چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 6354
  • پیاده‌رو؛ زمینه‌ساز توسعه شهر
    پیاده‌رو؛ زمینه‌ساز توسعه شهر

    پیاده‌محوری اولویت تهیه طرح‌های توسعه و عمران شهری

    فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر پیاده محوری و ارتقای کیفیت زیست در شهرها به جای ماشین محوری تاکید دارد.
     صادق‌مالواجرد در خصوص بررسی طرح جامع کلانشهر اراک و تصمیمات شورای عالی در این باره از لغو اجرای طرح خیابان ۵۸ متری در قلب شهر اراک خبر داد و گفت: طرح جامع اراک که مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان را نیز داشت با هفت جلسه و دو بازدید میدانی اعضای کمیته فنی که پیش تر انجام شده بود به شورای عالی آمد.
    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه طرح جامع شهر اراک ضمن دارا بودن بخش های مختلف به تمامی جنبه ها پرداخته بود، اعلام کرد: در بررسی طرح جامع شهر اراک، ضوابط ساخت و ساز، سقف جمیعت پذیری، افق طرح و افزایش محدوده هایی که لازم بود انجام گیرد، ارایه شد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی، مهمترین مورد بررسی طرح جامع کلانشهر اراک را که مطالبه عمومی را نیز با خود داشت، اجرای طرح موسوم به خیابان ۵۸ متری اراک عنوان کرد و توضیح داد: به جهت بررسی‌های فنی و کارشناسی در خصوص خیابان ۵۸ متری اراک، علاوه بر کارشناسی‌های شهرسازی و معماری، گزارش ویژه معاونت حمل ونقل نیز در اینباره ارایه شد که با تاکیدی که استاندار، معاون عمرانی استاندار، شورای شهر و شهرداری اراک داشتند، اعضای اصلی شورا به اتفاق رای بر لغو اجرای طرح خیابان ۵۸ متری در شهر اراک را دادند.
    صادق مالواجرد ادامه داد: مقرر شد به جهت مدیریت ترافیک، پیوست حمل و نقلی با تاکید بر مدیریت ترافیک در شهر اراک، استفاده از پتانسیل های موجود در معابر و اصلاحات هندسی در پیوست ترافیک لحاظ و با تدقیق های لازم، به کمیته های فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ارایه شود.
    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصریح کرد: مشخصا اجرای طرح خیابان ۵۸ متری اراک کاملا شفاف و به اتفاق آرا، لغو شد.
    وی همچنین توضیح داد: متاسفانه شاهد غلبه ماشین و اتومبیل در شهرها هستیم و اینکه پیاده مداری و انسان زیست بودن شهرها عموما نادیده گرفته می شود که این موضوع البته تنها به شهر اراک مربوط نمی شود و در تمامی شهرها شاهد این نگاه هستیم.
    صادق‌مالواجرد ادامه داد: با تجربه هایی که کسب کرده ایم و اثرات تخریبی که غلبه ماشین بر شهرها به جای غلبه انسان مدار بودن داشته، تاکید بر پیاده محوری از اولویت های سیاست ها و برنامه هایی است که دنبال می‌کنیم.


    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *