند که در سازمان متبوع خود، آن سازمان و سیستم؛ فرآیندها و تصمیم ها را پیش برد، در اصل کارنامه بهتری دارند؛ نه آنکه مدیران فرآیندها را پیش بردند، جایگاه بهتری دارند.

    سالاری تصریح کرد: در شهرداری تهران نیز مانند سایر سازمان ها، این نگاه همچنان وجود دارد و شهردار منطقه اقتدار خود را در تصمیم گیری های شورای معماری، شورای توافقات، دستوراتی که در ملاقات های مردمی صادر می کند، دستوراتی که مغایر با مفاد طرح تفصیلی، مقررات شهرسازی و معماری  و قوانین صادر می کند و اقتدار خود را در صدور این دستورات می بیند و این یعنی فساد، رانت، ناکارآمدی، تبعیض و بی عدالتی. و این موضوع در فرایند صدور پروانه ساختمانی وجود دارد.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: تدوین کنندگان و ابلاغ کنندگان طرح تفصیلی در سال ۹۱ اعلام کردند که طرح تفصیلی را ابلاغ می کنیم تا همه بخشنامه های گذشته برچیده شود و مردم حقوق مکتسبه خود را به صورت آنلاین در سامانه ببینند، بنابراین واسطه ها و دلال ها و امضاهای طلایی حذف می شوند. درصورتیکه نه تنها این کار انجام نشد بلکه میزان فساد و رانت، تصمیمات سلیقه ای و امضاهای طلایی افزایش یافت.

    وی درخصوص طرح تفصیلی توضیح داد: طرح تفصیلی یک پوسته داشته که شامل چهار پهنه بندی مسکونی، تجاری، اداری و خدمات، فضای سبز یا فضای تاریخی تثبیت شده است اما محتوای طرح تفصیلی مهمتر از پوسته اش بوده و در محتوا تکالیفی آمده، تکالیفی که انجام آن ها و به ویژه انجام طرح های موضعی و موضوعی بوده که در صورت مطالعه و اجرا موجب ارتقا کیفیت محیطی و بهبود کیفیت زندگی می شدند.

    سالاری تاکید کرد: باتوجه به اینکه محتوای طرح تفصیلی تهران تعیین تکلیف نشد و فقط آن پوسته که مربوط به پهنه بندی بود، ابلاغ شد، باعث شد که شهرداری در زمان اجرای طرح تفصیلی به این نتیجه برسد که نمی تواند عملیاتی کند بنابراین۱۱۰ بخشنامه چند ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی به بخشنامه های قبلی اضافه کرد.

    رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بخشنامه و دستوراالعمل زیاد یعنی اعمال سلایق زیاد، فساد زیاد، رانت و امضاهای طلایی زیاد.

    سالاری گفت: به رغم اینکه در کمیسیون معماری و شهرسازی در دوره پنجم تلاش می کنیم و بسیاری از این ناکارآمدی ها و حلقه های مفقوده حل شده و تخلفات در شورای معماری و شهرسازی مناطق را به میزان چشمگیری کاهش داده ایم.

    وی افزود: رویکرد کمیسیون ماده ۵ که مجموعه تصمیم گیری هایی که در آنجا انجام می شد، مغایر با طرح تفصیلی و اصول معماری و شهرسازی بود را به حوزه منافع عمومی شهر برگرداندیم.

    سالاری ادامه داد: در حال حاضر در کمیسیون های ماده ۵ مبتنی بر رویکرد انحراف از طرح تفصیلی و مبتنی بر درآمدزایی تصمیم گیری نمی شود بلکه تصمیمگیری ها مبتنی بر تامین منافع عمومی شهر و انجام تکالیف طرح جامع و تفصیلی است.

    سالاری گفت: در کمیسیون معماری و شهرسازی تصمیم گرفتیم تا طرحی را به شهرداری تهران ارائه کنیم و در آن از شهرداری تهران بخواهیم که فرایند صدور پروانه و گواهی ساختمانی را مبتنی بر فضای شهروندمحوری ارائه دهد.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در قالب این رویکرد شهروندان می توانند از طریق سامانه الکترونیکی، درخواست های پروانه و پایان کار و گواهی عدم خلاف را ارائه دهند و از طریق همان سامانه هم شهروندان بدون مراجعه به شهرداری ها و دفاتر الکترونیک، خدمات را دریافت کنند.

    وی افزود: برای تحقق واقعی این نگاه و رویکرد نیاز است تا تمام تکالیف طرح تفصیلی انجام شود و بخشنامه های سلیقه ای جمع آوری شود و همه آنها به صورت شفاف در سامانه شهرسازی بارگزاری شود.

    سالاری گفت: اعضای شورای شهر تهران با طرح کمیسیون شهرسازی مبنی بر الزام شهرداری به ارائه فرایند صدور پروانه ساختمانی  و با اتفاق آراء موافقت کرده اند و امیدواریم معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران که اقدامات خوبی هم آغاز کرده است درخصوص ارائه لایحه مربوطه اقدام کند.

    منبع: شبستان



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *