سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 5074
  • افتتاح متروی پرند در هفته دولت
    پارک مشاهیر پرند، قدمی به سوی شهر خلاق

    پارک مشاهیر پرند، قدمی به سوی شهر خلاق

     

    برزن نیوز: الزامات ایمنی، خالی بودن بخشهایی از یک سرزمین، وجود یک دژ یا قلعه نظامی، یاری طبیعت و یا  علائق مذهبی و وجود بقعه ها ، آرامگاهها و دیرها همه و همه شهرهای جدیدی را در زمان خودش به وجود آورد که امروزه ما آنها را شهرهای قدیمی می شناسیم.

    دیرزمانی است که در این سرزمین کهن، آوازه شهرهای جدید پیچیده است و دور نخواهد بود زمانی که آیندگان شهرهایی چون پرند، پردیس ، اندیشه ، مهاجران، صدرا و دیگرشهرهای این گونه را شهرهای قدیمی بپندارند، شهرهایی که دلیل شکل گیری آنها نه دلایل فوق بود، نه چون دنیای صنعتی با هدف افزایش کیفیت و بهبود زندگی و فرار از تاریکیهای شهرهای صنعتی. ریشه شکل گیری همه این شهرها در یک موضوع مشترک بود  و آن ” جذب جمعیت سرریز  کلانشهر”، سترگ شهرهایی که علی رغم همه استعدادها و مزایای کلانشهری دیگر توان ندارند و چشم به نوشهر ها دوخته اند.

    و حال این نوشهرهایند که می خواهیم همه نوآوری ها را در آنها ببینیم، می خواهیم همه ایده های جدید و خلاقانه شهرسازی را در آنها اجرا کنیم، می خواهیم هوشمندشان کنیم، می خواهیم در آنها  طبیعت و انسان را آشتی دهیم، می خواهیم پاکشان نگه داریم و هزاران می خواهیم دیگر که آرزویشان را داریم.  

    شهر جدید پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران با همین رویکرد شکل گرفت که بتواند بخشی از جمعیت پایتخت را درخود بپذیرد، این شهرامروزه با جمعتی معادل ۴۰ هزار نفر یکی از سکونتگاههای اصلی اطراف تهران است که با وجود فرصتهای رشد و برنامه ریزیهای مناسب،  فضای کیفی خوبی را می تواند برای زیست ساکنان فراهم آورد.

    از این رو  شکل گیری خانه باغها، طراحی فضاهای سبز و استفاده از توپوگرافی زمین برای شکل گیری فضاهای گردشگری و استفاده از آبراهه ها  نمونه هایی  از استفاده های مفید از زمین است.

     

    وجود ارتفاعات تخت رستم در شمال شهر و شیب مناسب شهر به سوی رودخانه شور در جنوب و جریان آبها از ارتفاعات به سوی جنوب شهر، خط القعری را ایجاد نموده است که هر چند در اعماق هدایت گر آب های فصلی است اما یالهای آن می تواند گستره ای برای شکل گیری آن چه باشد که نیست. مسیرهای پیاده، فضاهای فرهنگی، اراضی سبز و ….

    پارک مشاهیر پرند نمونه ای  از هم نشینی انسان و طبیعت است، جایی که یالهای این آبراهه، باغهای موضعی، آمفی تئاترروباز، مسیر های پیاده رو و عر صه های فرهنگی را در خود جای می دهد .

    این پارک با طولی برابر با دو کیلومتر و مساحتی در حدود ۳۲ هکتار بین فازهای سه و چهار شهر پرند واقع گردیده است.

    هدف از تهیه این گزارش، نه آنست که از بوستان تعریف کنیم، نه آنکه بگوییم چه تمهیدات خوبی برای خاک و تقویت آن و نوع گونه های گیاهی سازگار با اقلیم و خاک اندیشده شده است، نه  می خواهیم از  ایده ها خوب نور پردازی و شناسایی نقاط کور بوستان به منظور تامین امنیت پارک و یا پل پیاده بر گرفته از معماری تاریخی زمان هخامنشیان بگوییم ، می خواهیم از کارگاه مجمسه سازی و طراحی المان های شهری پرند بگوییم، از اینکه فضایی بوجود آمد برای ایده پردازی و خلاقیت از اینکه بوستان توانست محیطی باشد برای جذب و پرورش استعداد ها یعنی جایی شد که از ایده خلاقیت افراد در جهت پایه- ریزی طراحی خلاقانه استفاده نمود.

    وجود کارگاه مسابقه المانهای شهری پرند در آبان ماه چنین فضایی را بوجود آورد و بهانه ای شد برای بازدید دانشجویان شهرسازی دکتری دانشگاه آزاد اهواز از این نوشهر،

    کارگاه  مجسمه سازی که به دنبال برگزاری یک سمپوزیوم و با حمایت مستقیم  مدیریت شرکت عمران( دکتر وطن خواهی) انجام شد. محیطی شد که ایده و تصورات ذهنی به عینیت تبدیل شود،  فضایی را بوجود آورد که به خلق المانهایی منجر گردید که علاوه بر معرفی هویت پهنه های فلسفه و ادب، تاریخ و فرهنگ ، نجوم و طب و شیمی به دلیل نو گرایی المانها،  بیننده را مجبور به تفکر و ایده پردازی و فعالیت ذهنی می نماید، المانهایی که ذهن را درگیر می کند، درگیرکشف، شناخت انچه می بینی و انطباق با پندارها و شناخت آنها براساس عینیات هر چند شاید اشتباه کنیم. المانهایی که هر چند هر کدام برای یکی از پهنه های ادبی، تاریخی، علمی، هنری و ورزشی طراحی شده اند اما همه آنها  به علت پیچیدگی، جایی هم در پهنه فلسفه دارند.

     

    المان مجهول که به عنوان هویتی برای پهنه فلسفه طراحی شده است، به پیچیدگی و ناشناخته گی خود فلسفه است.  المان تقابل ، نبرد بین صنعت و طبیعت ،مرگ طبیعت و نقدی بر تسلط قاهرانه آن بر طبیعت. المان حدوث، که باید ایده آن را بدانی تا بدانی که بیان کننده سیاه چاله ها است. المان مرگ سهراب، با بن مایه ای ادبی، پیکار حقیقت و مجاز با درهم آمیختگی سنگ قهوه ای و سفید و هزار تفسیر که در ذهن میاید. المان یادمان یک شاعر، برای پهنه ادبی با نیم رخی از صورت و دعوت کننده که به علت همین دعوت کنندگی به عنوان یکی ازورودی های  بوستان درنظر گرفته شده است.

    نشانه های تعریف کننده و هویت دهنده به پهنه ها ،المان هندازش، هندسه ای که ترسیم شده است به شکل  دایره ای که در خود مربع ها و مستطیل ها و اشکال هندسی را جا داده است، المان تولد خورشید معرف پهنه علوم و نجوم و به علت پیچیدگی حتی فلسفه.المان مینیمال ایرانی، تعریف شده برای همه پهنه اما به نظر میاد به معماری مینیمالیسم نزدیکتر است تا همه پهنه ها. و پرتره های شعرا و المانهای دیگری که ذهن را به فکر وادار می کند.

      المان حدوث، که بیان کننده سیاه چاله های فضایی است  که حادث می شود رشد می کند و ازبین می رود المانی برای معرفی پهنه علوم و نجوم و گسترده شده در لفافی فضایی ( سروش صناعی )

     

    یادمانی برای سهراب،  نمایانگر پهنه ادبی از فلز توجه به فرهنگ و نامداران بومی( صادق ادهم )

     

     

     

     

    یادمان یک شاعر، پهنه شعر و ادب (بهمن چگنی) 

    تقابل، به معنای تقابل صنعت و طبیعت نگاهی انتقادی به جامعه صنعتی و پیروزی صنعت ، با صفحاتی صاف به شفافیت و زلالی طبیعت و صفحاتی پیچیده و سخت

     

     

     

    مرگ سهراب، المانی ادبی با هویتی حماسی بر گرفته از دو رنگ قهوه ای و سفید و تمثیل گونه با تفسیرهای گوناگون از تضاد دو رنگ و در هم آمیختگی آنها ( مهدی سیفی)

     

     

     

    مجهول، پهنه هنر و فلسفه (مصطفی چگنی)

     

     

    ارتباط، المانی برای پهنه فلسفه(سعید محمودی)                               هندازش ، پهنه هنر و فلسفه ( حمزه حیدری فر)

    تولد خورشید، پهنه علوم و نجوم و فلسفه ( بهنام آخر بین)                  رشد، پهنه فلسفه و هنر( عباس مجیدی )

     

    ساعت آفتابی، پهنه علوم و نجوم (بابک جوانمرد)

     

    *زهراکاشانیان


    مطلب پیشنهادی

    تبریز در مسیر حذف باکس های زباله شهری

    تبریز در مسیر حذف باکس های زباله شهری

    مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: سیاست مدیریت شهری کاهش و حذف باکس های زباله پس از اجرای کامل طرح جمع آوری زباله از درب منازل است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *