جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۲۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 6356
  • چالش ها و فرصت های کسب درآمدهای پایدار برای شهر
    چالش ها و فرصت های کسب درآمدهای پایدار برای شهر

    پروژه های محرک توسعه، دومینوهای رونق اقتصادی شهر

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پروژه‌های محرک توسعه از نظر اقتصادی یا برند شهری باعث شهرت می‌شود، گفت: پروژه محرک توسعه برای شهرهای بزرگ باعث رونق اقتصادی می‌شود و مانند دومینوای می‌ماند که با برداشتن اولین قدم در مسیر توسعه سایر اجزا توسعه به دنبال آن اتفاق می‌افتد.

    کوروش خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص پروژه‌های محرک توسعه، اظهار کرد: پروژه محرک توسعه برای شهرهای بزرگ باعث رونق اقتصادی می‌شود و مانند دومینوای می‌ماند که با برداشتن اولین قدم در مسیر توسعه سایر اجزا توسعه به دنبال آن اتفاق می‌افتد. اما طراحی پروژه‌های محرک توسعه کار سختی است، اینکه بتوان پروژه‌ای را شناسایی کرد که با سرمایه گذاری بیشتر و زنجیروار باعث رونق اقتصاد شود.

    وی ادامه داد: پروژه های محرک توسعه از نظر اقتصادی یا برند شهری باعث شهرت می‌شود. پروژه‌هایی که بخش خصوصی به عهده گرفته و به سرانجام رسانده نمونه‌های آن هستند، اما مدیریت شهری در این زمینه کمتر دخالت داشته و تقریبا فعالیت چشم‌گیری نداشته است.

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با مصوبه شورای شهر اصفهان مدیران مناطق ۱۵ گانه اصفهان را برای تعریف پروژه محرک توسعه آماده کردیم، اما متاسفانه بعضی مناطق دانش نداشتند یا در آن منطقه تحقیقات انجام نشده بود که برای آن‌ها مشاور در نظر گرفتیم؛ حتی برای بعضی مدیران کلاس های آموزشی برگزار شد تا کاملا با پروژه محرک توسعه آشنا و بدانند که چگونه باید آن را عملی کنند.

    خسروی تصریح کرد: در حال حاضر هنوز پروژه محرک توسعه را عملی نکردیم و فعلا در حال انجام مطالبات و آموزش ها هستیم، قبلا پروژه هایی توسط بخش خصوصی یا شهرداری‌ها انجام شده اما به این نام شناخته نمی‌شده است؛ برای مثال در دوره مدیریت قبلی شهر، محله جلفا سنگ فرش شد، بعد از این عمل مشاهده کردیم که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری زیادی در این منطقه انجام داد و در حال حاضر یکی از تفرجگاه‌های مردم شده و یکی از عوامل جذب توریست در شهر به حساب می‌آید.

    وی  تصریح کرد: همیشه برای مثال پروژه محرک توسعه محله جلفا را بیان می‌کنم که با هزینه بسیار کم توسط شهرداری انجام شد، اما چند برابر هزینه‌ای که شهرداری صرف کرد، بخش خصوصی برای عمران شهر سرمایه‌ گذاری کرد.

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: حتی پیشنهاد دادیم که مسابقه‌ای بین شهرداران برای پروژه محرک توسعه برگزار شود تا به دنبال یادگیری رفته و در شهر اجرا و جایزه دریافت کنند. اما بعید است که این جشنواره در دوره پنجم شهرداری برگزار شود زیرا به دانش زیادی احتیاج است و اگر برگزار شود ورودی چندانی نخواهد داشت.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *