چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 12367
  • وقت درو کردن سرمایه از زباله است
    وقت درو کردن سرمایه از زباله است

    وقت درو کردن سرمایه از زباله است

    مجتبی یوسفی در مورد مدیریت پسماندها گفت: پسماندها یکی از موضوعات شهری و زیست محیطی است که رابطه تنگاتنگی با زندگی انسان شهرنشین دارد به همین جهت سبق و سیاق تولید زباله هم تغییر بسیاری کرده است؛ گاهی دفن زباله ها به ضرر و زیان آسیب جدی به محیط زیست می زند که نتیجه این  رفتار نامناسب با محیط زیست بازگشتش به خود انسان است.
    نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود :  انسان امروزی با مصرف گرایی بیش از اندازه  خود صدمات جبران ناپذیری به طبیعت می زند که بازگشت این مصرف گرایی در قالب رفتارهای بهداشتی به خود انسان است. تولید زباله در تمام دنیا رشد داشته و متاسفانه کشور ما از این امر مستثنی نبوده است منتها کشورهای دیگر توانسته از پسماندها استفاده درستی کرده و آن را در قالب انرژی به چرخه زندگی بازگرداند اما کشور ما هنوز نتوانسته در خصوص حل این معضل گام موثری برداشته علی الخصوص در استفاده از ظروف یکبار مصرف که همه جای دنیا استفاده از این ظروف با اعمال قوانین خاصی صورت می پذیرد.
    دو معضل اساسی در حوزه محیط زیست
    وی ادامه داد: در حوزه محیط زیست با دو مشکل اساسی روبرو هستیم سازمان حفاظت که به عنوان معاونت ریاست جمهوری دو وظیفه اصلی بین بخشی و دستگاهی دارد و به موضوعاتی ورود داشته و اعتباراتی هم دریافت کرده که نه تنها مشکل حل نشده بلکه مشخص نیست کجا اعتبارات صرف شده است علی الخصوص در حوزه ریزگردها و سروسامان دادن زباله ها با تمام این اوضاع فقط در حال اطلاع رسانی مشکلات کشور هستیم.
    طلای کثیفی که می تواند انرژی باشد

    نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در تمام دنیا از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می‌شود که می‌توان از آن در کنار کسب درآمد، تولید انرژی هم استفاده کرد علی الخصوص در تولید انرژی برق که متاسفانه مسئولان و متولیان مربوطه تاکنون در این خصوص مثبت عمل نکرده‌اند.

    یوسفی تاکید کرد: در مورد تفکیک زباله از مبدا به مقصد عملا شاهد تفکیک پسماندها به صورت غیراصولی هستیم، در برخی از شهرها که تجربه و توان تبدیل زباله‌ها به انرژی را داشته‌اند و توانایی تولید انرژی از پسماندها را به تازگی کسب کرده بودند به دلیل بی‌توجهی و بی‌مهری در حال از بین رفتن ظرفیت آنها هستیم.

    در مورد جمع آوری پسماندها قرار بود شهرداری به عنوان نهاد غیردولتی با سازمان محیط زیست همکاری لازم داشته باشند این در حالی است که شهرداری‌ها به ویژه در شهرهای کوچک در پرداخت حقوق کارمندان خود دچار مشکل هستند

    وی تصریح کرد: در مورد جمع آوری پسماندها قرار بود شهرداری به عنوان نهاد غیردولتی با سازمان محیط زیست همکاری لازم داشته باشند این در حالی است که شهرداری‌ها به ویژه در شهرهای کوچک در پرداخت حقوق کارمندان خود دچار مشکل هستند به نظر می‌رسد اگر بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا می‌کرد شاهد اتفاقات خوشایندی در کنترل و سر و سامان دادن پسماندها بودیم، به فرض مثال برای تولید برق یا کود کمپوست نیازمند سرمایه گذاری ابتدایی هستیم، باید سرمایه گذاری مدونی در خصوص جمع آوری پسماندها و بازگشت آن به زندگی داشته باشیم که متاسفانه تا کنون اقدام موثری از طرف دولت و سازمان محیط زیست صورت نگرفته و همین عوامل منجر به گسترش مشکلاتی نظیر ناتوانی در کنترل و سازماندهی کردن پسماندها هستیم.

    سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در خصوص اعتبارات تخصص یافته به پسماندها گفت: اعتبارات تخصیص یافته به جمع آوری زباله‌ها باید در قالب بند و تبصره در لایحه بودجه مشخص شود و باز می‌گردد به جزئیات بودجه رقمی مشخص نشده که قرار است در هفته جاری در مورد جزئیات بودجه تصمیم گیری شود.

    وی در ادامه تاکید کرد: فقر به صورت‌های متفاوت خود را در شهرها نشان می‌دهد زباله گردی و جمع آوری زباله توسط زباله گردها چهره دیگری از فقر است که امروز به دلیل سرو سامان ندادن پسماندها خود را به گونه دیگری نشان می‌دهد که از ابتدا تا پایان آن سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

    یوسفی در ادامه تاکید کرد: در بیشتر مواقع پشت پرده پسماندها به مافیا زباله ختم می‌شود که با سوءاستفاده عده‌ای از زباله‌ها و پسماندها با به کار گیری افراد به صورت غیر اصولی و غیر بهداشتی در کارگاه ها و آلونک‌های خارج شهر مشکلاتی ایجاد می‌کنند که به دلیل پنهانی و غیر قانونی بودن آنها پیگرد قانونی نداشته و سود کلان چرخه جمع آوری پسماندها در جیب مافیا زباله است و دود آن به قیمت جان دادن کارگران علی الخصوص کودکان زباله گرد تمام می‌شود.

    سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی گفت: گاهی کودکان قربانیان اصلی جمع آوری زباله هستند؛ شهردار تهران در ماههای اخیر تاکید بسیاری به ممنوعیت جمع آوری زباله‌ها توسط کودکان کرده است که با این ممنوعیت هنوز شاهد جمع آوری زباله توسط کودکان هستیم که این مسئله بسیار نگران کننده است، پسماندها به عنوان تهدیدی که قابلیت تبدیل شدن به فرصت را داشتند در سایه نبود مدیریت درست امروز به قیمت سلامتی مردم تمام می‌شوند.

    سرمایه‌گذاری در محیط زیست هزینه نیست

    عضو کمیسیون عمران یادآور شد: در حوزه محیط زیست اگر به درستی سرمایه گذاری کنیم نه تنها موجب کسب درآمد خواهیم شد بلکه می‌توانیم آن را به نحوی موثر به چرخه زندگی بازگردانیم، فراموش نکنیم سرمایه گذاری در محیط زیست هزینه نیست بلکه تضمین بازگشت سرمایه است، امیدواریم در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه توسعه هفتم نگاه و چشم اندازه بهتری در خصوص استفاده از پسماندها داشته باشیم.

    خانه ملت



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *