پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 10251
  • پاندمی کرونا؛ مصداق بارز نیاز به شهر هوشمند
    پاندمی کرونا؛ مصداق بارز نیاز به شهر هوشمند

    پاندمی کرونا؛ مصداق بارز نیاز به شهر هوشمند

    کسی که در میدان مبارزه ضربه اول را وارد می‌کند، همیشه پیروز مسابقه نیست؛ چه بسا افرادی که در ابتدای یک بازی خیلی ضعیف عمل می‌کنند اما در نهایت پرچم پیروزی را در دست می‌گیرند.

    مثال بالا حکایت تکنولوژی و کووید -۱۹ است؛ این روزها تقریباً همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تکنولوژی و دیجیتالی شدن سیاره خاکی چیزی است که ما را در شرایط مختلف مقاوم می‌کند و حتی به نبرد با بحران‌ها می‌برد. با این وجود، این مشکل غیرمنتظره نشان می‌دهد که هنوز جامعه ما از نظر دیجیتال آنقدر پیشرفته نیست که بتواند فجایعی نظیر کووید -۱۹ را شکست دهد و اینجاست که نیاز به شهرهای هوشمند بیش از پیش آشکار می‌شود.

     

    چین، مرکز ظهور ویروس کرونا
    همه ما می‌دانیم که کلانشهر ووهان در کشور چین مرکز ظهور ویروس کرونا بوده و پس از آن کووید -۱۹ با سرعتی باور نکردنی در سراسر جهان منتشر شده است. اما چیزی که در اینجا قابل توجه است اینکه با وجود شیوع حیرت‌انگیز کرونا در این کلانشهر، مقامات رسمی اقدامات خود را با سرعت آغاز کرده و به نتایج مثبتی دست یافته‌اند. اگر با دقت شهر ووهان را زیر نظر بگیریم، خواهیم دید که تکنولوژی و برنامه‌ریزی‌های مداوم دولت چین برای توسعه شهرهای هوشمند نقش اصلی مهار ویروس کرونا در این کلانشهر را ایفا کرده است.

    به عنوان مثال، شیء جین پینگ رئیس جمهور چین، به منظور بهبود سیستم سلامت با معروف‌ترین کمپانی‌های تکنولوژی کشور نظیر تنسنت، معروف به غول جوان و بلندپرواز فناوری در چین و پینگ ان، بزرگ‌ترین شرکت بیمه کشور، قرارداد همکاری بسته است. علاوه بر این، دولت از ایجاد بیش از ۵۰۰ شهر هوشمند در کشور خبر داده است تا از این طریق داده‌های مربوط به ترافیک، آلودگی هوا، بهداشت عمومی و امنیت را پردازش و مدیریت کند.

     

    البته گرایش سران جمهوری خلق چین به ایجاد شهرهای هوشمند تنها به دوران کرونا مربوط نمی‌شود و تاریخی طولانی دارد. در سال ۲۰۱۴، دولت دستورالعمل‌هایی را برای ترویج سیاست توسعه شهر هوشمند سلامت ارائه داد و قرار شد این نوآوری‌ها را به یک استراتژی ملی تبدیل کند. از آن پس، مقامات رسمی کشور با استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر اینترنت اشیا، کلان داده، هوش مصنوعی و غیره به سرمایه‌گذاری در توسعه پروژه‌ها پرداخته‌اند. در نتیجه این فرآیند، در سال ۲۰۱۶ تعداد شهرهای هوشمند در این کشور به ۳۸۶ عدد رسید و در حال حاضر نیز چین ۵۰ درصد از برنامه‌های آزمایشی شهر هوشمند جهان را به خود اختصاص داده است. دولت چین بر امنیت، قابلیت اتصال و مدیریت مواد زائد شهری بیش از هر موضوع دیگری در ایجاد شهرهای هوشمند خود تمرکز کرده است.

    کووید -۱۹، دلیل دیگری برای سرمایه‌گذاری و توسعه تکنولوژی‌ها
    پاندمی کرونا جهان را از نبود سرمایه‌گذاری کافی در تکنولوژی‌ها آگاه کرد. مقامات رسمی در بسیاری از کشورهای جهان، حتی کمیسیون اروپایی، در مواجهه با ویروس کرونا نوآوری‌ها و طرح‌های تکنولوژیک زیادی ارائه داده‌اند که از بین آن‌ها، بهترین‌ها انتخاب شده و سرمایه‌گذاری در آن‌ها صورت گرفته است. یکی از این پروژه‌ها، که توسط شورای نوآوری اروپا ارائه شده، ایجاد نرم‌افزاری به نام MBENT بوده است که از طریق آن تحرک انسان‌ها در دوران کرونا مسیریابی می‌شود.

     

    بدون شک این نوآوری گام بلندی در توسعه پروژه‌های شهرهای هوشمند در آینده خواهد بود که پیاده‌سازی آن‌ها مستلزم شناخت چارچوب‌های استراتژیک و مالی این بخش است. این چارچوب‌ها شامل مهارت‌هایی است که سران مدیریت شهر هوشمند جهانی به کار می‌گیرند و چگونگی اتخاذ خدمات مدیریت دیجیتال را آموزش می‌دهند، اینکه چگونه باید مشارکت خصوصی و عمومی را تحلیل کرد و در نتیجه مدیریت شهری باز را توسعه داد.

    از آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که به کار گیری شبکه‌ها و تکنولوژی‌های شهرهای هوشمند بیش از حد انتظار ضروری است و این‌که آموزش متخصصان حرفه‌ای در این زمینه، که می‌دانند چگونه نوآوری‌های جدیدی مطابق با نیاز بازار به وجود آورند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همه این اقداماتی که تا کنون به آن‌ها اشاره شد تنها در سایه شهرهای هوشمند امکان‌پذیر است.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *