جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 15037
  • پردیسان از نگاه یک شهرساز + تصاویر

    مرتضی حیدریان نجفی کارشناس شهرسازی

    برزن نیوز: بوستان پردیسان به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار واقع در شمال غرب تهران، تقریباً با بزرگراه های همت، حکیم، شیخ فضل الله، و یادگار امام (و فراتر از آن با بوستان جدید الاحداث نهج‌البلاغه) محدود شده و از دهه ۵۰ شمسی میزبان زیر مجموعه های سازمان محیط زیست، شهروندان و حتی حیات وحش منطقه بوده است. دسترسی سواره به این پارک از طریق دو ورودی شمالی و جنوبی از بزرگراه های همت و حکیم و دسترسی پیاده آن نیز از همین دو ورودی اصلی و تعداد معدودی ورودی کوچک در شمال و غرب آن برقرار شده است. با وجود فاصله این مجموعه از بافت شهری به لطف وجود دسترسی سواره بزرگراهی و پارکینگ های مناسب، اقبال طیفی از شهروندان که امکان استفاده از وسیله شخصی را دارند به این بوستان (حداقل در قیاس با بوستان جدیدتر نهج البلاغه) قابل توجه است. البته قاعدتاً طبیعت جنگلی بوستان، محدودیت های کمتر اعمال شده از سوی حراست مجموعه برای مراجعین (در قیاس با بوستان های شهری دیگر)، عرض مناسب مسیرهای داخلی برای ورزش و تفریح مراجعین و طول و تاحدودی شیب مناسب آن برای پیاده روی نیز در این اقبال عمومی بسیار موثر بوده است.

    به رغم قابلیت های متعدد بوستان پردیسان و استقبال خوب شهروندان از این مجموعه، متاسفانه مجموعه عجیب و بهت آوری از اغتشاشات بصری، به هم ریختگی، بی نظمی، فرسودگی و ضعف خدمات در این بوستان به چشم می خورد که حکایت از بی توجهی مسئولین و عدم رسیدگی و حساسیت ایشان نسبت به کیفیت در ارائه خدمت به شهر و شهروندان (و احتمالاً فقدان بودجه لازم در این زمینه) است. با یک نگاه و به طور خلاصه بخشی از آشکارترین مشکلات این مجموعه را می‌توان قدمت و فرسودگی تجهیزات، مبلمان، ساختمان ها، جداول، سنگ فرش ها و کف سازی پیاده روها؛ رها شدن مصالح و ضایعات ساختمانی در محوطه عمومی بوستان و حتی در محوطه های اختصاصی ادارات مستقر در مجموعه؛ اعمال محدودیت های دسترسی غیر استاندارد و حصارکشی های متعدد و نازیبا؛ کمبود و عدم فعالیت خدمات تفریحی و تجاری لازم در بوستان ها (کافی شاپ، رستوران، بوفه و …)؛ کمبود تجهیزات و فضاهای مجزای ورزشی متداول، عدم سرویس دهی اکثر سرویس های بهداشتی و تعریف و مناسب سازی دسترسی مراجعین(بخصوص معلولین) به آنها؛ تعدد فضاهای راکد، رها و حتی تخریب شده؛ ورودی ها و دسترسی های پیاده ضعیف و محقر مجموعه(هم به بافت های مجاور و هم به بوستان نهج البلاغه) برشمرد. در ادامه توجه شما را به تصاویری از وضعیت کنونی بوستان پردیسان جلب می نماییم.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *