پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۵۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 7133
  • منطقه ۶ شهرداری، منطقه غیرحضوری می‌شود
    منطقه ۶ شهرداری، منطقه غیرحضوری می‌شود

    هوشمندسازی، لازمه ارتقاء کیفیت زندگی شهری

    دیگر اداره شهرها با سازوکارهایی که در گذشته متداول بود، ممکن نیست. دانش بشر سبب پیشرفت و تغییرات گسترده در حوزه‌های نظارت، خدمات‌رسانی، عمرانی، پژوهشی و مدیریت شهرها شده است. رشد شتابان استارتاپ‌های شهری که خدمات بهتر، سریع‌تر و با قابلیت انتخاب گزینه‌های بیشتر را برای شهروندان ایجاد کرده است، ضرورت هوشمندسازی شهرها را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

    برای آشنایی با شهرهای هوشمند و چالش‌ها، فرصت‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای آن با “عبدالرضا ایزدی”، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

    ایجاد شهر هوشمند، نیازمند چه زیرساخت‌هایی است؟

    هوشمندسازی شهرها نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها توسعه شبکه‌های مخابراتی، حمایت از استارتاپ‌ها، بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذاران و تقویت حس مشارکت جمعی شهروندان است.

    پویایی شهر در گرو برخورداری از مدیرانی توانمند و شهروندان با احساس مسئولیت است. در واقع وجود پنج رکن اساسی حمایت‌های دولتی، شهروندانی آگاه، رسانه‌های تخصصی، سرمایه‌گذارانی خبره و کارشناسانی باتجربه برای توسعه پروژه‌های شهری ضروری است.

    نقش رسانه‌ها در هوشمندسازی شهرها چیست؟

    برای داشتن شهر هوشمند در کنار همه زیرساخت‌ها به رسانه تخصصی نیاز داریم تا ارتباط موثر بین شهروندان، مدیران شهری و کارآفرینان را ایجاد کند. وجود رسانه‌های تخصصی در حوزه شهری به منزله موتور محرکه پروژه‌های شهری است. مدیریت شهری نیاز دارد باواسطه رسانه‌ای آگاه از نظرات شهروندان مطلع و نقد شود.

    رسانه‌های تخصصی حوزه شهری متفکران و ایده‌پردازان شهری را معرفی و آراء مختلف در این زمینه را به نقد می‌گذارد. اگر رسانه‌ای بتواند به محلی برای تبادل آراء در مدیریت شهری تبدیل و نظرات حاکم بر شهر را از چهارچوب مدیریتی خارج و به بحث بگذارد، کار بزرگی انجام داده است.

    شهروندان در ساختار شهر هوشمند چه جایگاهی دارند؟

    شهروندان باید ایجاد شهر هوشمند را مطالبه کنند؛ اگر هوشمندسازی شهری به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شد در آن صورت حفظ دستاوردهای مدیریت شهری نیز در این زمینه آسان‌تر است. مطالبه هوشمندسازی شهر از سوی شهروندان در واقع نشان‌دهنده بلوغ فکری و رشد اجتماعی آنان است و مدیران شهری باید چنین رویکردی را غنیمت بدانند و از آن حمایت کنند.

    حفظ دستاوردهای هوشمندسازی شهری نیز از رسالت‌های شهروندان متعهد است، زیرا گاه مدیران و صاحب‌نظران می‌کوشند شیوه‌ای نو در ارایه خدمات را پدید آورند، اما به دلیل استقبال نکردن شهروندان از ادامه مسیر منصرف می‌شوند؛ البته وقوع این پدیده بارها در شهرهای مختلف جهان رخ داده که ناشی از ناآگاهی شهروندان نسبت به مزایای خدمت ارایه شده بوده است به همین دلیل ایده‌پردازان شهری معتقدند اصل آموزش، پیش‌نیاز هوشمندسازی شهری است.

    وقتی برای نخستین‌بار اساتید دانشگاه انگیزه ایجاد انقلاب هوشمندسازی شهری را مطرح کردند، توجه به اصل آموزش عمومی در مدارس را پیش‌نیاز موفقیت آن دانستند که نشان از اهمیت نقش شهروندان آگاه در فرایند هوشمندسازی دارد.

    امروزه در شهرهای لندن، نیویورک، واشنگتن، توکیو و کلن که بهترین نمونه‌های شهر هوشمند در جهان هستند،  فرهنگسراهای بزرگی ایجاد شده که در آن‌ها کارگاه‌های مدیریت هوشمند برای اقشار مختلف شهرنشینان برگزار می‌شود.

    چگونه می‌توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به مشارکت در اجرای طرح‌های هوشمندسازی شهرها ترغیب کرد؟

    پروژه‌های هوشمندسازی شهری در میان‌مدت پاسخ می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذاران این بخش باید از بازگشت سرمایه مطمئن و از بیمه سرمایه‌گذاری برخوردار باشند. کارآفرینی در حوزه هوشمندسازی شهری از سودآورترین بیزینس‌ها است، ولی کامیابی در این عرصه نیازمند آموزش شهروندان درخصوص مزایای خدمت ارایه شده، اعتمادسازی در سرمایه‌گذار جهت حفظ اصل سرمایه، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد تسهیلات فاینانس یا بلاعوض و در نهایت استفاده درست از عنصر رسانه برای تبلیغات و تبیین دستاوردهای طرح است که ایجاد همه این‌ها وظیفه مدیریت شهری است.

    هوشمندسازی شهری ممکن است با چه موانعی مواجه شود؟

    تلفیق ساختار سنتی و مدرن در ابتدای کار و جلوگیری از حذف مولفه‌های فرهنگی و پاسخ‌گویی مناسب به اندیشه‌های محافظه‌کار در هوشمندسازی شهری بسیار مهم است. مدیریت شهری باید با حمایت از فرهنگ شهروندان و آنچه برای آنان مهم است، زمینه استمرار فاکتورهای فرهنگی مفید و کارآمد در فرایند هوشمندسازی را فراهم کند.

    مقاومت در برابر هر تغییری وجود دارد، اما باید پاسخی قانع‌کننده در برابر اینگونه تفکرات وجود داشته باشد.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *