جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۲۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 6345
  • پشت پرده هرس درختان «جهان نما»
    پشت پرده هرس درختان «جهان نما»

    پشت پرده هرس درختان «جهان نما»

    به تازگی درختان خیابان جهان‌نما نه تنها در جلوی این آموزشگاه بلکه در نقاط مختلف این خیابان به شدت هرس شده و همین موضوع بازار داغ شایعات را در فضای مجازی فراهم آورده و باعث شده تا برخی از اعضای شورای شهر و سازمان سیما و منظر همدان متهم شوند.

    تصمیم به هرس درختان مربوط به سال ۹۵ است

    مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان تصمیم به هرس درختان خیابان جهانما را مربوط با سال ۹۵ و قبل از به عهده گرفتن سمت کنونی خود دانست.

    بابک مهدی‌آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارسال نامه اخطاریه از سوی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان مبنی بر بیمار بودن درختان آن منطقه، مطرح کرد: از ۲ سال گذشته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان آغاز به انجام مطالعاتی بر روی درختان استان داشته که در این بین از بیماری درختان این منطقه آگاه شده و نسبت به جلوگیری از انتقال این بیماری به سایر درختان مجاور اخطار داده است.

    وی با تأکید بر اینکه براساس این نامه، عدم نابودی درختان باعث انتقال بیماری آنان به سایر درختان منطقه می‌شد، خاطرنشان کرد: براساس این نامه، دو سال گذشته سازمان سیما و منظر برای جلوگیری از قطع درختان، با همکاری و توجه به نظر مهندسان به درستی اقدام به جوان‌سازی و تحریک رشد مجدد سربرداری شده بود اما متأسفانه برش بافت‌های تنه و بررسی بافت پوست درختان نشان داد به علت شرایط نامساعد سال‌های ۹۵ و ۹۶ این درختان کاملاً خشکیده و مرده هستند و به هیچ‌وجه امکان زنده شدن دوباره و رویش مجدد را ندارند.

    مهدی‌آزاد در ادامه با اشاره به بند دوم نامه ارسالی از سوی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، افزود: بررسی وضعیت پوست خشکیده تنه حاکی از وجود خسارت و تعداد بی‌شمار آفات پوست‌خوار و چوب‌خوار روی تنه و زیر پوست‌های مرده این درختان بود به همین منظور توصیه شد هر چه سریع‌تر این درختان خشکیده بریده و معدوم و یا تحویل کارخانه‌های فرآوری چوب شوند تا از شیوع این آفات به سایر نقاط فضای سبز شهر جلوگیری به عمل آید.

    بررسی علت دقیق مرگ درختان پرهزینه است

    وی با بیان اینکه بر اساس این نامه بررسی علت دقیق مرگ درختان مشکل بوده و پرهزینه است، گفت: بررسی‌ها و ترک‌های موجود بر تنه درخت بسیار شبیه به علائم ناشی از خشکسالی و سرمازدگی پی در پی در فصول پاییز و زمستان سال‌های ۹۵ و ۹۶ بوده به طوری که در آن سال‌ها بسیاری از درختان کهنسال مثمر و غیرمثمر در استان نابود شده و خسارت‌های هنگفتی را به کشاورزان وارد کرده است.

    مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان با اشاره به توصیه مندرج در این نامه مبنی بر غرس نهال‌های مناسب مابین فضای درختان موجود پس از قطع و معدوم کردن آن‌ها، اظهار کرد: این سازمان به این توصیه عمل کرده و درختان بسیار جوان با ارتفاع قابل قبولی را در بین این درختان کاشته شده است.

    وی علت عدم جابجایی و قطع کامل درختان خشک شده را استفاه به عنوان المان و تغییر به حالت آن به نمادی زیبا و چشم نواز دانست و تصریح کرد: براساس طرح ارسالی از سوی کمیته مربوطه، قرار است به زودی این درختان خشکیده به عنوان المان‌هایی زیبا و متناسب با فضای شهری تغییر حالت دهند از این رو به طور قطع حضور این درختان به شکل فعلی خود امری موقتی است.

    از پول بیت‌المال به کسی باج نمی‌دهم

    مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان علت اصلی وجود شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب مبنی بر ارتباط خود با اعضای شورای شهر و ربط دادن آن به آموزشگاه معروف در همدان را تنها عمل نکردن به خواسته‌های نامتعارف یکی از شهروندان خواند و تأکید کرد: چندی قبل این فرد با درخواستی نامتعارف به این سازمان مراجعه کرد که با مخالفت بنده و سایر اعضای این سازمان روبه رو شد از این رو به جهت تلافی و انتقام جویی دست به چنین کار غیرمنطقی و خلاف اخلاقی زده، این شایعه سازی جنبه تخریب داشته و محور انتشار اخبار دروغ علیه نحوه کاری و مدیریت بنده بوده است.

    وی با بیان اینکه اجرای خواسته‌های غیرمنطقی و نامتعارف، هزینه کردن بیت‌المال و پایمال کردن حق‌الناس است و با تأکید بر اینکه از پول بیت‌المال به کسی باج نمی‌دهم، اظهار کرد: به هیج‌عنوان حق مردم را به علت منافع شخصی دیگران پایمال نکرده و بر اساس قانون رفتار خواهم کرد.

    نظارت مهندسان باغداری و کشاورزی بر اعمال شهرداری

    رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز قطع درختان را براساس نامه ارسالی از سوی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: تمامی اعمال مربوط به فضای شهری و سبزی همدان در سازمان سیما و منظر شهرداری براساس نظارت و مشورت مهندسان باغبانی و کشاورزی حاضر در این اماکن و در صورت لزوم با هماهنگی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان صورت می‌گیرد.

    کامران گردان شایعه مبنی بر ارتباط مدیر مؤسسه معروف با یکی از اعضای شورای شهر را تلویحاً رد کرد و افزود: از این موضوع اطلاع دقیق ندارم اما به جرأت می‌توان گفت که هیچ‌گاه رابطه در اداره شهری ورود نخواهد داشت.

    وی در رابطه با هرس درختان و خشک شدن آنان پس از مدتی در شهر، عنوان کرد: هرس درختان هیچ‌گاه غیراصولی نبوده و موجب مرگ درخت نمی‌شود مگر آنکه خود درختان بر اثر بیماری و آفات موجود خشک شده و دیگر قابل درمان نباشند.

    حذف درختان بهتر از نگهداری آنها است

    رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، حذف درختان خشک شده را بهتر از نگهداری آنان دانست.

    قاسم اسدیان با تأکید بر اینکه خشک شدن درختان زمینه حمله آفات و بیماری‌ها و شیوع آن به سایر درختان را فراهم می‌کند، گفت: این دسته از درختان چه در شهر و یا ساکن در باغات باید نابود شوند تا از حیات سایر درختان پاسداری شود، کاهش چشمگیر سطح تولید فتوسنتز در درختان از کمترین آسیب‌های ناشی از خشک شدن آنان است.

    وی با بیان اینکه درخت گردو، بید و برخی از درختان میوه همانند زردآلو در معرض بیشتر سرمازدگی هستند، عنوان کرد: سرمای بهاره، همانند سرمای نیمه دوم فروردین ماه سالجاری، باعث شد تا این دسته از درختان بیشتر در معرض خشک شدن قرار گیرند.

    گزارش از: فائزه صلواتی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *