جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۲۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 4243
  • پانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی برگزار می شود
    پانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی برگزار می شود

    پانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی برگزار می شود

    به گزارش برزن نیوز، پانزدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با شعار شهرسازی، تاب آوری ، و تغییرات اقلیمی، به همت دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی،  امسال روز دوشنبه ٢١ آبان ماه ١٣٩٧ در محل تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.
    در همین زمینه مجتبی رفیعیان به عنوان بنیانگذار و عضو هیات موسس دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در ایران به خبرنگار برزن نیوز گفت: روز جهانی شهرسازی (WTPD)-٨ نوامبر برابر با ١٧ آبان ماه هرسال- فرصتی است که جامعه شهرسازی کشور که طیف وسیعی از مشارکت کنندگان دانشگاهی،حرفه ای،تشکلات دانشجویی و سازمان های مردم نهاد را در درون و وابسته به خود دارد، در همراهی با جامعه شهرسازی جهانی دغدغه ها و نگرانی خود را بیان کرده و یکپارچگی و انسجام خود را در پاسخگویی به ارزش های اجتماعی نشان دهد.
    وی افزود در ایران طی ١۵ سال گذشته، دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی،بر پایه اجماع و خرد جمعی کلیه مشارکت کنندگان، برنامه های کوتاه و میان مدتی برای انعکاس دغدغه های خود به حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور و تحلیل و تبیین چالش های درون و برون حوزه ای در قلمرو علم شهرسازی ،شعارهای متفاوتی مورد استفاده قرار داده است که موارد متعددی همچون رسالت حرفه ای،حکمروایی، مشارکت پذیری، فقر و بی عدالتی شهری و … را در برگرفته است.قاعدتا انتخاب یک شعار محوری وکلیدی تر الزاما نفی دغدغه های دیگر جامعه نیست لیکن باور بر این است که در این مقطع خاص محور شعار، موضوعی اساسی تر در حوزه سیاست گذاری شهری و فرا شهری است. امسال نیز بعد طرح موضوعات مختلف در نهایت اعضای دبیرخانه بر شعار” شهرسازی،تاب آوری و تغییرات اقلیمی ” به توافق رسیدند.
    رفیعیان تاکید کرد بی تردید نگاهی به شرایط سرزمینی ما(خشکسالی و ریزگردها و گرمایش اقلیمی) و پی آمدهای آمایشی آن (جابجایی جمعیت،تشدید فقر شهری،عدم تعادل های شهری و منطقه ای) تمرکز بر موضوع الزام شهرسازی به ملاحظات محیط زیستی و افزایش تاب آوری شهری را بیان میکند.
    توجه به جهت گیری های موجود بین المللی (ISoCarp-2018) نیز به خوبی حساسیت های جهانی در این حوزه را نشان می دهد.
    وی در ادامه خاطر نشان کرد دبیرخانه امیدوار است با این شعار محوری در سال جاری،امکان پذیری مشارکت نهادها و گروه های بیشتر در دغدغه های شهرسازانه فراهم شود و بتوان ذیل این مفهوم محوری، مصداق سازی های زیادی را پیش برد. امیدوارم این گونه باشد و این خرد جمعی ره به خطای زیادی نبرده باشد.
    همچنین الهام امینی عضو هیات موسس و از فعالان صنفی حوزه ی شهرسازی کشور  پیرامون روز جهانی شهرسازی در ایران، به خبرنگار برزن نیوز گفت هدف از انتخاب شعار امسال را ضمن تلاش برای شناسایی چالش های تهدید کننده سکونتگاه های شهری و روستایی و آشنایی مردم با آنها، جلب توجه رسانه ها، برنامه ریزان، سیاستگذاران حوزه ی شهری و روستایی به موضوع تاب آوری و تغییرات إقلیمی در ایران اعلام کرد.

    امینی گفت:در این برنامه ضمن بهره مندی از حضور مسئولان و استفاده از ظرفیت فکری آنان، قرار است به رسم هر ساله از پیشکسوتان شهرسازی در پنج حوزه دانش نظری، حرفه، مدیریت اجرایی و مرتبط با شهرسازی قدردانی شود.
    همچنین در این بزرگداشت برگزیدگان مسابقه عکس برتر از فضای شهری و مسابقه پوستر بخش دانشجویی دبیرخانه ملی معرفی خواهند شد.
    وی در ادامه افزود در برگزاری این بزرگداشت، جامعه مهندسان شهرساز، جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، انجمن طراحان شهری ایران، شورای‌مرکزی سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان، دانشگاه تربیت‌مدرس، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه آزاد اسلامی شعب مختلف، دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید بهشتی و انجمن صنفی دفاتر خدمات نوسازی کشور همکاری داشته‌اند.
    امینی در پایان از کلیه دانشجویان، دانش آموختگان و حرفه‌مندان حوزه شهرسازی کشور دعوت کرد برای حضور در این نشست، دوشنبه ٢١ آبان‌ماه ٩٧ از ساعت ۱۵ تا ٢٠ به تالار ایوان شمس (حرکت سابق) به نشانی تهران، بزرگراه جلال آل‌احمد، ابتدای بزرگراه کردستان مراجعه کرده و در برنامه حضور به هم رسانند.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *